Gerdab.IR | گرداب

با گردهم آوردن افراطی های جهان؛

گوگل به مقابله با رادیکالیسم اسلامی می پردازد

تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۰

گوگل در کنفرانسی افراطی های جهان اعم از اسلامگرا، نئونازی و گروه های تندرو را برای مقابله با رادیکالیسم دور هم جمع کرده است.

به گزارش گرداب، شرکت گوگل از طریق اتاق فکر خود با نام گوگل ایده، عضو سابق گروههای افراطی اسلامگرا، نئونازی‌ها، اعضای باندهای گانگستری آمریکا و دیگر اعضای سابق گروههای تندرو را در دوبلین دور هم جمع کرده تا در مورد اینکه تکنولوژی چگونه می تواند در تلاشهای افراط زدایی در سطح جهان نقش ایفا کند، به گفتگو بپردازند.

بر اساس گزارش واشنگتن پست، این کنفرانس که عنوان آن "نشست علیه افراط گرایی خشونت آمیز" یا "سیو" (SAVE) است از یک شنبه تا سه شنبه این هفته ادامه دارد.

علاوه بر این افراد که گوگل آنها را "سابقون" (FORMERS) خطاب می کند، 120 اندیشمند، فعالین اجتماعی، بشر دوستان و مدیران و رهبران تجاری نیز در کنار آنها حضور خواهند داشت. هدف از این گردهمایی موشکافی این پرسش است که چگونه بعضی از مردم خصوصا جوانان به سمت جنبش های افراطی کشیده شده و چرا بعضی از آنها این گروهها را ترک می کنند.

"جرد کوهن" (JARED COHEN)، یک مقام سابق وزارت خارجه آمریکا که برای رهبری "گوگل ایده" برگزیده شده و میزبان کنفرانس است، می گوید: «ما در تلاشیم تا مسائل را همچون افراطی گرایی ساختاربندی کرده و تکنولوژی را در آن به کار ببریم. تکنولوژی در عین حالی که بخشی از مشکلات در دنیا است، همچنین بخشی از راه حل است.»

گوگل ایده با شش کارمند تمام وقت در دفتر نیویورک قرار دارد.

در سال 2009 کوهن زمانی که از دوست خود و پایه گذار توییتر، "جک دورسی"، خواست تا تغییرات زمانبندی شده در توییتر را به تاخیر انداخته تا معترضین در ایران بتوانند در طول آشوبها با یکدیگر هماهنگ شده و به رسانه های بین المللی دسترسی یابند، توجهات را به سوی خود جلب کرد.

مقامات شرکت گوگل درباره تشکیل گوگل ایده می گویند، آنها خیلی مایل هستند تا فراتر از مدلهای اتاق فکرهای متداول که کارشان انجام مطالعات و انتشار کتاب است عمل کرده و معتقدند که "اتاق فکر/عمل" (THINK/DO TANK)، اقدام عملی را هسته اصلی ماموریت خود می داند.

در اولین اقدام، این تصمیم گوگل برای ورود به فضایی بین فکر و عمل انتقاداتی را برانگیخت مبنی بر اینکه این قبیل امور پیش از این بر عهده دولتها بوده است.

"کریستوفر بوسک" از بنیاد کارنگی برای صلح جهانی می گوید که گوگل ایده اهداف خود را بلندپروازانه در نظر گرفته است. وی می افزاید: «ترغیب کردن تروریستها برای صرف‌نظر از خشونت، یک هدف قابل دسترس‌تر، نسبت به ترغیب آنها به تغییر فکرشان است.»

وی می گوید: «شما هرگز یک جهادی افراطی و سرسخت را نمی توانید تبدیل به یک دموکرات کنید. این اتفاق هرگز رخ نمی دهد.» وی همچنین یادآور شد در حالی که ممکن است سرنخ های مشابهی برای علت پیوستن افراد به گروههای افراطی وجود داشته باشد، اما علاج این مشکل بیشتر "یک موضوع فرهنگی و مختص هر کشور" است.»

جوزف نای، استاد دانشگاه هاروارد و متخصص در تئوریهای قدرت، اذعان کرد که این‌گونه تلاشها می تواند مشکل آفرین باشند، به ویژه اگر با سیاست خارجی ایالات متحده تداخل کنند.

اریک اشمیث، مدیر شرکت گوگل می گوید که این شرکت با هدف مقابله با بعضی از سرسختانه ترین مشکلات پیش روی بشر با گردهمایی نسل جدید رهبران به همراه تکنولوژی وارد دنیای اتاق فکرها شده است و ادامه داد که ما به دنبال گلوله های نقره ای نبوده بلکه به دنبال شیوه های جدید هستیم.

تا امروز تلاشها برای اصلاح افراط گرایان بیشتر دولتی بوده است. بسیاری از برنامه ها در کشورها اسلامی به اجرا در آمده است و حامیان آنها در تلاش بوده اند تا این افراد را از جنبشهای افراطی جدا کرده یا ترغیبشان کنند تا افراط گرایی را ترد کرده و از ارزشهای غالب استقبال کنند.

کوهن می گوید که راهکار به کارگرفته شده در این کنفرانس برای درمان افراط گرایی به عنوان یک مشکل جهانی است که از مرزها و محدودیتهای فرهنگی، ایدئولوژیکی، سیاسی و مذهبی عبور می‌کنند. وی این‌گونه استدلال می کند که گردآوردن افراط گرایان سابق می تواند فاکتورهای مشترکی که باعث کشش مردمان به خشونت می شود را تبیین کند.

اگرچه وی مایل نبود تا راه حلی را ارائه کند ولی گفت که این قبیل تلاشها در ماههای آتی می تواند قدرت یوتیوب را مهار کرده و با به کارگیری تکنیکهای پیشرفته نقشه برداری یا ایجاد فضاهای مجازی بدیل با صداهای افراط گرایانه رقابت کند.

کوهن دستیار قبلی کاندولیزا رایس و هیلاری کلینتون، وزرای خارجه آمریکا بود که در وزارت خارجه روی موضوع ضد تروریسم و رادیکالیسم تمرکز کرده بود. وی به گوگل پیوست تا از بعضی از محدودیتها در سازمانهای دولتی فرار کرده و بتواند به موضوع افراط گرایی بپردازد.

کوهن پیش بینی کرد که در آینده، این اتاق فکر روی چالشهایی نظیر دولتهای ورشکسته، ایجاد دموکراسی و مسائلی درباره اینترنت و جامعه تمرکز خواهد کرد.

منبع: مشرق