Gerdab.IR | گرداب

گپ دوستانه با ﻣدیر واحد اینترنت وزارت ارشاد

تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۰

هدف اصلی شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی سرورهای داخل کشور و کاهش دادن قیمت تمام شده اینترنت به علاوه افزایش سرعت و فعال شدن خدمات جدید در بستر اینترنت است.

گرداب- مطلب ارسالی وبلاگ پایگاه اطلاعات قرآنی و مذهبی- این گفتگو در حاشیه اولین گردهمایی فعالان "حزب الله سایبر" با عنوان "ضیافت رمضان؛ بررسی شبکه‏ های اجتماعی، فرصت‏ها و تهدیدها" انجام شده و از سر سفره افطار تا اتوبوس ادامه داشت و در مترو به پایان رسید!

بخشی از این گفتگو را در زیر می خوانید:

1- هدف اصلی شبکه ملی اطلاعات چیست؟
هدف اصلی شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی سرورهای داخل کشور و کاهش دادن قیمت تمام شده اینترنت به علاوه افزایش سرعت و فعال شدن خدمات جدید در بستر اینترنت است.

در چرخه فعلی اینترنت درخواست اتصال شما به سرورها از طریق گیت وی به کشور سرویس دهنده ارسال می‌شود و دوباره همین مسیر طی شده تا به ما برسد اما در شبکه ملی اطلاعات درخواست اتصال شما به سرورهای داخل کشور ارسال شده و پاسخ به سرعت برای شما ارسال می‌شود و در زمانی که شما با یک کاربر یا تارنمای ایرانی ارتباط برقرار می کنید، کشورهای واسطه و فضای اینترنتی غیر ایرانی و درگاه گت وی از این چرخه حذف شده و باعث کاهش قابل توجه قیمت اینترنت و افزایش سرعت آن خواهد شد. به علاوه تحت شبکه ملی اطلاعات امکانات جدیدی مانند تلویزیون اینترنتی، دانلود و آپلود سریع امکان پذیر خواهد بود و قیمت آن هم طوری خواهد شد که به طور مثال قیمت اینترنت 8 مگابیت با قیمت اینترنت 128 کیلوبیت فعلی برابرخواهد بود.

 البته من هم مثل شما یک مصرف کننده هستم زیرا مسئولیت اصلی این موضوع با وزارت ارتباطات است و من هم تمام این مطالب را از متصدیان و مدیران این وزارتخانه که مجریان اصلی طرح شبکه ملی اطلاعات هستند، شنیده‌ام! و مثل شما هم امیدوارم که این اتفاقات شگفت‌انگیز و دیرهنگام هرچه زودتر رخ دهد.

2- صحبت ها درباره زمان راه اندازی شبکه ملی اطلاعات متفاوت است. بعضی گفته اند شهریور و بعضی مهر ماه؛ زمان دقیق راه اندازی آن چه موقع است؟
شاید هیچ کدام! طبق اطلاعات دریافتی تا کنون 20 درصد این طرح عملیاتی و اجرا شده و در مرحله عیب یابی قرار دارد و آنگونه که مجریان طرح می گویند در نهایت تا آخر شش ماهه دوم سال، طرح شبکه ملی اطلاعات به‌صورت کامل اجرا خواهد شد.

3- نظر شما درباره شبکه اجتماعی گوگل ( گوگل پلاس )چیست؟
خطر شبکه اجتماعی گوگل بسیار زیادتر از شبکه های اجتماعی دیگر است. همان طور که در همایش  حزب‌الله سایبر اشاره شد، نماد اصلی این شبکه حلقه و علامت پلاس (+) است که این نماد فرقه ای انحرافی است که قصد نهایی آن تسلط کامل بر کل جهان است و همانگونه که رویه گوگل نیز نشان می دهد، این تارنما قصد مسلط شدن بر تمام جهان را دارد که این هدف شوم را چند روز پیش با خرید "موتورولا" به اثبات رساند و صحبت های قوی نیز درباره خرید سایت هایی مانند یاهو و فیس بوک وجود دارد گرچه برخی شواهد نشان می دهد این اتفاق نیز رخ داده اما علنی نشده است.

گوگل قصد دارد از کاربران ایرانی خود با انجام چنین کارهایی و اعمالی دیگری مثل ایجاد تغییرات در پروتکل های امنیتی سایت (مانند مباحثی که قبلا در جی‌میل به وجود آمده بود) بر علیه مردم ایران استفاده کند. این کار برای نفوذ به حریم شخصی کاربران را نیز می‌توانید در زمانی که گوگل پلاس درخواست نصب نسخه موبایل را به شما می دهد ببینید.

4- چند شبکه اجتماعی داخلی داریم؟
ما در کشور اکنون بیش از 140 رسانه کاربرمحور داریم که 110 تارنما از این تعداد مراحل قانونی را طی کرده و در تارنمای پیوندها نیز معرفی شده اند و نتیجه بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که تعداد کاربران استفاده کننده از شبکه های اجتماعی داخلی از کاربران ایرانی شبکه های اجتماعی خارج از کشور بیشتر است.

5- به نظر شما ممکن است سایت هایی به اشتباه فیلتر شده باشند؟
بله. فیلترینگ یا به وسیله انسان انجام می شود یا به وسیله ربات. ربات ها در بهترین شرایط هم دارای درصدی خطا هستند. به علاوه ممکن است در فیلترینگ به وسیله نیروی انسانی نیز خطایی وجود داشته باشد. لذا همان‌گونه که دبیر محترم کارگروه در مصاحبه با بخش وبگردی 20:30 گفتند، اگر موردی دیدید که حدس می زنید درباره پالایش آن اشتباهی صورت گرفته می توانید با نشانی shekayat@dci.ir مکاتبه کرده یا مورد را از طریق فرم دریافت و بهره گیری از نظرات که پیوند آن زیر تارنمای پیوندها دیده می شود پی گیری کنید.

6- درباره صفحه جدید فیلترینگ (سایت پیوندها) کمی توضیح دهید. آیا این صفحه مفید بوده است؟
از زمان راه اندازی و بارگزاری این صفحه به جای صفحه فیلترینگ سابق ثمرات زیادی به وجود آمده است و ارجاعات آن زیاد بوده و به علاوه باعث آشنایی بیشتر مردم با سایت های ایرانی مفید زیادی شده است.

در آینده  نزدیک نیز قرار است امکانات جدیدی مانند امکان چینش دلخواه در بین گزینه ها، موتور جستجوی قوی و گزینه ای جدید به نام ارزشیابی سایت ها (مانند الکسا) راه اندازی شود.

گزینه ارزشیابی گزینه ای است که با بررسی یک سایت اینترنتی و تطبیق آن با یک سری شاخص های معین به آن تارنما امتیازی بین 1 تا 100 می دهد. با توجه به اینکه نتایج سایت الکسا اغلب دروغ بوده و هنگامی که نتایج را با داده های دقیق‌تری تطبیق می دهیم نتایج به دست آمده با نتایج الکسا کاملا متفاوت است تصمیم بر این شد که گزینه ای شبیه الکسا در سایت پیوندها قرار گیرد تا انشاءالله منبع دقیق‌تری برای ارزیابی تارنماها ایجاد شود ...

پایگاه اطلاعات قرآنی و مذهبی