Gerdab.IR | گرداب

عدم حضور امریکا و آلمان در نشست بررسی استاکس‌نت

تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۰

منابع غربی گزارش می دهند 5 کشور روسیه، امریکا، فنلاند، فرانسه و آلمان از شرکت در نشستی با موضوع بررسی ویروس استاکس نت و امنیت سایبری با حضور ایران خودداری کردند.

به گزارش گرداب به نقل از ایران‌ هسته‌ای، ولاديمير ارلف، سردبیر مجله روسي ماسکوفسکيه نووستي، در یادداشتی که روز شنبه 3 اردیبهشت 1390 در مجله خود منتشر کرد، خبر داده که این 5 کشور در نشستی که بنا بود روز 25 ژانویه در مقر آژانس در وین برگزار شود شرکت نکرده اند.

منابع ایرانی این خبر را تایید می کنند.

استاکس نت ویروسی کامپیوتری است که بر بستر نرم افزار اسکادای زیمنس عمل می کند و اسرائیل و امریکا با همکاری ضمنی آلمان تلاش کردند با استفاده از آن برنامه هسته ای ایران را هدف قرار بدهند.

استاکس نت که نخستین بار در جولای 2010 کشف شد، هیچ خسارت جدی به برنامه هسته ای ایران وارد نکرد به طوری که آژانس هم گزارش داده برنامه غنی سازی ایران روندی مستمر و با ثبات دارد و حجم محصول غنی سازی در ایران منظما در حال افزایش است.

با این وجود، ایران تاکید دارد که کشورهای بسیار دیگری از جمله خود غربی ها می توانند قربانی استاکس نت باشند و به همین دلیل باید هر چه سریعتر قوانین حقوقی الزام آوری در سطح بین المللی به تصویب برسد که هرگونه تهاجم از این دست به تاسیسات صنعتی را ممنوع کند.

یک کارشناس آگاه به کیهان گفت: «بی رغبتی غربی ها به شرکت در نشست 25 ژانویه نشان می دهد که این کشورها نگران تبادل اطلاعات فنی درباره استاکس نت هستند چرا که می دانند به سرعت نقش آنها در طراحی و انتشار آن افشا خواهد شد.»

پیش بینی می شود که ایران به زودی و پس از کامل شدن جمع آوری مستندات، به طرح شکایت حقوقی علیه طراحان استاکس نت بپردازد.