Gerdab.IR | گرداب

افشاي قدرت فرا قانوني اف‌بي‌آي

تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۰

مامور سابق پليس فدرال امريکا (اف‌بي‌آي) مي‌گويد، ماموران اين سازمان قدرت بيش از حدي داشته و مي‌توانند بدون دليل و مدرک درباره شهرواندان اين کشور تحقيق کنند.

به گزارش گرداب به نقل از پرس تی وی، "مايکل جرمن"، مشاور سياسي اتحاديه آزادي‌هاي مدني آمريکا و افسر سابق اف‌بي‌آي گفت: «اف‌بي‌آي به ماموران خود اجازه مي‌دهد که بدون هيچ دليل و پرونده رسمي درباره شهروندان آمريکايي تحقيق و تفحص کند.»

پيشتر اداره تحقيقات فدرال آمريکا با افزايش اختيارات 14 هزار مامور خود به بهانه آن چه که منافع مردم مي‌خواند، مجوز بررسي بانک‌هاي اطلاعاتي و حتي زباله‌هاي شهروندان اين کشور را صادر کرد.

اين قوانين جديد با تصميم دادگاه و يا اعمال برخي تغييرات در قوانين حاکم بر روش‌هاي تحقيقاتي اين اداره درباره حريم خصوصي افراد ايجاد نشده است، بلکه اداره تحقيقات فدرال آمريکا تنها دستورالعمل اجرايي و تحقيقاتي داخلي سال 2008 خود را به‌روزرساني کرده است.

براساس اين قوانين جديد، ماموران اف‌بي‌آي اجازه خواهند يافت تا بانک‌هاي اطلاعاتي افرادي را که توجه آنان را به خود جلب کرده‌اند، بدون ارائه توضيحات، مورد تحقيق و بررسي قرار دهند.

اين ماموران مي‌توانند بانک‌هاي اطلاعاتي شهروندان آمريکا را حتي بدون در اختيار داشتن مدارک واقعي دال بر انجام اقدامات خلاف قانون، مورد بررسي قرار دهند، اما بايد پيش از آغاز بررسي‌ها، يک پرونده تحقيقاتي را ثبت کنند.

با اين حال اداره تحقيقات فدرال آمريکا، گشايش يک پرونده تحقيقاتي رسمي در دادگاه‌هاي اين کشور با هدف آغاز بررسي‌ها از سوي ماموران اين اداره را بسيار وقت‌‌گير و پر زحمت خوانده است.

اين در حالي است که اکثريت شهروندان جامعه آمريکا ضمن داشتن آگاهي‌هاي کامل نسبت به حقوق حريم خصوصي خود، به شدت نسبت به قوانين جديد ابراز نگراني کرده‌اند.

به موجب اين قوانين، ماموران اين اداره از آزمون‌هاي دروغ‌سنج نه تنها براي کسب اطلاعات از مظنونان، بلکه از افراد خبرچين نيز استفاده خواهند کرد.

عاملان اداره تحقيقات فدرال آمريکا همچنين بر اساس اين قانون قادر خواهند بود تا زباله‌هاي افراد خبرچين را براي يافتن اطلاعات و يا اعمال فشار بر افراد با هدف وادار ساختن آنان به همکاري با تحقيقات دولتي، جستجو کنند.

همچنين، يگان‌هاي جاسوسي اداره تحقيقات فدرال که تحت آموزش‌هاي پيشرفته‌اي قرار گرفته‎اند، مي‌توانند به جاي يک‌بار به دفعات مختلف در عمليات‌هاي ارزيابي اهداف و مظنونان شرکت کنند.

وکلاي مدافع حقوق حريم خصوصي افراد اعلام کرده‎اند که ماموران اف بي آي از روش‎هاي غيرمنطقي از جمله اعمال فشار بر مردم براي کسب اطلاعات استفاده مي‎کنند.

به گفته وکلاي مذکور، استفاده اين روش‎ها از سوي ماموران اف بي آي به ويژه در مواردي که مدرک مستدلي در رابطه با مجرم مورد نظر وجود ندارد، غيرمنطقي و حتي صدور مجوز از سوي دولت آمريکا براي استفاده از چنين روش‎هايي غيرمعقولانه است.

اين قوانين هم‎سو با ديگر اقدامات اداره تحقيقات فدرال آمريکا که در دهه اخير از سوي اين اداره اتخاذ شده است، فضاي پليسي گسترده‌تري را به منظور تحقيق درباره فعاليت‌هايي با ادعاي تروريستي و جنايي در اختيار دولت اين کشور قرار خواهد داد.