Gerdab.IR | گرداب

آيكان خواستار كاهش مداخله آمريكا در مديريت اينترنت

تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۰

آيكان، سازماني كه وظايف مديريتي مهمي در قبال اينترنت بر عهده دارد به دنبال استقلال هر چه بيشتر از دولت مداخله گر امريكا است.

به گزارش گرداب به نقل از وي تري، در ابتداي شكل گيري وب، وزارت بازرگاني آمريكا كنترل سازمان آيكان را بر عهده گرفت و تلاش كرد از اين طريق در زمينه نحوه اداره اينترنت و به خصوص وب هم سياست گذاري كند، اما در سال هاي اخير اين رويه دولت آمريكا به شدت با واكنش منفي كشورهاي آسيايي و اروپايي مواجه شده كه بيش از اين نمي توانند مداخله يك دولت براي مديريت وب و اينترنت را تحمل كنند.

آيكان به همين منظور نامه اي را براي دولت آمريكا ارسال كرده و خواستار تصميم گيري مستقل براي مديريت دامنه هاي ريشه و سرورهاي رسيدگي كننده به تقاضاهاي مرتبط شده است.

بر طبق نامه آيكان سازمان Internet Assigned Numbers Authority يا (IANA) در اين زمينه تا 30 سپتامبر سال 2011 با دولت آمريكا قرارداد دارد و پس از آن بايد رويه فعلي تغيير كرده و دخالت دولت آمريكا كمتر شود.

در بخشي از نامه راد بكستروم، رئيس آيكان به اداره ملي اطلاعات و ارتباطات وزارت بازرگاني آمريكا آمده است: آيكان متعهد به خدمت رساني بر اساس منافع عمومي است و مي خواهد شفاف و مستقل عمل كند. رابطه آيكان با وزارت بازرگاني آمريكا همزمان با بين المللي شدن اينترنت متحول شده و كاركردهاي IANA به همين منظور بايد به بخش خصوصي منتقل شود. وزارت بازرگاني آمريكا هم بايد اجازه مشاركت جهاني در مديريت اسامي و آدرسهاي اينترنتي را بدهد.

در انتهاي اين نامه مخالفت وزارت بازرگاني با چنين طرحي فاقد توجيه قانوني دانسته شده است، با اين حال بعيد به نظر مي رسد كه دولت آمريكا در اين زمينه انعطاف چنداني از خود نشان بدهد.

منبع: فارس