Gerdab.IR | گرداب

4 وضعیت هسته ای ایران از نگاه آمریکا

تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۰

"مایکل لوی" کارشناس شورای روابط خارجی آمریکا طی مقاله ای در سایت این مرکز نوشت: «توانایی هسته ای ایران هر اندازه که باشد غیر قابل قبول است!»

به گزارش گرداب به نقل از ندای انقلاب این مقاله می افزاید: توانایی های هسته ای ایران تا چه حد است؟ ساده ترین پاسخ این است که هر اندازه که باشد غیر قابل قبول است. با یادگیری چگونگی غنی سازی اورانیوم، ایران، به خودی خود پتانسیل لازم جهت ساخت یک یا چند بمب اتمی را اپیدا می کند این خطر تنها زمانی از بین می رود که تمام برنامه های غنی سازی ایران حذف شود! مدت هاست که این شعار تکیه گاه آمریکاست، مبنی بر اینکه باید در قبال ایران سیاست نابودی برنامه غنی سازی وجود داشته باشد. رهبران ایران در جهت ادامه بهبود و گسترش برنامه غنی سازی ایران مصمم به نظر می رسند.

 
"مایکل لوی" با ذکر اتهامات همیشگی علیه ایران گفت: «آنها در حال حاضر تصمیم دارند یک بمب اتمی بسازند! بنابراین ضروری است که آمریکا و استراتژیست های دیگر، سیاستگذاران و مذاکره کنندگان عواقب برنامه غنی سازی ایران را در سایر کشورها درک کنند، وضعیت ایران را می توان به چهار دسته اساسی گروه بندی کرد:
 
اول، غنی سازی اورانیوم صفر به وسیله ایران، که هنوز هم هدف رسمی ایالات متحده و سازمان ملل و سایر اعضای شورای امنیت ملی  است.
 
دوم، غنی سازی اورانیوم محدود، که توانایی غنی سازی ایران در این مورد چندان بی اهمیت نیست، اما خطر مقابله به مثل بین المللی در صورت تولید بمب اتمی از سوی ایران و انهدام زیرساختهای نظامی فناوری اطلاعات ایران به دست خودش در این دسته  بسیار زیاد است. نگه داشتن ایران در این سطح، به نظر می رسد هدف فعلی سیاست ایالات متحده است، حتی اگر به وضوح مطرح کننده آن نباشد .

سوم، غنی سازی اورانیوم قوی که در آن ایران قادر است یک بمب اتمی (یا زرادخانه کوچک) را بدون خطر مقابله به مثل بین المللی تولید کند. در این گروه، ایران هنوز هم بمب اتمی ندارد، اما واقعا توانایی های تولید آن را دارد (و یا می توان گفت قابلیت به دست آوردنش را دارد.)

چهارم، ایران مسلح به سلاح هسته ای است که وضعیتی کاملا متفاوت را رقم می زند.»