Gerdab.IR | گرداب

امنيت در فضاي سايبر(1)

بازي‌هاي آن‎لاين؛ سرگرمی هزاره جديد

تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۰

آشنا شدن فرزندان با افراد غریبه حین بازی ممکن است به كسب اطلاعات شخصي بچه ها و اعضاي خانواده آنان و همين طور سوءاستفاده هاي عاطفي و حتي جنسي از آنان منجر شود.

 گرداب- طي چند سال اخير و همزمان با افزايش دسترسي به اينترنت پرسرعت در نقاط مختلف جهان، استفاده از اين ابزار مدرن ارتباطي براي اجراي بازي‎هاي پيشرفته شبكه‎اي و گروهي نيز رشد چشم‏گيري يافته و در ايران هم شاهد حضور گسترده جوانان در گيم‏نت‎ها براي انجام شبكه‌اي بازي‎هايي مانند واركرافت هستيم.
 
اقبال عمومي به بازي‌هاي شبكه‎اي آن‎لاين ميان جوانان و نوجوانان كه در مواردي توجه بزرگسالان را نيز به خود جلب كرده، باعث شده هكرها و كلاهبرداران اينترنتي هم سوژه جديدي پيدا كنند و براي وارد آوردن خسارات مادي و معنوي به كاربران اينترنت از اين طريق هم تلاش كنند.

در گزارشي كه مايكروسافت در اين زمينه ارائه كرده، آمده است: بايد اقدامات پيشگيرانه اي به خصوص از سوي والدين براي مقابله با چنين خطراتي انجام شود، زيرا بچه هاي كم سن و سال به اندازه كافي از خطرات احتمالي آگاه نيستند و آگاهي هاي لازم را بايد از سوي پدران و مادرانشان دريافت كنند.

خوشبختانه در اين زمينه والدين هم تا حد زيادي از اهميت ايفاي نقش مطلع هستند. 86 درصد از والديني كه مورد مصاحبه مايكروسافت قرار گرفته اند، گفته اند كه بايد اقداماتي را براي حفاظت از بچه هايشان در برابر خطرات بازي هاي آن‎لاين انجام دهند. اين سطح بالا از آگاهي باعث شده كه 88 درصد از بچه هاي زير 18 سال هرگز در زمان انجام بازي هاي آن‎لاين با مشكل يا سوءاستفاده جدي مواجه نشوند.

البته ميزان سوءاستفاده ميان جوانان بيشتر از گروه هاي سني كم‎سن و سال است و به عنوان مثال اين رقم ميان جوانان 18 تا 24 سال به 24 درصد مي رسد كه رقم قابل توجهي محسوب مي شود. در بخشي از اين گزارش كه به انعكاس آمار در اين زمينه اختصاص دارد آمده است:
- 87 درصد از والدين در مورد خطرات بازي هاي آن‎لاين با بچه هايشان صحبت كرده اند.
- 80 درصد حداقل هفته‏اي يك بار همراه با بچه‎هايشان بازي‏هاي آن‎لاين را اجرا كرده‏اند.
- 74 درصد زمان بازي آن‎لاين بچه هايشان را محدود كرده اند.
- 57 درصد والدين قوانين مشخصي را در اين زمينه براي بچه هايشان وضع كرده اند و كودكان در صورت نقض اين قوانين از سوی والدين توبيخ خواهند شد.

علي‎رغم همه اين تلاش ها بايد در اين زمينه اقدامات جدي تري انجام شود و به اعتقاد كارشناسان مايكروسافت هنوز هم كنترل كافي بر نحوه انجام بازي هاي آن‎لاين از سوی بچه ها صورت نمي گيرد.
 
علت عمده اين مسئله بي توجهي والدين به تنظيمات امنيتي كه در اين بازي ها يا كنسول ها و رايانه هاي ارائه دهنده اين خدمات وجود دارد، است. در اين زمينه آمار زير قابل ذكر است:
- تنها 40 درصد از والدين از تنظيمات امنيتي خانوادگي در اين بازي ها يا كنسول هاي آنها استفاده مي كنند.
- 54 درصد از والدين از اين تنظيمات بهره نمي گيرند، زيرا به بچه هايشان اعتماد دارند.
- 53 درصد هم از اين تنظيمات بهره نمي گيرند، زيرا از وجود آنها آگاهي ندارند يا قادر به يافتنشان نيستند يا بلد نيستند از آنها استفاده كنند.
 
مدت زمان طولاني استفاده از بازي‎هاي آن‎لاين
يكي ديگر از نكاتي كه در اين گزارش به آن اشاره شده اختصاص زمان طولاني به اجراي بازي‎هاي آن‏لاين است كه اين مسئله گاهي خود والدين را هم شامل مي شود. بر اساس گزارش مايكروسافت بچه ها و والدينشان به طور متوسط روزي 1.5 ساعت را صرف اجراي بازي هاي ويديويي شبكه اي مي كنند.

64 درصد از والدين گفته اند كه اين بازي ها را همراه با فرزندانشان انجام مي دهند و 58 درصد از كل زماني كه توسط والدين به انجام بازي هاي آن‎لاين اختصاص داده مي شود همراه با فرزندانشان سپري مي شود.

