Gerdab.IR | گرداب

در پی شلیک 14 موشک به سوی دشمنان فرضی صورت گرفت؛

واکنش رسانه های غربی به رزمایش پیامبر اعظم 6 + عکس

تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۰

آزمایش 14 موشک در دومین روز رزمایش پیامبر اعظم صلوات‌الله‌عليه واکنش های متفاوتی از سوی رسانه های به ویژه غربی در پی داشت به طوری که بسیاری از این واقعه با عنوان قدرت نمایی ایران نام بردند.

به گزارش گرداب به نقل از جام نیوز، 29 ژوئن (8 تیر) رسانه های غربی واکنش های متفاوتی از آزمایش موشکی ایران در روز دوم رزمایش پیامبر اعظم‌صلوات‌الله‌عليه ارائه کردند.

رویترز در اولین واکنش به بازتاب خبری قدرت نمایی ایران در عرصه موشکی پرداخته و نوشت: ایران با شلیک موشک هایش قدرت خود را به رخ دشمنانش یعنی اسرائیل و آمریکا کشید.

روزنامه نیویورک تایمز نیز در تحلیل این رخداد شگرف نظامی نوشت: ایران با نشان دادن سیلوهای موشکی خود نشان داد که مکان این موشک ها غیر قابل تخریب هستند و هدف قرار دادن آنها بسیار سخت است و در واقع ایران با این تحرکات نهایت قدرت خود در برابر غرب را نشان داد.

سایت بی بی سی فارسی نیز با پرداختن به این موضوع و به نقل از امیر علی حاجی زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه نوشت: یک مقام نظامی ایران گفته است از آنجا که اسرائیل و پایگاه های منطقه ای آمریکا در تیررس موشک های این کشور قرار گرفته به ساخت موشک های با برد بیشتر نیازی نیست.
 

سایت صدای آمریکا نیز نوشت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران می گوید کشور قادر به ساخت موشک های دوربرد است، اما نیازی به چنین کاری ندارد زیرا موشک های فعلی می توانند به هدف های آمریکا و اسرائیل در منطقه برسند.


رادیو زمانه هلند همچنین تیتر کرد: فرمانده نیروی هوا فضای سپاه: توان حمله موشکی به اسرائیل را داریم.
 


سایت یورونیوز با اشاره موفقیت موشکی ایران آن را به اقتدار ایران بر تنگه هرمز مرتبط کرد و نوشت: ایران همچنین اعلام کرده است که در صورت حمله احتمالی آمریکا و اسرائیل، منافع آنها را در منطقه هدف قرار خواهد داد. در همین حال، سپاه پاسداران ایران بار دیگر بر توان خود در بستن تنگه هرمز در خلیج فارس تاکید کرد. بیش از چهل درصد از نفت دنیا از تنگه هرمز می گذرد و بسته شدن این تنگه راهبردی می تواند منجر به یک بحران اقتصادی بین المللی شود.

سایت رادیو فرانسه نیز با قرار دادن این خبر در تیتر یک خود نوشت: موشک "قدر" که امروز سه شنبه پرتاب شد، بالقوه این توانایی را دارد که ‏اسرائیل دشمن دیرینه ایران و یا همه پایگاههای آمریکا در خاور میانه را مورد هدف قرار دهد.
 
سایت رادیو دویچه وله آلمان نیز تیتر زد: طراحی موشک‌های ایران بر اساس "اهداف آمریکایی و اسرائیلی".
 

رادیو فردا نیز به بهانه پرداختن به این خبر به واکنش از سر استیصال سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اشاره کرد و نوشت: به دنبال انجام تازه‌ترین رزمایش موشکی ایران و اظهارات برخی از فرماندهان سپاه درباره توان موشکی جمهوری اسلامی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، گفته است، تهران به جای عمل به تعهدات بین‌المللی خود، در مورد قدرت موشکی‌اش لاف می‌زند.
 


شبکه سی. ان. ان آمریکا با اشاره به نوآوری ایران در دستاوردهای جدید گفت: ایران اکنون بازوهای نظامی خود را گرم می کند و ایران اولین بار است که این توانایی ها را نشان می دهد؛ این موشک ها توانایی دسترسی به اسرائیل و پایگاه های نظامی آمریکا در منطقه را دارند.

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نیز بر خلاف نظر سیاستمداران کاخ سفید که موفقیت های موشکی ایران را "لاف زدن" خوانده است، نوشت: ایران با این اقدام نشان داد ابتکار عمل مقابله با حملات آمریکا و اسرائیل علیه تاسیسات هسته ای را به دست گرفته است.