Gerdab.IR | گرداب

برای کنترل و شناسایی کاربران صورت می گیرد؛

اسکن چشم راه ورود به فیس بوک

تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۰

شرکت آمریکایی "هُیوس" با ارائه اسکنر مردمک چشم، در نظر دارد تا به شناسایی هویت اصلی کاربران در شبکه‌های اجتماعی چون فیس‌بوک بپردازد.

به گزارش گرداب به نقل از مشرق، یک شرکت آمریکایی در نظر دارد طی چند ماه آتی یک اسکنر مردمک چشم را به بازار عرضه کند تا از طریق آن کاربران بتوانند به رایانه‌های شخصی خود متصل شوند. این وسیله این امکان را می‌دهد تا کاربران به حساب‌های بانکی آنلاین، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و یا هر وسیله یا سایتی که نیاز به رمز عبور دارد وصل شوند.

این شرکت آمریکایی ادعا کرده است که این نخستین و تنها اسکنر مردمک چشمِ پُرتال است که برای استفاده عموم مردم به بازار عرضه می‌شود.

این وسیله که در اندازه کوچک و به وزن حدود 120 گرم است، از طریق یک کابل USB به رایانه کاربر وصل می‌شود. پس از نصب نرم‌افزار آن تنها کافی است کاربر اسکنر را از جلوی چشم خود عبور دهد تا به صورت خودکار وارد سایت یا ابزار دارای رمز عبور شود، مانند فیس‌بوک، توییتر، پی‌پال و یا حساب بانکی.

تریسی هُیوس، رئیس بازاریابی این گروه، در این مورد گفته است: «هر بار که وارد سایت مورد نظر می‌شوید، این دستگاه مردمک چشم شما را خوانده و داده‌های حاصل از آن را تبدیل به یک کلید منحصر به فرد می‌کند که متشکل از یک سری ارقام است. هر بار که شما وارد سایت می‌شوید این کلید تغییر می‌کند تا امکان هک شدن آن از بین برود.»

برتری این اسکنر نسبت به اثر انگشت این است که در اثر انگشت 18 نقطه خاص برای ایجاد کد وجود دارد در حالی که تعداد این نقاط در مردمک چشم بالغ بر 2000 نقطه است. هنوز تاریخ عرضه این وسیله اعلام نشده است. این شرکت بر آن است تا امکان استفاده از این وسیله را در حوزه‌های دیگری چون تلفن همراه به وجود آورد.

آنچه مسلم است این است که پیشرفت فناوری برخلاف ظاهرِ آن، رابطه معکوسی با حریم خصوصی و اطلاعات فردی اشخاص دارد. هر قدر فناوری بیشتر پیشرفت می‌کند، عرصه بر کاربران تنگ‌تر شده و حریم شخصی خود را بیشتر از دست می‌دهند.

مردمک چشم اشخاص نیز همانند اثر انگشت برای هر شخص منحصر به فرد است، لذا در کنار جنبه مثبت این فناوری که همان حفاظت بهتر از اطلاعات شخصی است، این خطر نیز وجود دارد که سازمان‌های جاسوسی و اطلاعاتی می‌توانند با اطلاعاتی که کاربر در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های مختلفی به رایگان در اختیار آنها می‌گذارد، وی را به راحتی شناسایی کرده و در صورت نیاز تحت نظر بگیرند.

چنانچه کارشناسان سایبری گفته‌اند شبکه‌های اجتماعی‌ چون فیس‌بوک بخشی از طرح امنیتی وزارت امنیت آمریکا هستند که مسئولین آمریکایی می‌توانند به آسانی به اطلاعات ثبت‌شده در آن دسترسی داشته باشند.