Gerdab.IR | گرداب

ضرورت تبلیغ در حوزه سبک زندگی

تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۰

اگر شما بتوانید سبک زندگى را به نحوى که مایل هستید، تعریف کنید، می توانید به راحتى انتظار داشته باشید که خود سبک زندگى، همه عقاید شخصى و جمعی هدف شما را مورد تحول و تغییر قرار بدهد.

گرداب- ماه مبارک رمضان که مى‏رسد، بحث تبلیغ دوباره داغ مى‏‌شود و از هر سو، درباره آن نظر داده مى‏شود. تبلیغِ امر دین، حیطه‏اى کاملاً تخصصى است که هر روز، با توجه به نیازهاى جدید جامعه، شکل متناسب به خودش را مى‏گیرد. این حیطه هر روز رو به گسترش، ما را بر آن مى‌‏دارد تا نگاه جامع‏تر و دقیق‌ترى به ماجرا داشته باشیم.

تا همین گذشته‌‏اى نه چندان دور، رسم بر این بود که چه کسانى که امرِ دین را تبلیغ مى کردند و چه کسانى که به تبلیغِ علیه آن مشغول بودند، یک یا چند مورد را هدف قرار مى‏دادند و صرفا در آن حیطه دست به فعالیت مى‏زدند. یک بسته آماده که همه چیز را بتواند پوشش قرار بدهد، در دسترس نبود، اما امروزه، با توجه به تکنولوژى و سطح ارتباطات، این بسته آماده مهیا شده است که عنوان سبک زندگى رویش گذاشته مى‏شود.

اگر شما بتوانید سبک زندگى را به نحوى که مایل هستید، تعریف کنید، مى‏توانید به راحتى انتظار داشته باشید که خود سبک زندگى، همه عقاید شخصى و جمعی هدف شما را مورد تحول و تغییر قرار بدهد و تبدیل به آن چیزى کند که منظور سبک زندگی شماست.

اگر خانواده‏اى در سبک زندگی غیر اسلامى زندگى کنند، خواه یا ناخواه، آرام آرام عقاید و اعتقاداتشان را از دست خواهند داد. چه بخواهند و چه نخواهند، به حالت انفعالى در مورد چیزى که آنان را مورد حمله قرار داده است، خواهند رسید و این همان مسئله‌‏اى است که ما باید به آن توجه داشته باشیم.

اگر ما بخواهیم دین را براى مخاطبان امروز تبلیغ کنیم، باید بیشتر از هر چیزى، به سبک زندگى دینى، توجه کنیم و ویژگیهایش را برشماریم. اگر کسى به حیطه زندگى به سبک دینى قدم بگذارد، خودش را در معرض هدایت دینى قرار داده است و آن وقت در مقابل حملات موردى، به طور طبیعى مصون خواهد ماند.

امر سبک زندگی دینى، در الگوهاى رفتارى خانواده و تربیت فرزندان، آنان را همراه با اعتماد به نفس و آگاه به آن چیزى که انتخاب مى‏‌کنند و داراى قدرت نه گفتن نسبت به محیط پیرامون، آماده مى‏کند تا در بستر جریان زندگى، به عقاید و اصول دینى برسند و آن را تجربه کنند؛ به جاى آنکه صرفا جملات تکرارى را فقط بشنوند و حفظ کنند و شاهد حضورش در زندگى‏شان نباشند.

ضرورت این مسئله، وقتى بیشتر مى‏شود که ما متوجه مى‏شویم تبلیغات رسانه‏اى ضد اسلامى، همه هدف خود را روی این مسئله قرار داده‏اند و آن را نشانه رفته‏اند. بنابراین لازم است که نه فقط در حوزه تبلیغ در ماه مبارک رمضان، که براى یک برنامه طولانى و مدت دار، توجه به این مسئله و برنامه ریزى در جهت تبلیغ و معرفی سبک زندگی دینى و اسلامى، انجام پذیرد و در حیطه‏هاى رسانه‏اى، مورد استفاده قرار گیرد.

هیچ وقت نباید از یادمان برود که زیرکى مى‏گفت: اگر بدانم که چطور زندگى مى‏کنى، خواهم دانست که به کجا خواهى رسید. اگر مى‏خواهیم که زندگی دنیوى و اخروى با سعادتى نصیب همه ما شود، لازم است بدانیم که چطور زندگى مى‏کنیم و بر اساس کدام الگوها، معیارهاى خودمان را به وجود مى‏آوریم. این شاید، مهمترین چالش ما در امر تبلیغ در حوزه دین و اسلام باشد.

منبع: روات حدیث