Gerdab.IR | گرداب

گوگل اجازه می دهد؛

دست‌یابی به اطلاعات شخصی افراد از طریق عکس

تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۰

این فناوری الزاما به صورت یک نرم‌افزار مجزا ارائه نخواهد شد، بلکه شناسایی چهره می‌تواند به صورت یک آپدیت برای یکی از ابزارهای کنونی گوگل همچون موتور جستجوی تصویر گوگل صادر شود.

گوگل قصد دارد با ارائه نرم‌افزار جدیدی به کاربران خود امکان دسترسی به اطلاعات شخصی افراد را از طریق چهره آنها بدهد.

به گزارش گرداب به نقل از مشرق، سی‌ان‌ان اعلام کرد که گوگل در حال ساخت نرم‌افزاری برای موبایل است که به کاربران اجازه می‌دهد تا از طریق چهره اشخاص بتوانند به اطلاعات شخصی آنها دسترسی پیدا کنند.

به گفته "هارتموت نوین"، مدیر مهندسی گوگل، برای انجام این کار، مردم باید اجازه دسترسی گوگل به تصاویر و اطلاعات شخصی آنها را بدهند.

این محصولِ گوگل شامل نام، شماره تماس و آدرس الکترونیکی کاربر است. هنوز گوگل مشخص نکرده است که این سامانه چه اطلاعات شخصی‌ای را در اختیار عموم قرار خواهد داد.

 نوین در این خصوص بیان کرده است: «ما می‌دانیم که باید در حوزه مسائل شخصی بسیار با احتیاط عمل کنیم. سامانه تشخیص چهره هنگامی در دسترس عموم قرار می‌گیرد که ما چهارچوب‌های حریم شخصی قابل‌ قبولی داشته باشیم.»

البته گوگل هنوز برای انتشار این سامانه زمانی را مشخص نکرده است. به گفته سخنگوی گوگل، این فناوری الزاما به صورت یک نرم‌افزار مجزا ارائه نخواهد شد، بلکه شناسایی چهره می‌تواند به صورت یک آپدیت برای یکی از ابزارهای کنونی گوگل همچون موتور جستجوی تصویر گوگل صادر شود.

به گفته نوین، این سامانه می‌تواند طوری برنامه‌ریزی شود تا از تصاویر موجود در سایت‌های فیس‌بوک، فلیکر و دیگر سایت‌های به اشتراک‌گذاری تصاویر استفاده کند که دارای اطلاعات شخصی نیز هستند. به گفته وی: «به لحاظ فناوری، ما کاملاً توانایی انجام چنین کارهایی را داریم.»

در سال 2009، گوگل مالکیت شرکتی به نام Like.com را به دست گرفت که متخصص جستجو در تصاویر بود و بر روی تجزیه و تحلیل تصاویر اشخاص نیز کار می‌کرد.

در طی چند سال اخیر گوگل دست به کارهای مختلفی در حریم شخصی افراد زده که با شکایاتی نیز مواجه شده است. از جمله این که سال گذشته گوگل مجبور شد به دلیل این که سرویس شبکه‌ اجتماعی Buzz گوگل، اسامی و آدرس‌های الکترونیکی کاربرانش را در اختیار عموم قرار داد، 8.5 میلیون دلار جریمه بپردازد. این شرکت همچنین به خاطر ماشین‌های ون حاوی دوربین و جمع‌آوری اطلاعات از سطح شهرهای آمریکا، بارها مورد سوال و مواخذه قرار گرفته است.

البته خود گوگل نیز بر احتمال سوء استفاده از این سامانه جدید تایید کرده است. سخنگوی گوگل در این مورد بیان می‌دارد: «به نظر می‌رسد ما مسیر خطرناکی را در پیش گرفته‌ایم، چرا که حوزه مسائل خصوصی حوزه بسیار حساسی است.»

در همین راستا، گوگل در این ماه صفحه پروفایل‌های خود را تغییر داد و آن را شبیه سایت فیس‌بوک در آورد.