به طور كلي 53 درصد افراد زير 18 سال يك تا 7 ساعت در هفته و 38 درصد از آنها بين 8 تا 22 ساعت در هفته را صرف بازي هاي آن‎لاين مي كنند، اما اين رقم تنها در مورد 8 درصد از بچه هاي زير 18 سال از 23 ساعت در هفته بيشتر مي شود. در مورد بچه هاي بالاي 18 سال 53 درصد يك تا 7 ساعت در هفته، 35 درصد 8 تا 22 ساعت در هفته و 11 درصد بيش از 23 ساعت در هفته را صرف بازي هاي آن‎لاين مي كنند. در مجموع و به طور متوسط رقم بازي هاي آن‎لاين بچه ها 10.2 ساعت در هفته است.
 
دغدغه‌هاي والدين
در مجموع 55 درصد از والدين تا اندازه اي نگران خطرات بازي هاي آن‎لاين هستند. مهم‎ترين نگراني والدين در اين زمينه آشنا شدن فرزندانشان با افراد غريبه در حين انجام بازي ها و چت و گفت‎وگوي دوطرفه آنان است. اين غريبه ها ممكن است براي جلب نظر بچه ها و تحريك احساسات و عواطف آنها تلاش كنند.

اين امر ممكن است در نهايت به كسب اطلاعات شخصي بچه ها و اعضاي خانواده آنان و همين طور سوءاستفاده هاي عاطفي و حتي جنسي از آنان منجر شود. در مجموع 32 درصد از والدين در اين زمينه اظهار نگراني كرده اند و از اين 32 درصد 19 درصد تاكيد كرده اند كه بيم دارند ارتباطات مجازي بچه ها در حين استفاده از بازي هاي آن‎لاين به تماس هاي واقعي و حتي فيزيكي منجر شود.

در ادامه 14 درصد والدين هم گفته اند نگران آن هستند كه فرزندانشان محتواي نامناسبي را از ديگر كاربران بازي هاي شبكه اي دريافت كنند.
 
اين محتويات عبارتند از متون نامناسب، تصاوير گرافيكي و عكس هاي نامناسب. 10 درصد والدين هم نگران رفتارهاي نامناسب افرادي هستند كه در محيط مجازي هم‎بازي فرزندانشان هستند و 7 درصد هم نگران خشونت سايرين و تاثيرات نامناسب فرهنگي هم‎بازي شدن بچه هايشان با ديگر افراد هستند. نگراني از قلدري و زورگيري هم از سوی 4 درصد از والدين مطرح شده است.

البته در مجموع بايد توجه داشت نگراني هاي والدين از رفتارهاي نامناسب در حين اجراي بازي هاي آن‎لاين شبكه اي نصف نگراني هاي آنها در زمان چت كردن بچه هايشان است. همچنين والدين فعاليت فرزندانشان در شبكه هاي اجتماعي و به خصوص سايت هايي مانند فيس بوك را دومين عامل نگراني خود دانسته اند. علت اصلي اين مسئله ماهيت هريك از اين فعاليت‎ها است.

يكي ديگر از نكاتي كه والدين به آن اشاره كرده اند تغيير رفتار بچه ها بعد از رويدادهاي منفي در زمان انجام بازي هاي آن‎لاين است. بر اساس بررسي هاي انجام شده 60 درصد از بچه هاي زير 18 سال در صورت هرگونه سوءاستفاده روحي يا عاطفي از آنها در حين انجام بازي هاي شبكه اي به سرعت رفتار خود را تغيير مي دهند و همين مسئله باعث مي شود والدين از مشکل پيش آمده مطلع شوند.

از ميان اين كودكان دو سومشان يا ديگر بازي نمي كنند يا ميزان فعاليتشان در اين زمينه را كاهش مي دهند. ناسزاگويي با 44 درصد متداول ترين بدرفتاري بوده و استفاده از الفاظ تحريك آميز با 40 درصد در رتبه دوم است. در نهايت ارائه محتواي نامناسب تصويري و متني با 36 درصد در رتبه سوم مي باشد.
 
راه‎حل‏ها
در مجموع اقدامات والدين براي حفاظت از بچه هاي خود در زمان سوءاستفاده در چنين محيط هايي موثر بوده است. در چنين شرايطي والدين جلوي بازي كردن فرزندانشان را مي گيرند يا حداقل زمان استفاده آنها را از اين بازي ها كاهش مي دهند. در مجموع استفاده از روش هاي زير توسط مايكروسافت به والدين توصيه شده است:

1- افزايش مداخله: بازي هاي آن‎لاين را با همراهي بچه ها انجام دهيد و حتما رايانه يا كنسول بازي را محلي عمومي مانند سالن پذيرايي قرار دهيد.

2- نكات امنيتي را به بچه ها آموزش دهيد: اطلاعاتي را به زبان ساده در اختيار بچه ها بگذاريد تا بدانند چگونه از خود حفاظت كنند. كلمات عبور مناسبي براي حساب كاربري آنها انتخاب كنيد و اسامي كاربري مناسبي براي بچه هايتان انتخاب كنيد. منصفانه بازي كردن را به بچه هايتان ياد دهيد و در زمان مكالمه يا قرارهاي آن‎لاين بچه ها مواظب مكالماتشان باشيد.

3- اطلاعات خود را در مورد فناوري افزايش دهيد: اگر با دنياي بازي هاي آن‏لاين آشنا نيستيد حتما تلاش كنيد تا با اين مقوله آشنا شويد. در غير اين صورت قادر به درك رفتارهاي فرزندانتان و كنترل آنها نخواهيد بود. تنظيمات امنيتي بازي هاي مختلف را ياد بگيريد و نرم افزارهاي مورد استفاده فرزندانتان را به روز كنيد. از فايروال استفاده كنيد و حتما ضد ويروس هاي جديد را روي سيستم مورد استفاده فرزندتان نصب كنيد.
 
منبع: فارس