Gerdab.IR | گرداب

امنيت در فضاي سايبر (8)

آگهی‌های جاسوس

تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۰

با گسترش استفاده از انواع ابزار الكترونيك قابل حمل، ارائه خدمات متناسب با نيازهاي كاربران اين نوع وسايل هم افزايش يافته اما به همان ميزان مشكلات و خطراتي كه كاربران اين نوع وسايل را تهديد مي كند نيز بيشتر شده است.

به گزارش گرداب، مايكروسافت در گزارش مفصلي به بررسي خدمات مكان نماي گوشي ها و تبلت ها پرداخته و مزايا و مشكلات ارائه اين سرويس ها را نيز بررسي كرده است.

با مشخص شدن جمع آوري اطلاعات مكاني كاربران گوشي هاي آيفون و اندرويد از سوی اپل و گوگل بدون رضايت و اطلاع آنها اين مسئله اهميتي روزافزون يافته است.

اشتراك ناخواسته و ندانسته اطلاعات
بر اساس بررسي هاي مايكروسافت، مهم ترين نگراني افرادي كه به هر علت از اين سرويس ها استفاده مي كنند يا مجبور به اين كار هستند، به اشتراك گذاري اطلاعات خصوصي و حساس آنها با افراد و سازمان هايي است كه قرار نيست به اين اطلاعات دسترسي داشته باشند، به گونه اي که 87 درصد از كاربران به اين نكته اشاره كرده اند.ژ

84 درصد از پرسش شوندگان هم تصريح كرده اند نگران آن هستند كه بدون رضايتشان اطلاعات مكاني مربوط به آنها در اختيار اشخاص و گروه هاي ثالث قرار گرفته و حريم شخصي آنان نقض شود. سرقت اطلاعات شخصي و هويت افراد هم دغدغه 84 درصد پرسش شوندگان بوده است. 83 درصد هم به طور كلي به نگراني از نقض حريم شخصيشان اشاره كرده اند.

بديهي است كه ميزان دغدغه و نگراني كاربران در صورت كم ارزش بودن اطلاعاتي كه بر روي تبلت يا گوشيشان ذخيره كرده اند كاهش مي يابد. همچنين اكثر مصاحبه شوندگان گفته اند اگر بتوانند به طور دقيق نحوه به اشتراك گذاري اطلاعات مكاني خود را كنترل و مديريت كنند بيشتر احساس رضايت خواهند كرد.

در مجموع 49 درصد از پرسش شوندگان به نكته بالا اشاره كرده اند كه اين رقم در مورد آمريكا 55 درصد، در مورد انگليس 50 درصد در مورد آلمان 51 درصد‌، در مورد كانادا 36 درصد و در مورد ژاپن 51 درصد است. از مجموع پرسش شوندگان در اين كشورها 62 درصد از نحوه عملكرد سرويس هاي مكان نما مطلع بوده اند و 38 درصد هم گفته اند با آن آشنايي دارند.

51 درصد هم حداقل يك بار از اين سرويس ها استفاده كرده بودند. اين رقم در مورد آمريكا 50 درصد، انگلستان 43 درصد، آلمان 47 درصد، كانادا 59 درصد و ژاپن 57 درصد بوده است. اما جالب آن است كه تنها 18 درصد از افراد گفته اند كه از اين سرويس ها براي اطلاع رساني به ديگران در مورد محل حضور خود استفاده كرده اند و اين مسئله نشانگر عمق بي اعتمادي مردم به اين خدمات است.

همانطور كه قابل حدس است بخش عمده كاربران سرويس هاي مكان نما را جوانان تشكيل مي دهند. 94 درصد از كاربران خدمات ياد شده جوانان بين 18 تا 34 سال هستند. اين رقم در مورد آمريكا 99 درصد، انگليس 97 درصد، آلمان 92 درصد، كانادا 88 درصد و ژاپن 97 درصد است. از جمله مهم ترين امكانات اين سرويس ها كه مورد استفاده اين گروه قرار مي گيرد مي توان به سرويس هاي GPS، پيش بيني آب و هوا، وضعيت ترافيك، يافتن رستوران و سالن غذاخوري اشاره كرد.

از جمله سرويس هاي ديگر مورد استفاده در رده هاي پايين‌تر مي توان به يافتن نزديك‌ترين پمپ بنزين، كافي شاپ، كتابخانه يافتن پيشنهادهاي خريد جالب و ارزان در نزديكي محل حضور، يافتن نزديك ترين خودپرداز بانكي، كسب اطلاع در مورد زمان نمايش فيلم ها، دريافت اخبار محلي، استفاده از شبكه هاي اجتماعي، بازي، اضافه كردن برچسب به عكس هاي مرتبط‌، كمك گرفتن از پليس و تماس با آن و در نهايت پي بردن به محل حضور بچه ها و اطفال اشاره كرد.

