Gerdab.IR | گرداب

ايران به باشگاه دارندگان ابر رايانه‌هاي برتر جهان پيوست

تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۸۹

رئيس جمهور صبح امروز از دو ابررايانه رونمايي كرد كه با اين اقدام ايران به جمع كشورهاي داراي برترين ابررايانه هاي دنيا پيوست.

محمود احمدي‌نژاد، رئيس‌جمهور صبح امروز در جلسه هيئت دولت و به صورت ويدئو كنفرانس از دو پروژه ابررايانه دانشگاه‌هاي صنعتي اميركبير و صنعتي اصفهان رونمايي كرد.
 
به گزارش گرداب به نقل از باشگاه خبرنگاران، در اين مراسم كه با حضور اعضاي دولت برگزار شد از دو ابر رايانه دانشگاه صنعتي اميركبير و دانشگاه صنعتي اصفهان رونمايي شد.

بنابراين گزارش، ابر رايانه دانشگاه صنعتي اميركبير داراي توان گرافيكي 32 هزار ميليارد عمليات در ثانيه، توان پردازشي 34 هزار ميليارد عمليات در ثانيه و سرعتي برابر با 40 گيگابايت دارد.

پروژه ساخت ابررايانه اميركبير که با همكاري 20 پژوهشگر از دانشكده هاي برق و كامپيوتر دانشگاه صنعتي اميركبير از سال 88 آغاز شده بود، ابررايانه اي است كه از نظر ظرفيت پردازش و سرعت محاسبه از ديگر كامپيوترها قوي تر عمل مي كند و در اموري كه به محاسبات زياد و دقيق نيازمند است مانند پيش بيني وضع هوا، نمونه سازي ملکولي براي محاسبه ساختارها و خصوصيات تركيب هاي شيميايي شبيه سازي هاي فيزيكي مانند شبيه سازي هواپيما در تونل باد، تحقيقات در مورد واكنش هاي هسته اي و رمز گشايي به كار مي رود.

پيش از اين، اطلاعات مربوط به ساخت و سازها در خارج از كشور پردازش مي شد و با رونمايي از ابررايانه هاي ملی از سوی رئيس جمهوري نياز كشور به خارج در اين حوزه برطرف شد.
 
ابررايانه دانشگاه صنعتي اصفهان نیز قادر به انجام 34 هزار ميليارد عمليات محاسباتي در ثانيه است و پردازنده‌هاي گرافيكي آن قادر است بيش از 32 بيليارد علميات را در هر ثانيه انجام دهد.