Gerdab.IR | گرداب

مطروحه‌ای از رهبر انقلاب برای "جانباز شهید"

تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۰

امام خامنه‌ای خطاب به جانباز شهید فرمودند: «رندانه آخر ربودی جامی ز خمخانه‌ دل/ خونین چو برگ شقایق، رنگین چو افسانه‌ دل»

گرداب- در دیدار شاعران آئینی با رهبر معظم انقلاب، كه روز چهارشنبه 25 خردادماه برگزار شد، معظم‌له در رهنمودهایشان شاعران را به موضوع دفاع مقدس و پاسداشت یاد شهیدان دعوت كردند.

ایشان از مباحث مهمی كه در این‌باره كمتر به آن پرداخته شده به مقوله‌ "جانبازان شهید" اشاره  کرده و فرمودند: «يكى از همين چيزهائى كه مربوط به جنگ است و از چيزهائى است كه ذهن من را مشغول مي‌كند، اين جانبازهایى هستند كه بعد از مدتى به شهادت مي‌رسند.
اين خودش يك موضوع ويژه است؛ اين غير از شهيدى است كه در جبهه شهيد شده و درباره‌اش هم شعر گفته شده؛ اين انسانى است كه يك تجربه‌اى را گذرانده و رنجى را تحمل كرده، آخرش هم شهيد شده. بگرديد موضوعات اين‌جورى را پيدا كنيد

در پایان این دیدار، یكی از شاعران از حضرت آيت‌الله خامنه‌ای خواست كه در این موضوع، "مطروحه‌ای" را طرح فرمایند تا شاعران به استقبال آن، شعر بسرایند. (مطروحه، بیتی بوده که معمولاً بزرگ یک انجمن شعر در پایان محفل، مطرح می‌کرده و از شاعران می‌خواسته تا براساس همان بیت و در همان وزن و با همان ردیف و قافیه یا براساس آن مضمون، شعری بسرایند و در جلسه بعد در آن محفل بخوانند.)

ایشان نیز ساعتی پس از پایان محفل، مطروحه‌ زیر را بر صفحه‌ كاغذ نگاشتند و از شاعران آئینی خواستند تا براساس آن، شعر بسرایند. متن مرقومه به شرح زیر است:

«بسمه تعالی
بفرمائید اگر دوستان مایل‌اند، این مطلع را بسازند
خطاب به جانباز شهید:

رندانه آخر ربودی جامی ز خمخانه‌ دل
خونین چو برگ شقایق، رنگین چو افسانه‌ دل»



پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله خامنه‌ای از تمامی علاقه‌مندان و شعرای آیینی خواسته است، ابیات سروده خود را از طریق صفحه ویژه این فراخوان (لینک زیر)، برای انتشار در این پایگاه ارسال کنند.

خامنه‌ای دات آی آر