Gerdab.IR | گرداب

چنبره افراط‌ گرايان بر شبكه‌هاي اجتماعي اينترنت در اروپا

تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۰

يك روزنامه آلماني در گزارشي با اشاره به رشد فزاينده افراط‌گرايي در آلمان نوشت كه گروه‌هاي راست‌گراي اسلام‌ستيز ضمن ايجاد پايگاه‌هاي اينترنتي فراوان به سرعت در حال گسترش عقايد خود در اروپا هستند.

به گزارش گرداب به نقل از "فرانكفورترآلگماينه"، پديده راست‌گرايي افراطي مدت زماني است كه شبكه‌هاي اينترنتي اروپا و از جمله آلمان را به تصرف خود درآورده است و اين موضوع را نمي‌توان فقط در ريشه‌هاي چنين پديده‌اي پس از جنگ جهاني دوم بررسي كرد، بلكه افراط‌گرايان ضمن ارتباط اينترنتي مسئله‌اي به نام اسلام‌ستيزي را نيز دنبال مي‌كنند.

اين روزنامه آلماني نوشت كه براي بررسي چنين پديده‌اي نخست اقدامات "آندراس برويك" تروريست نروژي كه به تازگي حدود 100 نفر را در اين كشور كشت، جالب توجه است. وي مانيفيست ضد اسلامي خود را با عنوان "آشكار شدن استقلال اروپا" در اينترنت منتشر كرد و در آن به مقابله با ماركسيسم، سياست چندفرهنگي و نيز تقابل جنگجوي صليبي با مسلمانان اشاره كرد.

اين متن دوشنبه گذشته يكبار ديگر در اينترنت منتشر شد و مشخص شد كه برويك همه 1518 صفحه را شخصا ننوشته است، بلكه مطالب موجود را از شمار زيادي سايت اسلام‌ستيز يا وبلاگ‌هايي با مضامين مشابه و يا با گرايش‌هاي راستگرايي افراطي جمع‌آوري كرده است.

فرانكفورترآلگماينه نوشت: بايد گفت كه اقدامات راست گرايان راديكال فعال در اينترنت به ويژه در بعد كلان، سرويس اطلاعاتي آلمان را نيز درگير كرده است. بنابر اطلاعاتي كه اين سازمان گردآوري كرده است، راست گرايان افراطي در 3 سال گذشته تلاش كرده‌اند تا نخست خود را تقويت كنند و از اين رو در شبكه‌هاي اجتماعي اينترنت از جمله فيس‌بوك حضور يافتند و به موازات اسلام گرايان و گروه‌هاي افراطي جوانان را تشويق كردند تا به آنها بپيوندند. آنها به اين ترتيب توانستند شمار افراط‌گرايان و اسلام‌ستيزان را به طور قابل ملاحظه‌اي در اينترنت افزايش دهند.

در اين گزارش آمده است كه راست گرايان بنابر تحقيقات سرويس امنيتي آلمان از اينترنت به عنوان يكي از ابزارهاي مهم براي گسترش ديدگاه هاي خود و زمينه سازي براي اقدامي خاص، ايجاد كمپين و ديگر جهت گيري‌ها از جمله برقراري ارتباط با وابستگان و هواداران استفاده مي‌كنند. در اين راستا فقط سرويس امنيت شهر كلن حدود هزار پايگاه اينترنتي فعال در اين زمينه را شناسايي كرده است كه تنها در سال 2010، 250 مورد به آن اضافه شده‌اند كه در نوع خود رقمي بالايي است.

راديوهاي اينترنتي در اختيار افراط گرايان
در سراسر آلمان حدود 38 ايستگاه رايويي اينترنتي با عناويني مانند "رايو استقامت" وجود دارند كه موسيقي‌هاي مربوط به راست‌گرايان افراطي را پخش مي‌كنند. اين در حالي است كه در سال 2009 شمار اين ايستگاه‌هاي راديويي29 عدد بود.

به اين ترتيب افراط گرايان امكاني براي بحث با بيش از صد شركت كننده يا كاربر اينترنتي را فراهم مي‌كنند. ارتباطات شبكه‌اي همچنين اين امكان را (براي راديوها) به وجود مي‌آورد كه در بعد محلي، منطقه‌اي، كشوري و يا حتي جهاني فعاليت كنند و عقايد افراطي خود را گسترش دهند.

بر اساس اين گزارش، با حضور فعال افراط‌گرايان در شبكه جهاني اينترنت، جوانان كه معمولا مخاطب رسانه‌هاي سنتي نيستند، به راحتي از سوی راست گرايان افراطي تحت سلطه فكري قرار گرفته و چنين خطري بايد مورد توجه قرار گيرد.

به سخني ديگر همانطور كه در غرب گروه هاي افراط گرا براي اقدامات تروريستي زير نظر هستند، راست‌گرايان افراطي نيز بايد زير نظر گرفته‌شوند.

اسلام‌ستيزي؛ موضوعي جهاني
در حالي‌كه راست‌گرايان افراطي پس از جنگ جهاني دوم با تلاش هرچه تمام‌تر اقدام مي‌كنند و يهود‌ستيزي از جمله مواردي است كه به آن مي‌پردازند، گروهي نيز با ديدگاهي مشابه و اسلام ستيزانه در عرصه جهاني فعاليت مي كنند. به طوري كه در گزارش سالانه سرويس امنيتي آلمان آمده است كه (اين گروه‌ها) تصويري توام با دشمني از اسلام ارائه مي‌دهند كه در آن اسلام و اسلام‌گرايان با خطر حملات تروريستي و مشكلات اجتماعي در اروپا برابر دانسته شده‌اند. به همين دليل امكان همگرايي آنها در جامعه كاهش يافته است.

علاوه بر اين نهادهاي رسمي نيز در اروپا وجود دارند كه اقدامات اسلام‌ستيزانه در برنامه آنها قرار دارد كه مي‌توان به تمام احزاب راست گرا در سراسر اروپا اشاره كرد؛ از جمله "فلميش‌ها" در بلژيك، حزب آزادي اتريش، حزب جنبش جمهوري خواهان ملي در فرانسه (MNR) و حزبي ديگر در اسپانيا.

اين روزنامه آلماني اين‌طور نتيجه‌گيري كرد كه در عين حال كه بايد از اقدامات افرادي مانند برويك جلوگيري شود، شبكه هاي اجتماعي مانند يوتيوب نيز بايد هر گونه فيلم و تصوير با مضامين افراط گرايي را حذف كنند. ضمن اينكه دستگاه‌هاي قضايي نيز بايد اقدامات لازم در اين زمينه را به طور جدي پيگيري كنند.

منبع: فارس