Gerdab.IR | گرداب

قرن 21 و اعمال ديپلماسی عمومی در شبكه‌های اجتماعی

تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۰

مشاور ارشد هيلاري كلينتون در مقاله اي نوشت: «با استفاده از تكنولوژي ارتباطات و رسانه‏‌هاي اجتماعي، امروزه همه ملت‏ها مي‏توانند به تعامل با يكديگر در مورد موضوعات مهم بپردازند.»

به گزارش گرداب، "الك راس‌" مشاور ارشد وزير امور خارجه آمريكا و معاون وي "بن اسكات‌" در مقاله‏اي به تشريح اثرات رسانه‏‌هاي اجتماعي بر مسائل سياسي، فرهنگي و اقتصادي پرداخته‏اند.

گسترش روزافزون تلفن همراه، عامل مهمي در تحولات
در اين مقاله آمده است: زماني‏كه "هيلاري كلينتون‌" سكان دار وزارت خارجه آمريكا در سال 2009 شد، 4 ميليارد و 100 ميليون دستگاه تلفن همراه در كره زمين وجود داشت. اين آمار در حال حاضر به 5 ميليارد رسيده است كه 75 درصد آن مربوط به كشورهاي در حال توسعه است. بر اين حجم انبوه 2 ميليارد ارتباطات اينترنتي نيز بايد اضافه شود.

ثابت شده است كه تبادل اطلاعات، ابزاري قدرتمند در پيشرفت اقتصادي و ايجاد جنبش‏هاي اجتماعي است. تقاضا در حال حاضر بسيار بالاست و به‏طور فزاينده‏اي نيز رو به گسترش است. به همين ترتيب اين تحولات نيز برهم زننده شرايط امنيتي، اقتصادي و سياسي است.

دلايل تحول شرايط اقتصادي و سياسي در سرتاسر جهان
ظهور اينترنت به‏عنوان يك زيرساخت ارتباطي بيش از صرف يك تحول دوره‏اي در زمينه تكنولوژي رسانه‏هاي جمعي است و حاكي از تحولي سه بعدي است كه در يك شبكه نمود يافته است.

ظهور اينترنت حاكي از تحول رسانه جمعي از شكل چاپي به شكل تصويري و سپس ديجيتالي است. همچنين نشان‏دهنده تحول در ارتباطات از پست به تلگراف، به تلفن و سپس جابه‏جايي مجازي است و نهايتا نشان‏دهنده تغييري عظيم در زيرساخت‏هاي اقتصادي، تحول در استفاده از راه‏هاي دريايي به راه‏هاي هوايي و در حال حاضر استفاده از فضاي مجازي است.

در كنار هم جمع شدن ارتباطات، زيرساخت و تحولات آماري در طول تاريخ، بي‏نظير بوده است. تحولات آماري‎اي كه نشان‏دهنده گسترش موج مهاجرت بين‏المللي و افزايش جمعيت جوان را كه نيمي از آن مربوط به كشورهاي در حال توسعه است را به اين شرايط، اضافه كنيد. ماحصل كار منجر به تحول شرايط اقتصادي و سياسي در سرتاسر جهان مي‏شود. هم چنين مي‏توانيم نقش آن را در جنبش‏هاي اعتراضي خاورميانه شاهد باشيم.

نقش رسانه اجتماعي در جنبش‏هاي اعتراضي
بيكاري جوانان، قيمت بالاي مواد غذايي و ساير عوامل، منجر به شكل‏گيري جنبش‏هاي اعتراضي شده است.
اما تكنولوژي نقش مهمي را ايفا مي‏كند. هر چند هنوز براي قضاوت كردن زود است اما نتايجي را مي‏توانيم از حوادث اخير استنتاج كنيم.

تكنولوژي با پيوند دادن گروه‏هاي هم‏فكر با يكديگر، تحولات سياسي را سرعت مي‏بخشد. رسانه اجتماعي روابط ضعيف را با كشاندن فعاليت اعتراضي مردمي به عرصه فضاي مجازي در ارتباط هستند، قوي‏تر مي‏كند.

رسانه، چه‏گواراي قرن بيست و يك
رسانه رهبري را در ميان بازيگران متنوع و متعدد گسترش مي‏دهد. چه‏گواراي قرن بيست و يكم، شبكه هاي اجتماعي هستند. سازماندهي و الهام بخشي توده‏ها ديگر به‏عهده يك فرد نيست.

