Gerdab.IR | گرداب

از سوی سرویس های اطلاعاتی آمریکا بررسی شد؛

نقش آفرینی توییتر و فیس‌بوک در حوادث کشورهای عربی

تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۸۹

رؤسای سازمان‌های جاسوسی آمریکا طی جلسه‌ای با سناتور‌های آمریکا به عدم موفقیت توییتر و فیس‌بوک در پیش‌بینی حوادث اخیر در کشورهای عربی اذعان کردند.

روسای سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا معتقدند: «به دلیل انبوه اطلاعات در فیس بوک، توییتر و یوتیوب دستگاه‌های امنیتی از تحلیل اطلاعات درمانده و نتوانستند از رسانه‌های اجتماعی برای پیش بینی و کنترل تحولات خاورمیانه استفاده کنند.»

به گزارش گرداب به نقل از CNN، رؤسای سازمان‌های جاسوسی آمریکا طی جلسه‌ای با سناتور‌های آمریکا به عدم موفقیت توییتر و فیس‌بوک در پیش‌بینی حوادث اخیر در کشورهای عربی اذعان کردند.

سران سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در این جلسه‌ با سناتورها اظهار داشتند که آنها برای اطلاع‌رسانی مناسب در مورد انقلاب‌های اخیر در خاورمیانه و شمال آفریقا نه تنها از اطلاعات رسانه‌های اجتماعی بلکه از سرنخ‌های موجود در آنها نیز استفاده کردند؛ با این حال، تایید کردند که این وظیفه با توجه به میزان زیاد اطلاعات موجود امری مهیب است.

"دیانا فاین‌اشتاین"، سناتور ارشد آمریکا و عضو حزب دموکرات، در این جلسه این سوال را مطرح کرد که آیا سیا و دیگر سازمان‌های آمریکا به گونه‌ای مناسب این سرنخ‌ها را در رسانه‌های اجتماعی دنبال کرده‌اند یا خیر.

وی در این خصوص بیان داشته است: «به نظر من، ما در این مورد دچار اشتباه شده‌ایم.»

"جیمز کلاپر"، رئیس سازمان اطلاعات ملی آمریکا ‌از تلاش‌های مرکز منابع باز در پیگیری خبرهای تمامی رسانه‌ها دفاع کرد، ولی تصدیق کرد که لازم است کارهای بیشتری در این مورد صورت گیرد.

"لیون پانتا"، رئیس سیا نیز در این جلسه بیان کرد که حجم بسیار زیادی از داده‌ها در بیرون برای پیگیری وجود دارد: «600 میلیون کاربر فیس‌بوک، 190 میلیون کاربر توییتر، و 35.000 ساعت فایل تصویری یوتیوب.»

وی اظهار داشت: «چالش‌ واقعی این است که چگونه می‌توان به غور و بررسی در زبان‌ها و وب‌گاه‌های مختلف پرداخت و از میان آنها اطلاعات مورد نظر را استخراج کرد. این کار نیاز به میزان بی‌شماری تحلیلگر دارد.»

کلاپر و پانیتا هر دو اذعان داشته‌اند که وب‌گاه‌های رسانه‌های اجتماعی الزاماً نمی‌توانند اتفاقات پیش رو را پیش‌بینی کنند.

منبع: مشرق