Gerdab.IR | گرداب

رئیس اسبق سازمان سیا:

آمریکا اینترنت جدید می‌سازد

تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۰

آمریکا برای مقابله با تهدیدات سایبری و عملکرد بهتر خود در جنگ سایبری به هنگام قطع جهانی اینترنت، دست به ساخت اینترنت جدید می‌زند.

به گزارش گرداب، "مایکل هایدن"، رئیس اسبق سیا در دوره ریاست جمهوری جورج بوش، بیان داشت که آمریکا شدیداً در پی این است تا زیرساخت اینترنتی جدیدی را برای خود ایجاد کند تا از طریق آن بتواند تهدیدات حملات سایبری را کاهش دهد.

وی همچنین سال قبل در اظهاراتی با تشبیه فضای سایبری به جبهه عملیاتی، بیان کرده بود که آمریکا باید توانایی قطع اینترنت را داشته باشد.

چند تن از مقامات فدرال آمریکا از جمله رئیس ستاد سایبری آمریکا، "ژنرال کیت الکساندر"، نیز برای انجام خدمات مهمی چون بانکداری دست به ارائه طرح پیشنهادی حوزه اینترنتی "secure." زده‌اند که مجزا از محیط وب عمومی است.

برخلاف دیگر حوزه‌های اینترنتی چون "com."، حوزه "secure." بازدیدکنندگان را ملزم می‌سازد تا برای ورود از گواهی‌نامه‌های مخصوص استفاده کنند و از این رو این الزام جدید، متمم چهارم قانون اساسی آمریکا در خصوص رعایت حریم خصوصی کاربران را نادیده می‌گیرد. برای مثال، بخش مالی این اجازه را خواهد داشت تا محتوای داده‌های کاربران را برای شناسایی علائم مشکل‌زا مورد بررسی و اسکن قرار دهد. در حال حاضر اینترنت موضعی در قبال اشخاصی که می‌خواهند در وب ناشناس باقی بمانند، نمی‌گیرد.

رئیس اسبق سیا در ادامه اظهارات خود بیان داشته است: «من فکر می‌کنم که کیت سعی دارد بگوید که ما در قبال برخی فعالیت‌ها به ساختار محکم‌تری نیاز داریم و لازم است تا آن را ایجاد کنیم.»

وی در ادامه با اشاره به "فیس‌بوک"، به نوعی اذعان می‌دارد که سازمان‌های جاسوسی آمریکا از اطلاعات رایگانی که کاربران این شبکه اجتماعی در اختیار آنها می‌گذارند، استفاده می‌کند و خود کاربران را مقصر انتشار اطلاعات شخصی آنها می‌داند: «تمام کسانی که می‌خواهند حقوق شخصی خود را در فیس‌بوک نقض کنند، آزادند که این کار را انجام بدهند.»

"جیمز مولوینان"، متخصص امنیت سایبری‌ پیشنهاد یک شبکه سه‌لایه‌ای را داده است: «برای انجام کارهای بانکی نیازی به ناشناس بودن نیست، لذا کاربران لازم است تا اسم حقیقی و مجوز دیجیتالی خود را برای انجام فعالیت در فضای سایبری ارائه دهند.» سطح میانی، که می‌تواند برای حوزه‌هایی چون "edu." به کار برده شود، به جزئیات شخصی کمتری از سوی کاربران نیاز دارد.

وی می‌افزاید: «در پایین‌ترین سطح، شما می‌توانید همانند یک هابیت به گشت‌زنی در اینترنت بپردازید، اما چالش پیش رو این است که چگونه می‌توان سامانه چندسطحی‌ای را تعریف کرد که این امکان را به شما بدهد تا از سطوح مختلف استفاده کرده و در عین حال توانایی شما را به خطر نیندازد.»

کاخ سفید در این خصوص اظهار داشته است: سازه‌های اصلی‌ای چون نیروگاه برق و زیرساخت‌های مالی، حمل و نقل و ارتباطی، کاملاً نیازمند یک حوزه امنیتی هستند؛ لذا ما نمی‌توانیم به راحتی این زیرساخت‌های اصلی را که زندگی مردم آمریکا بدان وابسته است، بدون امنیت بیشتر رها کنیم.

دولت اوباما و قانون‌گذاران آمریکا در حال حاضر بر روی یک قانون امنیت سایبری کار می‌کنند تا نظارت شبکه‌های دولتی را تقویت کنند.

منبع: مشرق