Gerdab.IR | گرداب

در پاسخ به سوال آقای ن. مهدوی:

وظایف "مرکز بررسی جرائم سازمان یافته " چیست؟

تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۰

"مرکز بررسی جرائم سازمان یافته سپاه" طبق اصل 150 قانون اساسي در راستاي نگهباني از انقلاب و دستاوردهاي آن فعاليت مي‌کند.

سرویس مشاوره و پاسخ به سؤالات گرداب- مركز بررسي جرائم سازمان يافته، يكي از مراكز وابسته به فرماندهي پدافند سايبري سپاه پاسداران انقلاب اسلامي است.

وظيفه اين مركز نظارت و بررسي جرائم سازمان‌يافته تروريستي، جاسوسي، اقتصادي و اجتماعي در فضاي مجازي است كه با همكاري و هماهنگي ساير حوزه‌هاي اطلاعاتي و قضايي در جهت بررسي تهديدات و آسيب‌هاي شبكه جهاني اينترنت و ساير فناوري‌هاي نوين، از توان فني و اطلاعاتي كارشناسان سپاه پاسداران و ساير متخصصين بهره می‌گیرد و طبق اصل 150 قانون اساسي در راستاي نگهباني از انقلاب و دستاوردهاي آن فعاليت مي‌کند.

مراکز دیگری نیز پشتیبانی‌کننده مرکز در این فضا هستند اما وظيفه اصلي، یعنی "رصد و مقابله" به عهده "مرکز بررسي جرائم سازمان یافته" است؛ بنابراین مرکز علاوه بر آنچه در بالا ذکر شد، وظیفه دارد هم جریان‌ها و انحراف‌های نوظهور را بررسی کند و هم از سوی دیگر راه‌های مقابله (اعم از آفند و پدافند) با آن‌ها را مشخص کند تا علاوه بر آن، چگونگی برخورد با این آسیب‌های اجتماعی را تعیین کند.

 هم اکنون مرکز در ارتباط با دیگر ارکان حکومتی، همچون شورای عالی امنیت ملی، شورای عالی انقلاب فرهنگي، قوه قضائیه، مجلس و... مأموریت‌ها را پیش ‌می‌برد و به این ترتیب همه ارکان حکومتی در جریان کار این مجموعه قرار می‌گیرند.