66 درصد از پرسش شوندگان گفته اند كه ترجيح مي دهند از خدمات رايگان مكان نما استفاده كنند. در ميان افرادي كه حاضرند براي دسترسي به اين خدمات هزينه پرداخت كنند حداكثر رقم بيان شده 10 دلار و كمتر از آن است.

در زمينه استفاده از خدمات مكاني مبتني بر گوشي و تبلت، ژاپن و آمريكا در اكثر موارد از بقيه كشورهاي جهان جلوتر هستند. جالب آنكه نگراني در مورد نقض حريم شخصي در صورت استفاده از اين سرويس ها در آمريكا بيش از همه نقاط جهان و در ژاپن از بقيه نقاط كمتر است. به نظر مي رسد مدت زمان طولاني ارائه اين خدمات و رفع دغدغه ها از سوی اپراتورها و شركت هاي ارائه دهنده خدمات در اين زمينه بي تاثير نبوده باشد.

نمايش آگهي هاي مكاني
يكي از مهم ترين مزاياي ارائه سرويس هاي مكاني براي شركت هاي تبليغاتي پي بردن به محدوده جغرافيايي حضور افراد و شناخت علائق و نيازهاي او و سپس ارسال آگهي هاي هدفمند بر مبناي همين شناخت دقيق است. مسئله اي كه گاهي به نقض حريم شخصي كاربران و اعتراض و حتي شكايت هاي حقوقي و پيگيري هاي قضائي هم منجر مي شود.

به طور متوسط 18 درصد از كاربران انواع گوشي و تبلت در كشورهايي كه اين بررسي در آنها انجام شده گفته اند كه بر مبناي محل جغرافيايي حضور و رفت و آمد خود آگهي هايي را دريافت كرده اند.

46 درصد از اين افراد به دنبال دريافت اين آگهي ها اقدامات مثبتي را انجام داده اند كه در نهايت به نفع آگهي دهنده تمام شده است. از جمله اين اقدامات مي توان به تسليم درخواست خريد يا بازديد از فروشگاه آگهي دهنده اشاره كرد. در مجموع 80 درصد از پاسخ دهندگان گفته اند كه اين خدمات را بسيار يا تا حدي ارزشمند تلقي كرده اند. اما ميزان رضايت مندي از خدمات ياد شده در كشورهاي مختلف متفاوت بوده است.

با اين حساب مي توان ادعا كرد كه آينده سرويس هاي تبليغاتي مبتني بر خدمات مكاني روشن است، البته اين در صورتي است كه ارائه دهندگان اين خدمات نسبت به رعايت و حفظ حريم شخصي كاربران بيشتر التفات و توجه داشته باشند، وگرنه مردم و كاربران نسبت به اين بازار نوپا بي اعتنا و بيمناك مي شوند و نتيجه اين امر نيز قبل از هر چيز ضرر و زيان كلان مالي خواهد بود.

در كنار ارائه خدمات متداول در اين بخش، ابتكار و نوآوري هم از سوي شركت ها و موسسات فعال در اين حوزه روز به روز بيشتر مي شود. ضريب نفوذ استفاده از اين خدمات از سوي شركت ها و مغازه هاي مختلف در مجموع بين 20 تا 30 درصد است. البته هنوز ميزان آگاهي هاي دقيق و كامل از اين سرويس ها نسبتا پايين است.

جالب آنكه 77 درصد از افرادي كه مي گويند با اين سرويس ها و امكانات آنها آشنايي چنداني هم ندارند حداقل يك بار از آنها استفاده كرده اند و اين مسئله نشانگر پتانسيل بالاي خدمات مكان نماست. در كنار نگراني در مورد نقض حريم شخصي يك دغدغه ديگر احتمال آلودگي نرم افزارها و برنامه هاي طراحي شده به منظور ارائه اين سرويس ها به انواع بدافزار و تروجان است.

با توجه به رشد سريع اين نوع سرويس ها ممكن است هكرها هم به سوءاستفاده از اين خدمات براي فريب كاربران روي آورده و بدافزارهاي خود را در قالب برنامه هاي كاربرپسند ارائه كنند.

نبايد فراموش كرد كه برخي از اين سرويس‌ها براي تسهيل دسترسي به خودپردازها و استفاده سريعتر از سرويس هاي بانكداري الكترونيك ارائه مي شوند و لذا طعمه خوبي براي هكرها محسوب مي شوند. اعتماد به خدمات ياد شده تنها زماني به وجود مي آيد كه در كنار حفظ حريم شخصي كاربران امنيت آنها هم تضمين شود.

منبع: فارس