گرداب- ماه مبارک رمضان که مىرسد، بحث تبلیغ دوباره داغ مىشود و از هر سو، درباره آن نظر داده مىشود. تبلیغِ امر دین، حیطهاى کاملاً تخصصى است که هر روز، با توجه به نیازهاى جدید جامعه، شکل متناسب به خودش را مىگیرد. این حیطه هر روز رو به گسترش، ما را بر آن مىدارد تا نگاه جامعتر و دقیقترى به ماجرا داشته باشیم.
تا همین گذشتهاى نه چندان دور، رسم بر این بود که چه کسانى که امرِ دین را تبلیغ مى کردند و چه کسانى که به تبلیغِ علیه آن مشغول بودند، یک یا چند مورد را هدف قرار مىدادند و صرفا در آن حیطه دست به فعالیت مىزدند. یک بسته آماده که همه چیز را بتواند پوشش قرار بدهد، در دسترس نبود، اما امروزه، با توجه به تکنولوژى و سطح ارتباطات، این بسته آماده مهیا شده است که عنوان سبک زندگى رویش گذاشته مىشود.
اگر شما بتوانید سبک زندگى را به نحوى که مایل هستید، تعریف کنید، مىتوانید به راحتى انتظار داشته باشید که خود سبک زندگى، همه عقاید شخصى و جمعی هدف شما را مورد تحول و تغییر قرار بدهد و تبدیل به آن چیزى کند که منظور سبک زندگی شماست.
اگر خانوادهاى در سبک زندگی غیر اسلامى زندگى کنند، خواه یا ناخواه، آرام آرام عقاید و اعتقاداتشان را از دست خواهند داد. چه بخواهند و چه نخواهند، به حالت انفعالى در مورد چیزى که آنان را مورد حمله قرار داده است، خواهند رسید و این همان مسئلهاى است که ما باید به آن توجه داشته باشیم.
اگر ما بخواهیم دین را براى مخاطبان امروز تبلیغ کنیم، باید بیشتر از هر چیزى، به سبک زندگى دینى، توجه کنیم و ویژگیهایش را برشماریم. اگر کسى به حیطه زندگى به سبک دینى قدم بگذارد، خودش را در معرض هدایت دینى قرار داده است و آن وقت در مقابل حملات موردى، به طور طبیعى مصون خواهد ماند.
امر سبک زندگی دینى، در الگوهاى رفتارى خانواده و تربیت فرزندان، آنان را همراه با اعتماد به نفس و آگاه به آن چیزى که انتخاب مىکنند و داراى قدرت نه گفتن نسبت به محیط پیرامون، آماده مىکند تا در بستر جریان زندگى، به عقاید و اصول دینى برسند و آن را تجربه کنند؛ به جاى آنکه صرفا جملات تکرارى را فقط بشنوند و حفظ کنند و شاهد حضورش در زندگىشان نباشند.ضرورت این مسئله، وقتى بیشتر مىشود که ما متوجه مىشویم تبلیغات رسانهاى ضد اسلامى، همه هدف خود را روی این مسئله قرار دادهاند و آن را نشانه رفتهاند. بنابراین لازم است که نه فقط در حوزه تبلیغ در ماه مبارک رمضان، که براى یک برنامه طولانى و مدت دار، توجه به این مسئله و برنامه ریزى در جهت تبلیغ و معرفی سبک زندگی دینى و اسلامى، انجام پذیرد و در حیطههاى رسانهاى، مورد استفاده قرار گیرد.
هیچ وقت نباید از یادمان برود که زیرکى مىگفت:
اگر بدانم که چطور زندگى مىکنى، خواهم دانست که به کجا خواهى رسید. اگر مىخواهیم که زندگی دنیوى و اخروى با سعادتى نصیب همه ما شود، لازم است بدانیم که چطور زندگى مىکنیم و بر اساس کدام الگوها، معیارهاى خودمان را به وجود مىآوریم. این شاید، مهمترین چالش ما در امر تبلیغ در حوزه دین و اسلام باشد.
منبع:
روات حدیث