Gerdab.IR | گرداب

هویت سایبری و سیاست دوگانه کاخ سفید؛

گرداب/ گمنامی برای ما خوب است، برای شما نه!

تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۰

مدیر بازاریابی فیس‌بوک در حالی از پایان دوران گمنامی در فضای مجازی سخن می‌گوید که ارتش آمریکا چندی پیش ساخت سیاهی لشکر مجازی برای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی را سفارش داده است.

به گزارش گرداب، "رندی زوکربرگ"، مدیر بازاریابی فیس‌بوک هفته گذشته در کنفرانسی اعلام کرد قصد دارد به گمنامی افراد در فضای مجازی پایان دهد و اهالی دنیای سایبر را مجبور به استفاده از اسامی واقعی خود کند.

رندی زوکربرگ، خواهر "مارک زوکربرگ" بنیان‌گذار این شرکت معتقد است رفتار کاربران در فضای مجازی در صورتی که با هویت واقعی خود در آن حضور یابند به مراتب مسئولانه‌تر خواهد بود: «من فکر می‌کنم گمنامی در فضای اینترنت باید از میان برود... افراد با هویت واقعی خود بسیار بهتر رفتار می‌کنند... افراد در پس گمنامی خود پنهان می‌شوند و فکر می‌کنند می‌توانند پشت درهای بسته هر چه که دلشان بخواهد بگویند.»

به نظر می‌رسد سخنان مدیر بازاریابی فیس‌بوک، شبکه‌ اجتماعی‌ای که روابط عمیقی با کاخ سفید دارد در راستای تحقق هدف آمریکا یعنی تسلط کامل بر کاربران فضای مجازی باشد و شاید جبران بخش کوچکی از حمایت‌های کاخ سفید.

بررسی مواضع اخیر کاخ سفید در زمینه هویت افراد در فضای مجازی می‌تواند به درک بهتر نحوه پیاده‌سازی سیاست‌های دولت این کشور از سوی فیس‌بوک در فضای مجازی کمک کند.

آمریکا مردم جهان را کدگذاری می‌کند
تلاش برای کنترل و ردیابی افراد در فضای مجازی چندی پیش و برای نخستین‌بار به عنوان سیاست رسمی کاخ سفید در قبال هویت افراد در فضای مجازی از سوی هماهنگ‌کننده امنیت سایبری کاخ سفید مطرح شد.

"هوارد اشمیت" ضمن اعلام خبر کد‌گذاری مردم آمریکا برای افزایش کنترل اطلاعاتی در اینترنت در این‌باره گفت: «به اعتقاد من این کار مرکز تمام تلاش‌ها برای ایجاد یک اکوسیستم هویتی از سوی دولت ایالات متحده در اینترنت محسوب می‌شود.»

دولت آمریکا به دنبال ایجاد یک IP اختصاصی اینترنتی برای تمام مردم آمریکا است تا با توجه به ایجاد وابستگی شدید آنها به اینترنت زمینه احاطه اطلاعاتی خود را بر فعالیت‌های مردم سایبری فراهم کنند.

هماهنگ‌کننده امنیت سایبری کاخ سفید معتقد است که امروزه افراد می‌توانند به صورت گمنام یا با اسم مستعار در اینترنت حضور داشته باشند و ما نمی‌توانیم از چنین مسئله‌ای اجتناب کنیم حتی اگر خودمان بخواهیم. با این شرایط دیگر هیچ شانسی برای ایجاد یک پایگاه متمرکز داده‌ها وجود نخواهد داشت و ما برای اجرای این پروژه به همکاری بخش خصوصی نیاز داریم.

"گري لاكس"، وزير بازرگاني آمريكا نیز طي سخنراني خود در دانشگاه "استنفورد" توضيح داد، فناوري جديدی به نام "Trusted ID" از آن‌جایی که اطمينان كاربران در فعاليت‌هاي اينترنتي را افزايش می‌دهد، اهميت بسيار زيادي دارد.

لاكس و هوارد اشميت از آغاز طرح ملي جديد آمريكا با عنوان "استراتژي ملي براي هويت‌هاي قابل اطمينان در فضاي سايبر" (NSTIC) خبر دادند. اين طرح كه پيش‌نويس آن در ژوئن 2010 ارائه شد بر راه‌اندازي اكوسيستمي تاكيد دارد كه در آن كاربران اينترنتي مي‌توانند به هويت كاربران ديگر اعتماد كنند اما لاكس در اين خصوص توضيح داده كه براي توسعه سيستم مذكور دولت آمريكا به صورت انحصاري فعاليت نمي‌كند و ديگر كشورها نيز در اين فرآيند حضور دارند.

وي مدعی شد: «ما در مورد يك كارت شناسايي قابل اعتماد ملي يا يك سيستم امنيتي تحت كنترل دولت صحبت نمي‌كنيم. قصد داريم در اين سيستم تمام كاربران جهاني بتوانند با اطمينان بيشتر وارد اينترنت شوند.»

