Gerdab.IR | گرداب

تذكر امام خامنه‌ای به وبلاگ‌نويسان

تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۸۹

رهبر انقلاب فرمودند: «انتقاد، مخالفت، بيان عقايد با جرئت، هيچ اشكالى ندارد، اما دور از هتك حرمت‌ها، اهانت‌ها، فحاشى، دشنام و اين چيزها.»

اقبال مثبت رويش‌هاي جديد انقلاب اسلامي به فضاي سايبر در حالي رواج پيدا كرده‌ كه به دليل برخي از آسيب‌ها، رهبر معظم انقلاب در اين باره تذاكراتي را ايراد كرده‌اند.

به گزارش گرداب  به نقل از رجا، از بركات فتنه سال گذشته تبديل فضاي اينترنت از ابزاري صرفا ارتباطي به بستري فرهنگي بود. البته اين مسئله پيش از اين هم در ميان جوانان ارزش‌گرا و ولايت‌محور وجود داشت كه فتنه سال گذشته به گسترش دامنه و فراگيري آن انجاميد. آسيب شناسي، بازخواني و توجه به عملكرد و فعاليت وبلاگ‌نويسان متعهد در فضاي مجازي از ضروريات ارتقاي اين بستر فرهنگي است.

اقبال مثبت رويش‌هاي جديد انقلاب اسلامي به فضاي سايبر البته بدون آسيب هم نبوده است تا جايي كه در دو مرحله، تذكر رهبر عزيز انقلاب را در پي داشت.حضرت علي عليه السلام مي‌فرمايند: «اگر با شمشير بر بينى مؤمن بزنم كه دشمن من شود، با من دشمنى نخواهد كرد و اگر تمام دنيا را به منافق ببخشم تا مرا دوست بدارد، دوست من نخواهد شد.»

اين مسئله فارغ از نگاه مچ‌گيرانه و انگشت اتهام‌زني به اين و آن، توجه به يك نكته مهم و مغفول را ضروري مي‌سازد: بازخواني عملكرد گذشته، آسيب‌شناسي راه طي شده و تدوين منشوري براي نحوه عملكرد افسران جنگ نرم در فضاي سايبر.

لازم است بزرگان قوم و استخوان خرد كرده‌هاي اين مسير دور هم جمع شده و منشوري بر پايه قواعد اخلاقي، ولايي و اعتقادي براي جماعت كيبورد به دست تنظيم كنند تا ديگر بهانه به دست دشمن نداده و از همه مهم‌تر موجبات رنجش رهبر عزيزمان فراهم نشود.

اين تذكر مي‌تواند فصل جديدي را در شكل‌گيري يك مطالبه و اقدام جدي براي تنظيم منشور، تعيين ميزان و خط كشي براي سنجش عيار فعاليت‌هاي نيروهاي حزب‌اللهي رقم بزند. البته كار جهادي دستورالعمل و بخش‌نامه بردار نيست، بازخواني، آسيب سنجي و تنظيم قواعد و اصول، اتمام حجتي است كه راه را بر اشتباهات بعدي ناهموار، نقاط ضعف و قوت را مشخص و تاحدودي به انسجام فعاليت‌هاي سايبري امت حزب الله مي‌انجامد، مضاف بر آنكه بهانه را از دست دشمن براي سوءاستفاده و مظلوم‌نمايي خواهد گرفت.

واقعيت اين است كه دامنه تأثيرگذاري فعاليت وبلاگ نويسان ارزشي و متعهد در فضاي مجازي، فتوحات بسياري را در جنگ نرم به ارمغان آورد، ولي نبايد اجازه داد دشمن از تنگه‌هايي كه ناديده گرفته شده ما را غافلگير كند. اكثر وبلاگ نويسان تكليف محور فضاي مجازي تاكنون از روي احساس تكليف، بدون آموزش‌هاي خاص و بر اساس تربيت ديني عمل كرده‌اند؛ بازخواني، آسيب شناسي و تدوين اصول براي اين جهاد در عرصه سايبر مسئله اي است كه تنگه‌ احد جنگ نرم را براي رخنه، شبيخون دشمن كور مي‌سازد و بركتي است كه از فرمايشات و تذكرات حكيمانه و روشنگرانه رهبر عزيز انقلاب حاصل مي‌شود.

تذكر اول رهبر عزيز انقلاب به وبلاگ نويسان
«واقعاً يكى از چيزهايى كه ما همه‌مان [بايد توجه كنيم]، به مردم هم بايد بگوييم، ياد بدهيم كه توجه بكنند اين است كه: به صرف توهم اينكه حالا اين كار مصلحت دارد، دست‌شان را، يا قلم‌شان را، يا وبلاگ‌شان را آزاد نكنند كه هر چه به ذهن‌شان آمد، آن را بگويند؛ اينجور نيست، چون وسایل مدرن امروز همه مشمول همين حكم است. يعنى خواندن وبلاگ هم مثل خواندن كاغذ است، كتاب است، نامه است، مثل شنيدن حرف است. استماع غيبت شامل همه اينها مي‌شود؛ يعنى ملاك استماع در اينها وجود دارد مسلماً.»

تذكر دوم رهبر فرزانه انقلاب
«فضاى اهانت و هتك حرمت در جامعه، يكى از آن چيزهايى است كه اسلام مانع از آن است؛ نبايد اين اتفاق بيفتد. فضاى هتك حرمت، هم خلاف شرع است، هم خلاف اخلاق است، هم خلاف عقل سياسى است.

انتقاد، مخالفت، بيان عقايد با جرئت، هيچ اشكالى ندارد، اما دور از هتك حرمت‌ها، اهانت‌ها، فحاشى،  دشنام و اين چيزها.

همه هم در اين زمينه مسئول‌اند. اين كار علاوه بر اينكه فضا را آشفته مي‌كند و اعصاب آرام جامعه را به هم مي‌ريزد كه امروز احتياج به اين آرامش هست، خداى متعال را هم از ما خشمگين مي‌كند.»