Gerdab.IR | گرداب

فضای سایبری در انتظار خنده حلال

تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۰

چندی پیش وقتی حجت الاسلام قرائتی پیشنهاد ایجاد سایت خنده حلال را مطرح کرد بسیاری از کارشناسان از آن استقبال کردند، اما همچنان از سوی متولیان اوقات فراغت اهتمامی برای اجرای این طرح دیده نمی شود.

به گزارش گرداب، حجت‌الاسلام محسن قرائتی چندی پیش در همایش تجلیل از خدمات ارزنده وی به عنوان معلم نمونه قرآن پیشنهاد قابل تاملی ارائه کرد. مبتکر و بنیانگذار ستاد اقامه نماز و ستاد زکات در این مراسم گفت: «اسلام همان طور که عزاداری دارد خنده هم دارد، در غیر ایام عزاداری باید مردم را با خنده‌های حلال بخندانیم و من هم تصمیم دارم در این جهت سایت خنده حلال راه‌اندازی کنم. در پی پیشنهاد این معلم خوشنام قرآن، شهرداری تهران برای راه اندازی آن اعلام آمادگی کرد.»

4 شرط قرائتی برای ایجاد سایت خنده حلال
قرائتی نیز شروطی را برای ایجاد این سایت اعلام کرد: «اول حضور و نظارت یک شخص اسلام شناس بر مطالب و محتویات سایت. دوم سایت نباید موجب غفلت مردم شود. سوم طنزهای به کار رفته حکمت آموز باشد. سوم اقوام و مردم مناطق را مورد تمسخر قرار ندهند. چهارم سایتی مفرح و حلال باشد.»

مردم به طنز حلال نیاز دارند
محمد سادات منصوری، رئیس مرکز پاسخگویی به شبهات دینی ظهور غم و شادی در جامعه را منوط به عملکرد دولتها عنوان کرد و افزود: «کاهش آمار فقر، بزهکاری، فساد، رونق اقتصادی و کاهش بیکاری از مهمترین عوامل کاهش دهنده استرس در جامعه و ایجاد کننده بستر شادی میان شهروندان است. در واقع حذف موانع استرس زا در جامعه خود به خود ایجاد شادی می کند.»

وی افزود: «پیشنهاد حجت الاسلام قرائتی برای ایجاد سایت خنده حلال یک آغاز است تا به نسل جوان جامعه اعلام شود که دین و شریعت منافاتی با شادی و خنده ندارد و حتی بارها و بارها در احادیث و روایات بیان شده که شاد کردن یک مومن موجب ریزش گناهان می شود.»

سادات منصوری اظهار داشت: «با تامل به رفتار و کردار کودکان در می یابیم که آدمی فطرتا شاد است و باید این شادی را همچنان در وجود خود نگاه دارد.»

سادات منصوری گفت: «همانطور که با وجود خطهای قرمز ساخت برنامه های طنز بسیار سخت است، ایجاد چنین سایتی به عنوان خنده حلال هم در نوع خود سخت است که امیدواریم این طرح به درستی اجرا شود.»

همچنین منتقدان بر این باورند که هر چند فضای سایبری ایران نیازمند ایجاد فضاهایی برای شادیهای حلال است ولی برای راه اندازی سایتهای اخلاقی متناسب با تفکرات و نیازمندیهای قشر جوان باید مطالعه دقیق و استفاده از کارشناسان اجتماعی و آسیب شناسان انجام شود تا تمامی ابعاد جامعه شناختی، اخلاقی، حقوقی، اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و نیازهای روز کاربران اینترنتی در نظر گرفته شود.

منبع: مهر