تلاش کاخ سفید برای گسترش دامنه کنترل‌ هویت در فضای مجازی از شهروندان این کشور به کاربران اینترنت در سراسر جهان، هم‌اکنون از سوی فیس‌بوک، مجری سیاست‌های کاخ سفید در فضای مجازی و از زبان خواهر بنیان‌گذار این شبکه اجتماعی مطرح می‌شود.

حضور سیاهی ‌لشکر ارتش آمریکا در فضای مجازی
این در حالی است که کاخ سفید با اتخاذ سیاستی دوگانه در این مورد، آن‌جا که منافع ایجاب کند، خود اقدام به حضور در فضای مجازی با هویت‌های جعلی می‌کند. بر همین اساس، چندی پیش خبری مبنی بر تلاش ارتش آمریکا برای حضور در فضای مجازی از طریق ساخت سیاهی لشکر مجازی در شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک و پیاده‌سازی تاکتیک "ما بیشماریم"، منتشر شد.

این خبر حاکی از آن است که نیروی هوایی آمریکا برای اجرای برنامه‌های تبلیغاتی خود و تغییر اذهان عمومی نسبت به مسائل مهم به نرم‌افزاری رو آورده است تا با استفاده از آ‌ن بتواند سیاهی لشکر مجازی ایجاد کند و در نهایت از طریق آنها دست به اجماع عمومی و تغییر نگرش‌ها در رسانه‌های اجتماعی چون فیس‌بوک و توئیتر بزند.

در حال حاضر دولت آمریکا برای ساخت این نرم‌افزار با شرکت "HBGary" قرارداد بسته است. با استفاده از این نرم‌افزار که به لحاظ فنی "سرویس آنلاین مدیریت شخصیت" نامیده می‌شود، یک فرد می‌تواند دست به ایجاد ارتشی از پروفایل‌های جعلی بزند.

آمریکا از این طریق در اذهان مردم جهان القا می‌کند که یک گرایش و موج جهانی نسبت به آنچه که ماموریت این سیاهی لشکر مجازی است وجود دارد. وقتی که مخاطبان با این گرایش همگانی کاذب مواجه می شوند، سعی می کنند به این موج کاذب گرایش یابند. در واقع این یک حربه عملیات روانی است که برای همراه کردن مردم با سیاست های آمریکا صورت می‌گیرد.

اسرائیل نیز از سیاهی لشکر مجازی مشابهی استفاده می‌کند؛ به طوری که کاربران در اینترنت به ناگاه با خیل عظیمی از وبلاگ ها، کامنت ها و کاربران اینترنتی در شبکه های مجازی با جهت گیری خاص اسرائیلی مواجه می‌شوند. در حالی که ممکن است همه این فعالیت‌ها از طرف یک نفر انجام گیرد.

سرویس‌های جاسوسی اسرائیل  از این تکنیک در زمان انتخابات ریاست جمهوری سال 88 ایران و پس از آن استفاده کردند. با وجود آنکه در ایران فضای توئیتر بسیار ناشناخته بود اما کاربران بسیاری در توئیتر به زبان فارسی، جهت‌گیری سیاسی خاصی را اتخاذ می‌کردند که بعدها مشخص شد این کاربران و اطلاعات آنها منشا اسرائیلی داشته است.

فیس بوک، پیاده نظام کاخ سفید در فضای مجازی

کاخ سفید در وب‌سایت این شبکه اجتماعی چندین صفحه دارد. از جمله صفحات رسمی کاخ سفید، طرح "بیایید حرکت کنیم" (Let's Move) برای نسل سالم‌تر کودکان متعلق به میشله اوباما، طرح‌ "‌نیروهای مشترک" (Joining Forces) میشله اوباما و جو بایدن برای حمایت از اعضای ارتش و خانواده‌های آنها، طرح "مسابقه برای بهترین شدن" (Race to the Top) برای ترویج ابتکار، اصلاح و برتری در مدارس عمومی آمریکا، کمپین "آموزش برای ابتکار" (Educate to Innovate) برای بهبود عملکرد آمریکا در زمینه علم، فناوری، مهندسی و ریاضی و برنامه کاربردی "مستقیم از کاخ سفید" (White House Live) که به رویدادهای پخش زنده کاخ سفید استفاده می‌شود.

همچنین کارکنان مدیریت "دفتر اسناد کاخ سفید" (White House Office of Records) همه پست‌هایی را که به صفحه فیس‌بوک کاخ سفید فرستاده می‌شود و گزیده‌ای از نظرات مربوط به این پست‌ها را بایگانی می‌کنند. این اسناد در یک ساختار پوشه‌ای سازمان‌یافته با استفاده از یک پروتکل نام‌گذاری استاندارد ذخیره می‌شوند.



آن‌چه در بالا آمد تنها نشان‌دهنده بخش کوچکی از تناقضات موجود میان سیاست‌های کاخ سفید پیرامون هویت در فضای سایبر در مقام سخن و عمل است. با اندکی تأمل می‌توان به آسانی دریافت تنها سیاست پایداری که کاخ سفید در قبال فضای مجازی دنبال می‌کند، تسلط بر جهان سایبر برای زمینه‌سازی تسلط بر جهان واقعی است.