مجله تايم:
با فراگير شدن ايجاد صفحات شخصي در پايگاه هاي اجتماعي اينترنتي، روز به روز ابعاد جديدي از خيانت مديران اين سايت ها به كاربران افشا مي شود.
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۵
کد خبر: ۵۷۹۴
به گزارش گرداب به نقل از فارس، مجله "تايم" در گزارشي در خصوص استفاده شبكه هاي اجتماعي از اطلاعات شخصي كاربران مي نويسد: امروزه تصوري غلط در ميان كاربران سايت هايي همچون تویيتر و فيس‌بوك رايج شده است و اين افراد گمان مي كنند كه دو سايت مزبور از اطلاعات شخصي آنها حفاظت مي كنند.

فيس بوك دوست كاربران نيست
پيش از اين تصور مي‌شد كه تویيتر موظف است تنها در صورت درخواست دادگاه، اطلاعات شخصي اعضا را به محاكم قانوني تسليم كند، ولي امروز خبر جالب تري باعث تعجب و وحشت شما خواهد شد. حتي اينكه شما يك مطلب را با عبارت friends only به گونه اي علامت گذاري كنيد كه تنها دوستان شما بتوانند آن را ببينند، مي تواند مدركي عليه شما در دادگاهي باشد كه به راحتي اطلاعات شخصي شما را از فيس بوك درخواست كند. اگر مي خواهيد اين مطلب براي شما راحت تر حلاجي شود كافي است چند بار با خودتان بگویید: «فيس بوك يك دوست نيست، يك تجارت است.»

تسليم  رمز عبور كاربران به محاكم قضائی از سوی فیس‌بوک
در حال حاضر محاكم قضائي در شرف اعمال قوانين نظارتي بر فعاليت ها و حتي كامنت هاي اينترنتي هستند و معمولاً از هر 10 شركت اينترنتي، 9 شركت براي افشاي اطلاعات شخصي شما با بازرپرسان قضائي همكاري مي كنند. برخي از قوانين تازه تصويب شده نيز مديران فيس بوك را ملزم مي كند كه رمز عبور كاربران را به محاكم قضائي تسليم كنند؛ اين يعني شما در حقيقت مطالب خود را درون فيس بوك آپلود نمي كنيد، بلكه صفحه فيس بوكي خود را در محدوده نظام حقوقي آمريكا به روز رساني كرده ايد.

كسب و كار شبكه هاي اجتماعي از اطلاعات شخصی
البته وقتي درباره فيس بوك مي نويسيم، در حقيقت منظورمان تمامي سايت‌هاي اجتماعي از قبيل "تویيتر"، "لينكدان" ، "فوراسكوئر" و تمامي سايت هاي اجتماعي است كه ما به غلط مي پنداريم خوبي ما را مي خواهند. تصورات ما بر مبناي غلطي پايه ريزي شده است. اين سايت ها به هيچ وجه درپي منافع شهروندان نيستند، اين سايت ها تنها يك ابزار كسب و كار براي مديران خود هستند.

پس نبايد اين سايت ها را غولي سزاوار لعن و نفرين بدانيم، مسئله بسيار ساده است، اين سايت ها اطلاعات شخصي ما را براي نشان دادن آگهي هاي تبليغاتي خود مي خواهند، يعني براي كسب و كار.

ناتواني كاربران در برابر سوء استفاده مديران شبكه هاي اجتماعي
مشكل اصلي كاربران امروزي اينترنت آن است كه نمي توانند بين اين حقايق و توقعات مشتري مدارانه خود رابطه برقرار كنند. بشر امروزي عادت كرده است كه عواقب ناشي از كوتاهي هاي خود را به گردن شركت ها بياندازد. مثلاً اگر ما زياد سيگار مي كشيم اين تقصير كارخانه هاي توليدكننده سيگار است. اگر ما بيش از حد چاق شده ايم تقصير فروشندگان غذاهاي حاضري است. ولي اگر سايت هاي اجتماعي از اطلاعات شخصي شما سوء استفاده مي كنند، اين ديگر تقصير شما نيست.


