Gerdab.IR | گرداب

افزونه جديد موزيلا خشم دولت آمريكا را برانگيخت

تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۰

عرضه يك افزونه براي كاربران مرورگر فايرفاكس با واكنش تند دولت آمريكا مواجه شده است.

گرداب- به گزارش خبرگزاري فرانسه، شركت موزيلا طراح مرورگر فايرفاكس درخواست دولت آمريكا براي حذف يك افزونه از مجموعه افزونه هاي مرورگر فايرفاكس را رد كرده است.

اين افزونه موسوم به MafiaaFire كه از سوی برنامه نويس ثالث طراحي شده به كاربران امكان مي دهد محتواي اصلي برخي وب سايت ها كه به هر دليل از سوی دولت آمريكا غيرقابل مشاهده شده اند را مشاهده كند.

 مقامات آمريكا در سال هاي اخير به بهانه حفظ حريم شخصي كاربران و محافظت از امنيت دولت مشاهده محتواي برخي سايت ها را در داخل اين كشور ممنوع كرده و زماني كه كاربر آدرس اين سايت را در مرورگر خود تايپ كند به صفحات ديگري هدايت مي شود.

اما افزونه MafiaaFire با تشخيص اين مسئله محتواي واقعي و اصلي صفحات مورد نظر را به كاربر نشان مي دهد و همين مسئله موجب خشم وزارت امنيت داخلي آمريكا شده است. درخواست هاي دولت اين كشور براي حذف افزونه ياد شده تاكنون با مخالفت مديران شركت موزيلا مواجه شده است.

موزيلا مي‌گويد دولت براي اثبات نگراني هاي خود و اقناع شركت موزيلا بايد دلايل و قرائن بيشتري ارائه كند و ما هنوز به اين نتيجه نرسيده ايم كه استفاده از اين افزونه براي كاربران غيرقانوني باشد.

در همين حال صاحب نظران مي‌گويند ادعاي دولت در زمينه نقض حقوق مالكيت معنوي و كپي رايت در صورت استفاده از اين افزونه يك بهانه است و در واقع آنان به دنبال فيلترينگ سختگيرانه اينترنت هستند و ابزار ياد شده را مانعي بر سر راه خود مي دانند.

منبع: فارس