پس از غیرفعال‌سازی قابلیت دامین فرانتیگ

سناتورهای آمریکایی: گوگل و آمازون پاسخگو باشند

سناتورهای آمریکایی: گوگل و آمازون پاسخگو باشند
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۷

برخی از سناتورهای آمریکایی از غول‌های تکنولوژی درخواست کرده‌اند که برروی مسدودسازی قابلیت دامین فرانتیگ که برای دور زدن فیلترینگ استفاده می‌شد، باری دیگر تجدیدنظر کنند.

به گزارش گرداب، چند ماه پیش بود دقیقا هم زمان با بالا گرفتن تب و تاب فیلترینگ برخی از پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی، شرکت‌های گوکل و آمازون اعلام کردند که سرویس و قابلیت دامیت فرانتیگ (Domain Frointing) خود را مسدود و غیرفعال کرده‌اند.

 این سرویس یکی از راهکارهای اصلی برخی پیام‌رسان‌های فیلتر شده همچون تلگرام و همچنین بسیاری از توسعه‌دهندگان فیلترشکن یا VPN بوده است تا به وسیله آن بتوانند فیلترینگ را دور بزنند.

با این اقدام گوگل و آمازون، ترفند عبور از فیلترینگ دیگر برای توسعه‌دهندگان پیام‌رسان‌هایی همچون سیگنال، تلگرام و وی پی ان‌ (VPN)هایی همچون سایفون کار نخواهد کرد. به همین دلیل، بسیاری از کاربران و توسعه دهندگان اپلیکیشن‌های موبایل و برنامه‌های رایانه از چنین اقدامی که توسط گوگل و آمازون صورت گرفت، ناخشنود و شاکی شده‌اند.

 قابلیت دامین فرانتیگ این امکان را به توسعه‌دهندگان برخی از اپلیکیشن‌ها می‌داد تا از سرورهای گوگل به عنوان یک پروکسی امن استفاده کنند تا کاربران بتوانند فیلترینگ کشورهایشان را دور بزنند.

نمایندگان گوگل همان زمان در واکنش به این اقدام گفته بودند که این سرویس تنها برای مدت زمان محدودی فعال‌سازی شده بوده و هرگز به منظور دور زدن فیلترینگ آن را فعال و اجرا نکرده بوده است. حالا هم تصمیم گرفته است که دیگر از این سرویس پشتیبانی نکند و این مساله هیچ ارتباطی با مسائل روز همچون فیلترینگ و مسدودسازی اپلیکیشن‌هایی نظیر تلگرام ندارد.

اما حالا سناتورهای آمریکایی نظیر ران وایدن و مارکو روبیو از این غول‌های تکنولوژی درخواست کرده‌اند که درمورد تصمیم خود دربار مسدود و غیرفعال‌سازی این قابلیت و سرویس ویژه تجدیدنظر کنند چراکه این اقدام آن‌ها در عمل، جلوی آزادی بیان در برخی از کشورهای جهان را گرفته است.