Gerdab.IR | گرداب

به یاد شهیدی از بوسنی

تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۸۹

از همان زمانی که رزمندگان ایرانی برای کمک به سربازان بوسنی وارد این کشور شدند شهید آودیچ نیز به درخواست خود از طرف ارتش مامور شد تا رزمندگان ایرانی را در این جنگ کمک دهد.

گرداب- شهید آودیچ به دوستان ایرانی‌اش می‌گفت: « از همان ابتدای آشنایی با شما تازه متولد شدم و مفهوم اسلام و انسانیت را دریافتم.»

شهید "محمد آودیچ" سال 1970 میلادی در شهر "زاویدویچی" در بوسنای مرکزی به دنیا آمد. ایشان در خانواده‌ای مذهبی و مستضعف زندگی می‌کرد و مادرش در تربیت اسلامی و شکل‌گیری شخصیت محمد نقش بسزایی داشت. شهید آودیچ به خاطر تامین مخارج تحصیل و کمک به خانواده مجبور شد از سن 13 سالگی مشغول به کار شود.

محمد با همه شرایط سختی که در زندگی داشت موفق شد تا دیپلمش را بگیرد. او در شهر "زاویدویچی" به عنوان انسانی مذهبی مشهور بود و تحت هر شرایطی به شرع مقدس اسلام احترام می‌گذاشت و به آن پایبند بود.

هنگام شروع جنگ در کشورش "بوسنی و هرزگوین" آمادگی خود را نشان داده و در جنگ حضور داشت. از همان زمانی که رزمندگان ایرانی برای کمک به سربازان بوسنی وارد این کشور شدند شهید آودیچ نیز به درخواست خود از طرف ارتش مامور شد تا رزمندگان ایرانی را در این جنگ کمک دهد. او به قدری با ایرانی ها همراه شده بود که برخی احساس می‌کردند محمد هم ایرانی است.

با اینکه از آشنایی شهید آودیچ با سربازان ایرانی بیش از 3 ماه نمی‌گذشت، اما ایشان علاوه بر اینکه با زبان فارسی آشنا شده بود، به خلق و خوی ایرانیان هم عشق می ورزید و دائم به آنها می گفت: «‌ازهمان ابتدای آشنایی با شما تازه متولد شدم و مفهوم اسلام و انسانیت را دریافتم.» دوستانش می گویند در تمام این مدت حتی یک شب ندیده‌اند که نماز شب محمد ترک شده باشد.

محمد با شهید "رسول حیدری" رابطه ای خاص داشت. دوستی او با شهید حیدری به گونه‌ای بود که ساعت‌ها می‌نشستند و با هم صحبت می‌کردند. شاید به دلیل همین علاقه زیاد این دو نسبت به هم بود که باعث شد شهید محمد آودیچ در روز عید غدیر72/3/19 به همراه رسول به درجه رفیع شهادت دست پیدا کند.

روحمان با یادش شاد


سنگ یاد بود شهیدان "محمد آودیچ" در کشور بوسنی و هرزگوین



 دوستان شهید "محمد آودیچ" بر سر مزارش

مشرق