Gerdab.IR | گرداب

شورای آتلانتیک: استونی نیروی دفاع سایبری ایجاد می‌کند

تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۰

استونی نیروی دفاع سایبری ایجاد می‌کند و برای این کار به دنبال استخدام متخصصان است.

به گزارش گرداب، اشراف به نقل از اندیشکده شورای آتلانتیک نوشت: آوریل 2007، جمهوری استونی در بالتیک، اولین کشور جهان بود که جنگ سایبری را تجربه کرد. شبکه‌های رایانه‌ای دولت، امور اقتصادی و رسانه‌ها از سوی یک سری حملات، فلج شدند، حملاتی که مقامات مسئول در نهایت بدین نتیجه رسیدند که از روسیه نشئت می‌گرفته‌اند.

در طی سال‌های پس از تهاجم سایبری، استونی بار دیگر خودی نشان داد. اکنون این کشور به عنوان الگویی برای این که یک کشور چطور در طی یک جنگ سایبری از خود دفاع کند، تبدیل شده است.

این مسئولیت بر دوش نیرویی متشکل از برنامه‌ریزان رایانه، دانشمندان رایانه و مهندسین نرم افزار است که با هم یک مجمع دفاع سایبری را تشکیل می‌دهند. این مجمع سازمانی داوطلبی است که در زمان جنگ زیر نظر یک فرماندهی نظامی واحد انجام وظیفه می‌کند. "جاک آویکسو"، وزیر دفاع این کشور می‌گوید که این مجمع متخصصین دفاع سایبری را که هم در بخش‌های خصوصی و هم در سازمان‌های مختلف دولتی فعالیت می‌کنند را گرد هم می‌آورد.

آویکسو می‌گوید که این نیرو به منظور آماده سازی جهت مقابله با حملات سایبری احتمالی تمرینات مرتبی را در پایان هر هفته انجام می‌دهد.

این واحد یکی از تقسیمات مجمع دفاعی کل استونی است که نیروی شبه نظامی تماما داوطلبانه در آن خود را وقف حفظ و نگهداری امنیت و استقلال کشور کرده است.

احساس آسیب پذیری سایبری استونی نماد هم‌گرایی و مظهر وحدت کلیدی برای مجمع دفاع سایبری بوده است. هیچ کشور دموکراتیکی در جهان نیروی قابل مقایسه با این مجمع را ندارد که در آن متخصصین رایانه آماده و مشتاق باشند تا به منظور دفاع از زیر ساختار سایبری کشورشان، خودشان را زیر نظر یک فرماندهی شبه نظامی واحد قرار دهند.

آویکسو می‌گوید که برای استونی بسیار مهم است که یک ارتش سایبری با مهارت داشته باشد که مقامات مسئول در آن حتی یک طرح گزینشی را تأسیس کنند تا مطمئن شوند که تمامی متخصصین سایبری کشور در یک حالت فوق العاده جدی ملی در دسترس هستند.

آویکسو می‌گوید که ما در فکر معرفی خدمت سربازی سایبری هستیم. این ایده‌ای است که ما تا به حال به طور جدی به آن نپرداخته‌ایم. ما مکانیزم و قوانین وضع شده‌ای نداریم ولی این می‌تواند یکی از انتخاب‌های ما باشد.