Gerdab.IR | گرداب

ناتو سياست‌های سايبری خود را متحول می‌كند

تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۰

ناتو در پي ايجاد اصلاحات و تغيير سياست هاي خود در حوزه سايبري و پدافند سايبري است.

به گزارش گرداب به نقل از فارس، سايت "هاست اكسپلود" در گزارشي به قلم "خورخه بنيتز" نوشت که جلسه اي با حضور وزراي دفاع ناتو در تاريخ 8 و 9 ماه ژوئن در بروكسل برگزار شد. از تصميمات اتخاذ شده در اين جلسه مي‌توان به نسخه اصلاح شده سياست ناتو در موضوع پدافند سايبري اشاره كرد. دستاوردهاي اين جلسه:

گزارشي خلاصه و مطرح شدن 2 سوال
گزارش اوليه اين جلسه، اطلاعات كمي در ارتباط با اين نسخه اصلاح شده سياست گذاري ارائه داد و اينكه چگونه اين سياست مي‌تواند راهكاري هماهنگ در حوزه پدافند سايبري را براي كشورهاي هم پيمان ايجاد كند؛ راهكاري كه با تمركز بر روي روش‌هاي صريح، مشخص و نوين، و براي پيشگيري از تهديدهاي سايبري ترويج شود. اكنون اين حقيقت فاش شده است كه 2 سوال اساسي از سوی وزراي شركت كننده در جلسه مطرح شد كه اين سياست را به چالش كشيد: ناتو مي‌خواهد از چه چيزي دفاع كند و برنامه اين سازمان براي اين كار چيست؟

معاون دبيركل ناتو درخصوص چالش‌هاي امنيتي توضيح مي‌دهد
ايده پدافند سايبري ناتو كه در مارچ 2011 به تصويب اعضا رسيد مبناي گفتگو و سرآغاز توسعه سياسي است. معاون دبير كل بخش چالش‌هاي امنيتي، "جيمي شيا"خلاصه‌اي از دست آوردهاي اخير ناتو ارائه مي‌دهد: «سياست نوين به ناتو كمك خواهد کرد تا سريع تر و بهتر از شبكه‌هاي كامپيوتري خود محافظت کرده و همياري بهتري در تمام سه حيطه حياتي امنيت سايبري با هم پيمانان و شركاي خود داشته باشد. 3 حيطه مذكور شامل جلوگيري از حملات سايبري، مبارزه و كاهش اثر آنها، مساعدت به كشورهاي آسيب ديده به منظور بازسازي و ترميم سريع سيستم‌هاي اطلاعاتي شان است؛ سياستي كه دستاوردي عظيم براي ناتو است.»

دبير كل ناتو نيز اظهار داشت: «اگر بگوييم حملات سايبري شكل جديدي از مبارزات ممتد و نرم هستند اغراق نكرده ايم.»