Gerdab.IR | گرداب

"از آلن بپرسید" طرح جدید امریکا برای ارتباط با کاربران ایرانی

تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۰

وزارت خارجه آمریکا طرحی را در شبکه‌های اجتماعی برای تاثیر گذاری بر ایرانیان، با عنوان "از آلن بپرسید" کلید زد که در آن، سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا به پرسش‌های ایرانیان پاسخ می‌دهد.

به گزارش گرداب،‌ وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده که برای افزایش نفوذ و تاثیرگذاری بر مردم ایران، از طریق سایت هایی نظیر فیس بوک، توییتر و یوتیوب، از این پس هر ماه به فارسی، به سوالات برگزیده آنان پاسخ می دهد. پاسخگوی این سوالات "آلن ایر"، سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجه آمریکا خواهد بود که در سال جاری به این سمت منصوب شد. به همین خاطر این برنامه "از آلن بپرسید" نام دارد.

بر اساس این طرح، مقام‌های آمریکایی هر ماه از کاربران ایرانی خواهند خواست که درباره یک موضوع خاص سوالات خود را در فیس بوک و توییتر به اطلاع آنان برسانند.

اگر مقامات آمریکایی خود را نسبت به سوالات ایرانیان پاسخ‌گو بدانند، شاید فرصتی برای پاسخ شنیدن در خصوص خودکامگی‌های آمریکا فراهم آید که برای مثال چرا آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران حمله نظامی کرد؟ یا این‌که چرا مانع از دست‌یابی ایرانیان به انرژی هسته‌ای می‌شود؟ یا چرا پس از تاسیس و کمک به گروه‌های تروریستی مسلمان، مسلمانان را تروریست می خواند و با حمله به عراق و افغانستان میلیون‌ها مسلمان را می‌کشد؟ و...

قدر مسلم آمریکا به این سوالات خود را پاسخ‌گو نمی‌داند و برای همین منظور نخستین پرسش را خودشان در خصوص روادید آمریکا از زبان ایرانیان طرح کرده‌اند. لذا گفته اند که آلن ایر در اولین ماه از اجرای این طرح، به سوالات درباره ویزای آمریکا پاسخ می‌دهد.

دولت آمریکا در ماه مه امسال اعلام کرد که محدودیت زمانی ویزای ایالات متحده برای دانشجویان ایرانی را کاهش می‌دهد.

وزارت امور خارجه ایالات متحده در بیانیه خود گفت: «ما متوجه هستیم که فقدان روابط دیپلماتیک به مدت ۳۰ سال بر توانایی ما برای درک متقابل تاثیر گذاشته است. ما برای گسترش گفتمان با ایرانی‌ها، استفاده از رسانه‌های اجتماعی را افزایش می‌دهیم.»

به نظر می‌رسد که این اقدام در چارچوب خط مشی دولت باراک اوباما برای گسترش تعامل با کاربران ایرانی به ویژه جوانان، در جهت منافع دیپلماتیک و دیپلماسی عمومی آمریکا در شبکه های اجتماعی انجام شده باشد.

وزارت امور خارجه آمریکا در ماه فوریه ۲۰۱۱ برای نخستین‌بار در شبکه توییتر حساب کاربری فارسی افتتاح کرد که از آن برای انتشار ترجمه فارسی بیانیه‌هایش و اظهارات مقام‌های ارشد این نهاد استفاده می‌کند.

منبع: مشرق