Gerdab.IR | گرداب

در نشست شورای پخش برنامه دولتی آمریکا اعلام شد:

ماموریت جدید صدای آمریکا برای همکاری با رسانه‌های اجتماعی

تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۸۹

مدیر برنامه‌های ضد سانسور شورای پخش برنامه دولتی آمریکا گفت: «به منظور رساندن اطلاعاتی مستقل و بدون سانسور به دست مردم ساکن در کشورهای مخالف، از تکنولوژی پیشدستی، گم‌نامی، ضد مانع و پراکسی استفاده می‌کنیم.»

شورای پخش برنامه دولتی آمریکا در ماموریتی جدید دستور به همکاری آزمایشی میان صدای آمریکا و رسانه اجتماعی داد.

به گزارش گرداب به نقل از فارس، شورای پخش برنامه دولتی آمریکا در گزارشی از جلسه‌ای که در ساختمان پارلمان آمریکا برگزار شد، نوشت: «در جلسه ارائه گزارشی که در ساختمان پارلمان آمریکا برگزار شد، کار‌شناسان رسانه‌های جدید، روزنامه‌نگاران و دست اندرکاران رسانه‌های پخش بین‌المللی آمریکا این انقلاب و قیام مردم را را به بحث گذاشته و در مورد اینکه چگونه آمریکا می‌تواند از این ظرفیت برای ایجاد تغییر بهره‌برداری کند، گفتگو کردند.»

این روز‌ها بدون فیس‌بوک هیچ کاری نمی‌توان کرد
"کامبیز حسینی"، مجری برنامه "پارازیت" در صدای آمریکا که در این جلسه حضور داشت، گفت: «این روز‌ها بدون فیس‌بوک هیچ کاری نمی‌توان کرد.» سپس توضیح داد که مسدود کردن کامل رسانه‌های اجتماعی برای حکومت‌ها بسیار دشوار است و عملاً امکان پذیر نیست.

برنامه پارازیت بیش از دویست و پنجاه هزار نفر هوادار فیس‌بوکی دارد
"محمد الیحی"، مجری برنامه "نگاهی به دموکراسی" در تلویزیون الحره معتقد است که انقلاب مردم مصر و تونس بدون رسانه‌های اجتماعی امکان پذیر نبود. الیحی خاطر نشان ساخت که تظاهرات کنندگان همانند یک کار‌شناس، فیس‌بوک و دیگر رسانه‌های اجتماعی را به منظور سازماند‌هی و گزارش حوادث انقلاب، به کار گرفتند.

رسانه باعث انقلاب در مصر و تونس نشد همانطور که اختراع دستگاه چاپ سبب انقلاب آمریکا نبود
"ربکا مک‌کینون"، مؤسس برنامه "صدای جهان" که به تازگی به عنوان کار‌شناس رسانه به بنیاد آمریکای جدید پیوسته است، می‌گوید: «اینترنت باعث شکل گیری انقلاب مصر نشد، درست همانطور که اختراع دستگاه چاپ سبب انقلاب آمریکا نبود. در واقع این‌ها ابزاری بودند که این امکان را فراهم آوردند که اجتماعات مختلف به گفتگو با یکدیگر بپردازند. ابزار‌های دیجیتال سبب شدند که مردم گفتمانی سانسور نشده و غیر دستکاری شده با یکدیگر داشته باشند

شورای پخش برنامه دولتی آمریکا یک همکاری آزمایشی میان صدای آمریکا و رسانه اجتماعی شهروند جهانی را اعلام کرد
شورای پخش برنامه دولتی آمریکا، به منظور توسعه و پیشرفت هر چه بیشتر این گفتمان‌ها در این منطقه بسیار حیاتی و مهم از جهان، اجرای یک همکاری آزمایشی میان صدای آمریکا و رسانه اجتماعی شهروند جهانی را اعلام کرده است.

همکاری با رسانه‌های اجتماعی به قلب تپنده صدای آمریکا تبدیل شود
"پاول مرسزالک"، استراتژیست برجسته شورای پخش برنامه دولتی آمریکا، با تأکید بر اهمیت این تکنولوژی که شهروند جهانی فراهم می‌آورد، نشان داد که چگونه چنین همکاری می‌تواند شیوه‌های مختلفی را در اختیار زنانی قرار دهد که در مناطق پر تنش آفریقای مرکزی زندگی می‌کنند و از طریق آن‌ها می‌توانند داستان‌های خود را با دیگران به اشتراک گذارند و لذا چنین بخشی می‌تواند به قلب تپنده صدای آمریکا در این منطقه تبدیل شود.

تکیه این برنامه بر به کار گیری نیروهای مردمی خارج از سازمان است که با روزنامه‌نگاری و شبکه‌های اجتماعی ترکیب شده است
مدیر شورای پخش برنامه دولتی آمریکا در مورد این برنامه چنین می‌گوید: «این دقیقاً‌‌ همان چیزی است که به نظر من پخش برنامه بین‌المللی در آینده شبیه به آن خواهد بود.» از نظر وی این برنامه به تدریج سایت‌های متعددی را با موضوعات مختلف در میان مردم شهره می‌سازد. تکیه این برنامه بر به کار گیری نیروهای مردمی خارج از سازمان است که با روزنامه‌نگاری انبوه و شبکه‌های اجتماعی ترکیب شده، تا از این طریق مردم به وسیله اطلاعات صحیح توانمند شوند.»

تلاش آمریکا برای عبور از فیل‌تر کشورهای مخالف
حکومت‌های مخالف از یک سو وعده داده‌اند رسانه‌های جدید را دموکراتیزه کنند، در حالی که از سوی دیگر منابع فراوانی را به منظور مختل ساختن جریان آزاد اخبار و اطلاعات بسیج کرده‌اند. "کن برمن"، که برنامه‌های ضد سانسور شورای پخش برنامه دولتی آمریکا را سرپرستی می‌کند، تلاش‌های فراوان این شورا را در جهت عبور از دیوار آتشی که جوامع بسته ایجاد کرده‌اند، تشریح کرد.

برمن گفت: «به منظور رساندن اطلاعاتی مستقل و بدون سانسور به دست مردم ساکن در کشورهای مخالف، از تکنولوژی پیشدستی (circumvention)، گم‌نامی (anonymity)، ضد مانع (anti-span) و پراکسی استفاده می‌کنیم.»

وی همچنین در مورد برنامه جدیدی که تحت عنوان "تغذیه از طریق پست الکترونیک" اجرا می‌شود توضیح داد: «شیوه عملکرد این برنامه به این نحو است که اطلاعات را به صورت رمز و فشرده در می‌آورد، بنابراین برنامه‌های فیلترینگ معمولی قادر به شناسایی یا سانسور چنین اطلاعاتی نیستند.»

دیپلماسی عمومی یکی از امور حیاتی در امنیت ملی آمریکا
"هوارد برمن"، یکی از نمایندگان کنگره آمریکا و از اعضای برجسته کمیته روابط خارجی کنگره، بر اهمیت تلاش‌های شورای پخش برنامه دولتی آمریکا تأکید کرد، به ویژه با در نظر گرفتن کاهش جدی بودجه فدرال. برمن در واقع با کسانی که می‌گویند ما تلاش می‌کنیم بودجه کشور را تنها به امور حیاتی امنیت ملی اختصاص دهیم و دیپلماسی عمومی را در نظر نمی‌گیرند اعلام مخالفت کرد و گفت: «به نظر من این آن چیزی است که ما باید با آن مبارزه کرده و در برابر آن مقاومت کنیم.»