Gerdab.IR | گرداب

به بهانه آغاز نمايشگاه بازي‌های ويديوئی در لس‌آنجلس؛

بازي‌های رايانه‌ای ابزار قدرت نرم برای القای انديشه‌های امپرياليستی

تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۰

در بازی‌های رایانه‌ای ایالات متحده سعی می‌شود این موضوع القا شود که آمریکا نماد خیر مطلق در جهان است و هر فرد یا گروه یا دولتی که مخالف او و ارزش‌هایش است محور شرارت و شیطانی است.

با گسترش فناوری ارتباطات هر روز ابزار جدیدی در اختیار کارشناسان عملیات روانی قرار می‌گیرد و صنعت نوظهور بازی‌های رایانه‌ای به علت خصوصیات ویژه خود به ابزار نوین عملیات روانی آمريکا تبدیل شده‌ است.

به گزارش گرداب به نقل از باشگاه خبرنگاران، نيروي نظامي آمريكا همواره محيط رشد و ترقي مناسبي براي فناوري تصويرسازي و بازي هاي رايانه اي بوده است و نخستين بازي هاي گرافيكي براي اهداف نظامي توسعه يافتند و اولين برنامه ريزان فناوري سه بعدي مدلها و بازيهاي خود را به منظور آموزش نظاميان ارائه دادند.

بیشترین بازی‌های رایانه‌ای به منظور این هدف تولید و به صحنه بین‌المللی عرضه شده است. عنصر مشترک تمامی این بازی‌ها این است که کاربر در نقش یک سرباز شجاع و زبده غربی عمدتاً نیروی ویژه دلتا فورس آمریکا یا اس‌ای‌اس انگلیس و یا حتی نیروهای حافظ صلح سازمان‌ملل برای گسترش آزادی‌های فردی و دموکراسی و مبارزه با گروه‌ها و سازمان تروریستی دولتی یا غیردولتی و یا حتی موجودات فضایی و یا تخیلی که بشریت را به سوی نابودی می‌کشاند وارد عمل شده و هدفی جز مبارزه و نابودی تروریست‌ها و نجات بشریت ندارد.
 
ایالات متحده آمریکا سعی دارد با این برنامه‌های فرهنگی، تجاوزات نظامی خود را در میان ملت‌ آمریکا و حتی سایر ملت‌ها امری عادی، انسان‌دوستانه و به منظور گسترش صلح و دموکراسی در سطح جهان نشان دهد. سعی می‌شود این موضوع القا شود که آمریکا نماد خیر مطلق در جهان است و هر فرد یا گروه یا دولتی که مخالف او و ارزش‌هایش است محور شرارت و شیطانی‌ است.
نيروي نظامي آمريكا هر ساله با صرف ميلياردها دلار هزينه براي توليد بازي هاي رايانه اي دو بعدي و سه بعدي، تسلیحات جديد خود را معرفي كرده و آنها را در قالب بازي هاي كامپيوتري براي آشنايي افراد ارائه مي دهد.

علاوه بر اين، پنتاگون سود كلاني از راه فروش اين بازي ها به دست مي‌آورد. اين طراحي ها منحصراً هواپيما نبوده و از اسلحه هاي كوچك كمري و اتوماتيك گرفته تا جنگنده هاي بزرگي همچون تانكهاي فوق پيشرفته و زيردريايي هاي هسته اي را در بر مي‌گيرد.

نيروي نظامي آمريكا براي چندين دهه از بازي هاي ويدئويي معمولي براي پيشبرد اهداف مورد نظرش در ميان مردم بهره برد تا اينكه دو فناوري قديمي اين بازي ها را به صورت ريشه‌اي تغيير داد و با فناوري جديدي به خواسته هاي خود نزديك شد.

اولين مورد توسعه فناوري "سيم نت" (SIMNET) بود كه از سوی آژانس تحقيقات پيشرفته دفاعي معرفي شد و از آن پس از بازي هاي پيشرفته نظامي از طريق  اينترنت در اختيار هزاران نفر قرار گرفت. سيم نت از پيشگامان اصلي هوش مصنوعي بود؛ هوش مصنوعي به عنوان بخشي از سيم نت نوعي نيروي نيمه اتوماتيك بود كه به كاربر اجازه يادگيري و كنترل بسياري از تجهيزات نظامي پيشرفته را در فضاي مجازي مي داد. در اينجا بود كه با شبكه اي شدن بسياري از ابزارآلات جنگي به شكل بازي كامپيوتري عملكردهاي منفي اجتماعي آن به امري عادي تبديل شد.

توليد اين بازي هاي پيشرفته از ديگر وظايف استوديوهاي هاليوودي در راستاي اهداف پنتاگون است كه به آمريكائيها كمك مي‌كند تا جنگ را درك كرده و روحيه خشن و بي احساس را در ‌آنها گسترش دهد.
 
لازم  به ذکر است که امپرياليسم غرب از طريق اين محصولات انتقادات و اضطرابات عمومي مردم را در قبال جنايات ضد بشري خود مديريت مي‌كند و  کاربران خود را ناآگاهانه و از روي سرخوشي به بردگي مي‌كشاند.