Gerdab.IR | گرداب

لس‌آنجلس تايمز:

زبان فارسي نقش مهمي در پيشبرد منافع اقتصادي و امنيتي آمريكا دارد

تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۰

دانشگاه "سنت برناردينوي" كاليفرنيا بنا دارد در برنامه‌اي آموزشي با بودجه‌اي بالغ بر 195 هزار دلار دوره‌هاي آموزش زبان فارسي دایر کند.

به گزارش گرداب به نقل از فارس، روزنامه "لس‌آنجلس تايمز" از تشكيل كلاس‌هاي آموزش زبان فارسي در دانشگاه "سنت برناردينوي" كاليفرنيا خبر داد و نوشت: زبان فارسي، زبان رسمي ايران است كه در كشورهاي افغانستان، تاجيكستان، تركيه و ديگر كشورهاي حوزه آسياي مركزي نيز به طور گسترده‌اي استفاده و تكلم مي‌شود و در حال حاضر، آشنايي با اين زبان براي پيشبرد منافع اقتصادي و امنيتي آمريكا بسيار حياتي شده است.
 
شركت كنندگان در اين برنامه آموزشي 5 هفته‌اي كه از 27 ژوئن آغاز مي‌شود، هزينه‌هاي مربوط به مسكن، تغذيه، تحصيل و مسافرت‌هاي درون كشوري خود را از محل بودجه مذكور دريافت مي‌كنند و مي‌توانند طي سال تحصيلي آتي نيز اين برنامه آموزشي را پي بگيرند. همچنين اين افراد مي‌توانند دوره‌هاي آموزشي خود را در تابستان سال آينده در يك كشور فارسي زبان ادامه دهند.
 
اين اعتبار بخشي از يك برنامه جامع آموزش زبان است و دانشگاه "لانگ بيچ" كاليفرنيا اجراي آن را بر عهده گرفته است. هدف اصلي اين برنامه ارتقاي دانش زباني دانشجويان در حوزه‌هاي فارسي، روسي، كره‌اي، چيني، عربي، فارسي دري و پشتو است كه در چندين دانشگاه از 23 دانشگاه ايالت كاليفرنيا تدريس خواهند شد.
 
در اين برنامه قرار است براي ارتقاي سطح دانش فارسي دانشجويان طرح درس‌هايي به شرح ذيل تنظيم شود:
گوش دادن به شبكه‌هاي خبري فارسي زبان بي بي سي و صداي آمريكا، تحليل تيتر روزنامه‌هاي فارسي زبان، تماشاي فيلم‌هاي ايراني و سفر به درون جامعه بزرگ ايرانيان مقيم جنوب كاليفرنيا؛ جايي كه به خاطر كثرت مهاجرين ايراني گاهي لس‌آنجلس را تهران جلس مي‌خوانند.

پروفسور "دني دوئري"، استاد دانشگاه ايالتي "سنت برناردينو" كه مسئول برگزاري دوره زبان عربي و ناظر دوره زبان فارسي است مي‌گويد: «دانشجويان حاضر در اين دوره‌ها از قشرهاي متفاوت و گوناگوني هستند و مواد درسي آنها در مورد حوزه‌هاي غيرانتفاعي، امنيتي - اطلاعاتي و خدمات عمومي خواهد بود.» وي در ادامه می افزاید: «در ابتدا بنا بود برنامه آموزش زبان فارسي در دانشگاه "فولرتون" برگزار شود كه به علت كمبود بودجه ايالتي اين امر تحقق پیدا نکرد.»

علاوه بر اين در دانشگاه مذكور، دوره آشنايي با زبان و فرهنگ عربي براي دانش آموزان دبيرستاني نيز دایر است كه بر مبناي همين برنامه تعداد 13 دانش آموز ديگر نيز در تابستان سال جاري در امان، پايتخت اردن به فراگيري زبان عربي خواهد پرداخت.