Gerdab.IR | گرداب

تقدیر از شبکه BBC برای پوشش اغتشاشات!

تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۸۸

با تقدیر نمایندگان مجلس عوام انگلیس از شبکه بی بی سی نقش این کشور در هدایت و جهت دهی به اغتشاشات حوادث بعد از انتخابات محرز شد.

با تقدیر نمایندگان مجلس عوام انگلیس از شبکه بی بی سی نقش این کشور در هدایت و جهت دهی به اغتشاشات حوادث بعد از انتخابات محرز شد.

به گزارش جوان آنلاین،نمایندگان مجلس عوام انگلیس بارها و به دفعات توسط نمایندگان مختلف خود از نقش شبکه بی بی سی در حورد حوادث بعد از انتخابات ایران تقدیر و تشکر کرده است.این مجلس همچنین در گزارش خود به نام« امنیت جهانی و ایران» که به تشریح مسائل داخلی کشورمان در دوران انتخابات ریاست جمهوری و حوادث بعد از آن پرداخته با اشاره به نقش این شبکه در این حوادث تصریح کرده اند این شبکه در آگاهی بخشی به ملت ایران نقشی غیر قابل انکار ایفاء کرده است!.

گفتنی است شبكه فارسی بی بی سی بی تردید یكی از اصلی ترین آتش بیاران آشوب های پس از انتخابات ریاست جمهوری بوده است.

شبكه تلویزیونی بی بی سی با ادعای اطلاع رسانی لحظه به لحظه از انتخابات دهم ریاست جمهوری عملا به پایگاه انتشار تحلیل های ساختگی و برانگیختگی اجتماعی در ایران تبدیل شد.

آنچه كارشناسان در ماه های اخیر ابراز می داشتند كه شبكه فارسی بی بی سی به منظور انجام شبكه براندازی نرم و با حمایت نیروی انسانی و مالی جریانی در داخل راه اندازی شده است طی روزهای منتهی به انتخابات و پس از آن عملا به اثبات رسید.

نكته جالب توجه در این است كه بی بی سی علی رغم دریافت بودجه 15میلیون پوندی (22میلیون دلاری) وزارت امور خارجه انگلیس، قبل و پس از راه اندازی همواره به كسری بودجه اعتراض مردم مالیات دهنده بریتانیا روبرو بوده است ، این در حالی است كه در ماه های اخیر مبادرت به افزایش پخش برنامه های زنده خود كرد،‌به طوری كه شب انتخابات مطابق روال قبلی برنامه هایش را تا پایان شمارش آرا و اعلام نتایج در قالب میزگرد، وب گردی ، گفت وگو با كارشناسان ،‌ ارتباط مستقیم (نوبت شما)‌ و... ادامه داد.

بی بی سی كه در طول دوره فعالیت خود همواره از تنظیم و پخش خبر به شیوه شبه خبر ( فیجرنیوز) و تلفیق سخت خبر( هارد نیوز)‌ و نرم خبر (سافت نیوز)‌ پیروی كرده است در آستانه انتخابات و پس از آن ‌ دقیقا و دائما با سوئیچ كردن این شیوه های خبری به یكدیگر ،‌اهداف شبهه سازی ، بحران افكنی و هدایت افكار عمومی به انگیختگی و نضج آشوب را هدایت كرد.

این شبكه متعلق به استعمارگر پیر كه پیش از انتخابات ،‌خود را آماده بحران سازی اجتماعی كرده بود، پیشاپیش در اخبار و تحلیل های به اصطلاح كارشناسان سیاسی مسایل ایران ،‌ بحث تقلب را تئوریزه و قاطعانه بر آن پای می فشردند كه چنانچه احمدی نژاد رای بیاورد شكی در تقلب وجود ندارد.

بی بی سی در چارچوب سناریوی خود،‌ جمعه شب در قالب برنامه های زنده ،‌ بلافاصله پس از اعلام آمار های غیر رسمی از منابع داخل ایران پروژه تقلب در انتخابات را با حضور فرخ نگهدار ( رییس سازمان فدائیان خلق )‌ و صادق صبا( تحلیل گر سیاسی )‌ كلید زد و پس از این به تناوب انتشار خبرهایی از ایران ، ارتباط مستقیم و ... كارشناسانی مانند جمشید برزگر، هاشم احمد زاده ،‌احمد سلامتیان ،‌ سعید برزین ،‌ و ... در استودیو و آدم هایی از احزاب و گروهك های داخل ایران هر لحظه به موازات اعلام آرای احمدی نژاد ،‌بر حملات و تثبیت و تلقین تقلب در انتخابات افزودند به صورتی كه نزدیك صبح و تا ظهر شنبه جملگی گزارش پراكنی این شبكه دستور حمله و اغتشاش و افزایش نارضایتی بود.

شیوه بارز بی بی سی این بود كه كلیت مباحث در یك دایره طراحی شده روش قورباغه پخته، كاركرد می یافت . بدین صورت كه مثلا كارشناسان استودیو دلایلی را درقالب تحلیل مطرح می كردند و سپس ارتباط مستقیم برخی آدم های معمولی تحت عنوان مخاطبان بی بی سی و بعد از این ارتباط با رییس ستاد مردمی موسوی و سخنگوی ستاد مهدی كروبی و ... مجددا كارشناسان داخل استودیو و ... جملگی صحبت های یكدیگر را كپی كرده و با كمی شاخ و برگ اضافه بخورد بینندگان این شبكه می دادند.

بی بی سی برای پیشبرد سناریوی خود ، به خوبی از شیوه نرم خبر استفاده می كرد به طوری كه در ساعت یك بامداد با اولین اعلام های غیررسمی آرا،‌ سایت های بالاترین و قلم نیوز را در قاب می گرفت كه بوی تقلب می آید و یا رای های سفید را به حساب احمدی نژاد گذاشته اند و هرچه اعلام آرای احمدی نژاد بیشتر می شد لحن و نحوه بیان مطالب بی بی سی و آدم هایش تندتر می شد تا آنجا كه در ساعت دو و 20دقیقه بامداد سناریوی آنها به نقطه اوج خود رسید و درتمام این نوع انتشار ،‌ بی بی سی با استفاده از خبر سخت (‌البته تحریك آمیز )‌ كه هم اكنون موسوی و ... به وزارت كشور رفته اند و سوئیچ آن به خبر نرم ( درقالب گفت وگو و ارتباط مستقیم ) و سپس شبه خبر در ارتباط با رییس نهاد مردمی موسوی ،‌كاملا بحران سازی و تحریك مخاطب رقم زده می شد.

بی گمان اكنون بیش از پیش دست بی بی سی رو شده است. شبكه ای كه به دلیل كسر بودجه بی بی سی رومانی را تعطیل كرد، مجانی به مخاطبان داخل انگلیس خط نمی دهد . اسپانسر آگهی ندارد و مشخصا اغلب خبرنگاران آن از طیف های اصلاح طلب و مشاور آن یكی از سردبیران نشریات زنجیره ای توقیف شده است و غیره ،‌ لذا چنین رسانه ای كسری بودجه خود را از كجا تامین می كند و آیا با توجه به طیف فكری همكار این رسانه می تواند مدعی بی طرفی باشد .