مي‏بينيم كه رسانه اجتماعي همان‏طور كه سازماندهي را آسان مي‏كند، بر چرخه اخبار و اطلاعات كه از سوی رسانه اصلي شكل مي‏گيرد و جريان تحولات را به ساير نقاط جهان مي‏رساند نيز تاثير مي‏گذارد. وقتي كه جوانان در ميدان التحرير پوسترهايي با نام برخي از كاربران تویيتر را بالا بردند چه اتفاقي افتاد؟ شبكه ماهواره‏اي پان عربيسم اين تصاوير را ضبط كرد و آنها را در سراسر جهان پخش كرد و توجه همگان را به صداي حقيقتي كه در خيابان‏ها طنين انداخته جلب كرد.

تكنولوژي ارتباطات، پنجره‏اي به سوي زندگي در ساير نقاط جهان
قدرت شبكه اطلاع‏رساني غير متمركز جهت تسهيل جريان آزاد اطلاعات و امكان بروز جنبش‏هاي اعتراضي مبرهن است. نه‏تنها تكنولوژي ارتباطات اين اجازه را به مردم مي‏دهد كه به اشتراك ديدگاه ‏هاي مختلف در ميان خود بپردازند و به اطلاعاتي كه سابقا در دسترس نبود دست يابند، بلكه تكنولوژي ارتباطات پنجره‏اي به زندگي در ساير نقاط جهان را به روي مردم مي‏‌گشايد.

سياست دولت ايالات متحده براي گسترش دسترسي به تكنولوژي ارتباطات به‏عنوان ابزار قدرت انسان، شرط‏بندي بر سر تكنولوژي نيست بلكه شرط‏بندي بر سر ايجاد القائات در مردمي است كه از تكنولوژي استفاده مي‏كنند.

تنظيم ديپلماسي در بين مردم خود
رسانه اجتماعي به حكومت، ابزاري قدر‏تمند جهت ارتباط با مردم در شكلي محلي‏تر و ارگانيك مي‏دهد. ديپلماسي عموما در تعاملات رسمي ميان دولت- ملت‏ها شكل مي‏گيرد. در قرن بيستم حكومت‏ها سعي كردند ديپلماسي را با افكار عمومي خارجي و با انتشار پيام‏هاي خود در ساير كشورها تنظيم كنند.

نوآوري قرن بيست و يكم در عرصه ديپلماسي
با استفاده از تكنولوژي ارتباطات و رسانه‏هاي اجتماعي، امروزه همه ملت‏ها مي‏توانند به تعامل با يكديگر در مورد موضوعات مهم بپردازند.

مردم مي‏توانند راه‏ حل‏هاي خود را براي مشكلات عمومي مطرح كنند، با ديدگاه‏هاي يكديگر آشنا شوند و همديگر را سرگرم كنند. نتايج اين تعاملات به همديگر پيوسته است. سازمان‏هاي غير دولتي بين‏المللي (NGO) كه براي مبارزه با ايدز فعاليت مي‏كنند از پيامك جهت ارسال دستورالعمل نحوه استفاده از داروها استفاده مي‏كنند. برنامه بانكداري تلفن همراه كه در كنيا توسعه يافت، براي گسترش به ساير نقاط جهان در حال بررسي است و نسلي از جوانان تحت تاثير حوادث مصر و تونس به‎دنبال جوامعي آزادتر هستند.

تكنولوژي صرفا قادر به پاسخ‏گويي به چالش‏هاي سياست خارجي نيست
به‎طور خلاصه ما سياست خويش را در عرصه شبكه جهاني قرار داده‏ايم و در اين شبكه ما به صحبت با همه جوامع و مهم‏تر از آن گوش سپردن به همه جوامع مي‏پردازيم.

ما اين امر را تشخيص مي‏دهيم كه دو گوش اما يك دهان داريم. تكنولوژي به تنهايي قادر به پاسخگويي به همه چالش‏هاي سياست خارجي ما نخواهد بود. اما به ما اين امكان را مي‏دهد كه سوالات متنوعي از همه افراد بپرسيم. تنها با در نظر گرفتن همين مشخصه، مي‏توان گفت اينترنت در عرصه سياست عامل اصلي تحول و تغيير خواهد بود.

منبع: فارس