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
علیرضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۰
وقتی برای اولین بار عضو فیس بوک شدم از اینکه دوستان قدیمی را پیدا کردم و با آنها در ارتباط بودم بسیار هیجان زده شدم.
در واقع میخواهم بگم که دلیل استفاده و مقبولیت خیلی زیاد فیس بوک جنبه های روانی استفاده از آن است. بدون شک فیس بوک یک زندگی دیجیتال است که افراد را به دنبال خود میکشد.
بعد دیگر قضیه : فیس بوک یک ابزار جاسوسی بسیار بزرگ است که حمایتهای زیادی هم از آن میشود (نظر شخصی). وقتی که فهمیدم فیس بوک به ازای کشتن هر فلسطینی 100 سکه طلا جایزه میدهد و نماینده رژیم غاصب اسرائیلی تو پارلمان از مارک زوکر برگ تشکر میکرد دیگر همه چیز بر من مسجل شد.
وقتی که دعوتنامه عضویت از گروههایی با ماهیت اپوزیسیون های ایرانی دریافت کردم فیس بوک خودم را بستم.
یعنی اینکه من میگویم اگر چیزی شبیه فیس بوک خیلی زودتر از اینها (زمانی که اورکات تازه تو ایران مشهور شده بود) در ایران یک شبکه مجازی داشتیم برگ برنده دست ما بود.
البته پرداختن به این موضوع یک پروژه مفصل و کامل است و من خیلی سطحی به آن پرداختم.
پاسخ ها
حسن
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۱
دوست عزیز کلوب یک شبکه اجتماعی ایرانی است که سالیان زیاده هم از فعالت آن میگذرد
علیرضا
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۱
شما درست میگی کلوب چند سال هست که فعالیت میکند ، من هم عضو کلوب هستم ، ولی کلوب به تازگی توانسته به معنای واقعی یک شبکه اجتماعی باشد. برای نمونه چند مورد را ذکر میکنم که توجه کنید :

1-کلوب بعد از چند سال هنوز گاه و بیگاه (با دلیل فنی یا به لحاظ بعضی مسایل امنیتی کشور) قطع میشود که این بسیار نکته بدی است.اگر مسایل فنی باشد که بسیار نکته بدی میباشد و اگر نظارت پلیس کلوب کامل و درست باشد نیاز به بستن در مواقع بروز مسایل امنیتی نمیباشد.

2-دامنه نفوذ یک شبکه اجتماعی واقعی در حد و اندازه های اینترنت گسترش میابد نه فقط در یک کشور ، معنی دهکده جهانی هم همین است : افراد با زبانهای مختلف و فرهنگهای مختلف جمع شده در محلی به اسم شبکه اجتماعی

3-از نظر امکانات اگر مقایسه کنید میبینید که کلوب بعضی از امکانات فیس بوک را "به تازگی" شبیه سازی کرده مثل Like ، چه خبر و ....

4-از نظر طراحی به نظر من فیس بوک یکی از بهترین ها است ولی کلوب رنگ و وارنگ و شلوغ است.

5-از نظر تجارت الکترونیک کلوب در حد تبلیغات معمولی کنار صفحه و دو سه تا سرویس فروش اینترنتی شارژ گوشی موبایل و....است ، در صورتی که ی شبکه اجتماعی پتانسیل بسیار بالایی برای تجارت الکترونیک فراهم میاورد

6-از نظر تولید محتوا (البته کاربران در این موضوع دخیل هستند) اکثرا تکراری است به محض اینکه یک گروه مطلبی منتشر میکند بقیه گروهها هم همان را انتشار میدهند ، بعضی وقتها مطالب و عکسهایی میبینم که مال سالیان خیلی پیش است ، یعنی کاربران تولید محتوای خوبی ندارند.

7-نظارت پلیس کلوب به شدت ضعیف است ، مثلا کاربری که در زمان داستان مسخره سه شنبه های اعتراض علیه نظام تبلیغ میکرد پلیس کلوب تشخیص میداد که فقط "اخطار به خاطی". و در بعضی موارد هم مسدود کردن بود.

درسته که کلوب خیلی وقت است فعالیت میکند ، اما تازه توانسته اسم شبکه اجتماعی را یدک بکشد.

من بدون در نظر گرفتن مسایل سیاسی و امنیتی میگویم که مانند فیس بوک هرگز نخواهد آمد. افسوس که ....
نظر شما :
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد