Gerdab.IR | گرداب

بودجه 50 میلیون دلاری آمریکا برای دورزدن فیلترینگ ایران

تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۰

شبکه خبری بلومبرگ گزارش داد که وزارت خارجه آمریکا قرار است یک برنامه 50 میلیون دلاری دیگر را، برای دامن زدن به اعتراضات در ایران و سوریه، اجرا کند.

به گزارش گرداب به نقل از مشرق، وزارت امور خارجه آمریکا که پیش از این نیز هزینه های زیادی را برای فعالیت های معترضان در ایران پرداخت کرده، قرار است یک برنامه 50 میلیون دلاری دیگر را برای کمک به اپوزیسیون های فعال در اینترنت و دامن زدن به اعتراضات در کشورهایی مثل ایران، به اجرا در آورد.

بی‌بی‌سی به نقل از شبکه خبری بلومبرگ گزارش داد: «این برنامه صَرف کمک به مخالفان در کشورهایی خواهد شد که دسترسی آنها به شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک و توییتر محدود است.»

دن بائر، دستیار معاون وزارت خارجه در امور دموکراسی، حقوق بشر و کار به شبکه خبری بلومبرگ گفت که این برنامه به تولید نرم افزارهایی کمک خواهد کرد که در ایران و سوریه استفاده شوند و هدف آن کمک به مخالفان فعال و هوادار دموکراسی آمریکایی، برای پرهیز از شناسایی شدن است.

بائر همچنین به بلومبرگ گفت که وزارت خارجه گروهی از مخالفان را با توانایی های فنی تشکیل داده است تا به جنبش های معترض در کشورهایی از جمله ایران و چین کمک کند.

به گفته او این گروه چگونگی پرهیز از شناسایی شدن هنگام استفاده از سرویس هایی مثل توییتر را به بیش از پنج هزار نفر آموزش داده است.

این مقام آمریکایی به بلومبرگ گفت وزارت خارجه در مجموع 50 میلیون دلار در این برنامه هزینه خواهد کرد که 22 میلیون دلار آن تاکنون خرج شده است. 28 میلیون دلاری که انتظار می رود وزارت خارجه به زودی در مورد آن به کنگره توضیح دهد باقی مانده است.

یکی از نتایج این برنامه ایجاد یک "دکمه وحشت" برای تلفن های موبایل است که مخالفان می توانند از آن برای پاک کردن آدرس ها در صورت بازداشت استفاده کنند تا همکارانشان شناسایی نشوند.

اگرچه کارشناسان آمریکایی می‌گویند که رسانه های اجتماعی در شکل گیری اعتراضات اجتماعی نقش اصلی را ایفا می کنند و آمریکا برای غلبه بر کشورهای مخالف خود سرمایه گذاری کلانی در شبکه های اجتماعی می کند؛ اما هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، در ماه فوریه گفته بود کشورهایی که به زعم او فعالیت اینترنتی را محدود می کنند نه فقط باید هزینه های اقتصادی آن را بپردازند؛ بلکه مانند مصر و تونس با خطر ناآرامی اجتماعی روبرو هستند.

کلینتون همچنین گفت که آمریکا همچنان با ارائه تکنولوژی های غلبه بر فیلترینگ به مخالفینی که در "محیط های محدود اینترنتی" هستند کمک خواهد کرد.