Gerdab.IR | گرداب

جاسوسی در ابعاد نانو

تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۰

بدنه‌ پرنده‌اي ‌شكل، شبيه مرغ مگس‌خوار قابليت انتقال مناسبي به ربات دارد، اما آنچه بيشتر خودنمايي مي‌كند شباهت فوق‌العاده و مرموز اين ربات به مرغ مگس‌خوار است.

گرداب- نمونه‌اي از ربات جاسوس "ارنيتوپتر" كه شبيه يك مرغ مگس‌خوار در ابعاد نانو است، توانست اولين پرواز آزمايشي خود در كاليفرنيا را با موفقيت پشت سر گذارد. ارنيتوپتر يكي از ماشين‌هاي پرنده‌ قديمي است كه در آن بال‌ها حول محوري نوسان مي‌كنند، اما دوران ندارند.

اين ربات بسيار كوچك كه شبيه مرغ مگس‌خوار است با بال‌هايي آويخته اندكي بزرگ‌تر و سنگين‌تر از مرغ‌هاي مگس‌خوار معمولي است، اما از بزرگ‌ترين نوع اين پرنده كمي كوچك‌تر و از سوی كمپاني Aero Vironment ساخته شده است.

بدنه‌ پرنده‌اي ‌شكل، شبيه مرغ مگس‌خوار قابليت انتقال مناسبي به ربات دارد، اما آنچه بيشتر خودنمايي مي‌كند شباهت فوق‌العاده و مرموز اين ربات به مرغ مگس‌خوار است. اين ربات مي‌تواند دقيقا به همان شكل مرغ مگس‌خوار در حال توقف پر زده و در حالت معلق شناور بماند.

ارنيتوپتر مي‌تواند با هدايت يك اپراتور به داخل ساختمان‌ها پرواز كند و از طريق دوربين تصويربرداري كوچكي كه دارد به هدايتش از طریق اپراتور كمك مي‌كند.

نمونه ساخته شده اين پرنده 19 گرم وزن داشته و مي‌تواند با سرعتي معادل 18 كيلومتر برساعت پرواز كند.

شركت Aero Vironment از پرواز آزمايشي اين نانو‌ پرنده جاسوس فيلمي تهيه كرده و به موسسه دارپا ارسال كرده است تا بررسي‌هاي بيشتري روي اين پروژه انجام گيرد.

"مت كنون"، مدير اين پروژه مي‌گويد به دليل مواجه‌شدن با بعضي محدوديت‌هاي علم آيروديناميك طراحي و ساخت اين پرنده جاسوس در نوع خود يك چالش محسوب مي‌شود.

در فيلم ارائه ‌شده به پنتاگون خصوصياتي همچون قابليت پرواز در تندبادي با سرعت 8 كيلومتر برساعت و توانايي پرواز به داخل و خارج ساختمان‌ها از طريق درهاي ورودي و خروجي معمول ارائه شده است.

اين ربات براي قسمت تحقيقاتي ارتش آمريكا (دارپا)‌ ساخته شده است.

شكل ظاهري مرغ مگس‌خوار به منظور اختفا و پنهان‌سازي هرچه بيشتر ربات براي آن در نظر گرفته شده، اگرچه اين موضوع مي‌تواند كاملا بي‌جا و نامناسب باشد؛ چرا كه مرغ مگس‌خوار در غير از آمريكاي لاتين و آمريكاي جنوبي در جاي ديگري قابل مشاهده نيست. از طرفي احتمال جلب توجه تمام دنيا به ظاهر اين ربات كوچك هم بسيار زياد است.

دكتر "تاد هيلتون"، رئيس برنامه ساخت پرنده‌هاي هوايي بسيار كوچك (NAV)‌ در اروپا مي‌گويد: «پرواز موفقيت‌آميز اين ربات راه را براي ساخت ابزارهايي كه شبيه پرندگان كوچك بوده و به همان چالاكي هستند، هموارتر مي‌كند

ساخت اين ربات از ساخت پرنده‌هاي هوايي كوچكي است كه در گذشته شبيه هليكوپترها يا هواپيماها بودند. نمونه اوليه ساخته ‌شده ربات مرغ‌ مگس‌خوار نياز به كار بيشتري قبل از عرضه‌شدن دارد، اما سازندگان برآورد مي‌كنند كه اين ربات طي دهه‌هاي پيش‌رو مي‌تواند در ماموريت‌هاي اكتشافي مورد استفاده قرار گيرد.

جام جم