Gerdab.IR | گرداب

مرکز امنیت آمریکای جدید:

ايران روز به روز قوي تر مي شود

تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۰

يك پژوهشكده آمريكايي نسبت به عجز فزاينده كاخ سفيد در مقابل جمهوري اسلامي ايران ابراز نگراني كرد.

به گزارش گرداب، مركز امنيت آمريكاي جديد ضمن گزارشي اعلام كرد: موج خيزش هاي عربي پيامدهاي مهمي براي راهبرد آمريكا در قبال ايران دارد. فارغ از بحث هاي گوناگون يك چيز روشن و مشخص است و آن اينكه بنياد و اساس راهبرد دولت اوباما در ارتباط با ايران در حال از هم پاشيدن است.

سياست مربوط به وضعيت موجود منطقه كه دولت اوباما آن را به ارث برده بود اكنون بايد با شرايط جديد تطبيق يابد. تا همين اواخر دولت اوباما مي توانست ادعا كند كه سياست هايش در قبال ايران موفقيت هايي داشته است. هرچند مذاكرات درباره برنامه هسته اي ايران راه به جايي نبرد و اميد براي تغيير رژيم پس از انتخابات ژوئن 2009 نيز اميدي واهي از كار درآمد، دولت آمريكا اجماع منطقه اي و بين المللي نيرومندي در واكنش به پيشرفت مداوم ايران در مسير دستيابي به قابليت توليد سلاح هسته اي ايجاد كرد.
 
سياست هاي دولت آمريكا از طريق تحريم هاي شديد، فشار بر ايران را افزايش داد و به طوري كه گفته مي شود از طريق خرابكاري و اقدامات پنهاني نيز برنامه هسته اي ايران را مخدوش كرد.

اين مركز پژوهشي در گزارش خود مي افزايد: اما سياست آمريكا كه تا چند ماه پيش هم منطقي بود، بيش از اين قابل دوام نيست. حاميان كليدي اين سياست در منطقه از جمله حسني مبارك و سعد حريري از صحنه خارج شده اند. ساير اعضاي ائتلاف ضد ايران شامل عربستان سعودي و بحرين با چالشهاي شديد داخلي رو در رو هستند و حتي در صورتي كه رژيم هاي كنوني جان سالم به در ببرند بايد توجه بيشتري به خواستها و اولويت هاي مردم خود داشته باشند؛ مردمي كه عموما فاقد علاقه لازم براي تحركات تهاجمي تر عليه ايران هستند.
 
تا آينده اي قابل پيش بيني، رژيم هاي عربي تهديد عليه بقاي خود را نه از جانب ايران بلكه از جانب ناكامي هاي سياسي و اقتصادي خود خواهند ديد، هرچند احتمالا انگشت اتهام را به سوي ايران نشانه خواهند گرفت. اين رژيم ها به شدت متوجه خطرات اتخاذ سياست خارجي مغاير با خواست مردم خواهند بود.

اين پژوهشكده تاكيد مي كند: قيام ها و تحولات خاورميانه بر ساير اركان رويكرد دولت اوباما در قبال ايران نيز تاثير خواهد گذاشت. جنگ با ليبي منطق مذاكرات هسته اي با ايران را مخدوش كرد. مقامات ايران احتمالا نتيجه گيري خواهند كرد كه داشتن قابليت هاي هسته اي حتي ضروري تر هم شده و اعتقادشان به سودمندي مذاكرات براي تضمين منافع رژيم (نظام) سست خواهد شد. در همين حال افزايش بهاي نفت تاثير تحريم هاي بين المللي را كاهش داده است.

پژوهشكده مركز امنيت آمريكاي جديد با تاكيد بر تضعيف قدرت واشنگتن خاطرنشان كرد: علاقه آمريكا براي مهار ايران هسته اي همچنان ضروري و فوري است اما آمريكا در فضاي جديد نمي تواند از طريق رويكرد مهار ايران به طور موثري به مسئله ايران بپردازد.
 
تنظيم درست سياست آمريكا در قبال ايران به معناي تنظيم سياست در قبال منطقه است. آمريكا بايد خود را با جوامع قدرت يافته عربي همنوا و اتحادهاي كليدي در منطقه را حفظ كند و به ايران اجازه بهره برداري از تغيير فضا را ندهد. تلاش براي قطبي كردن دوباره فضا در برابر ايران تنها موجب مخدوش شدن منافع آمريكا مي شود. هنگامي كه دستور كار سياسي در منطقه به شكل يك نبرد دو قطبي كه در آن ايران تنها جايگزين وضع موجود مورد حمايت آمريكا و اسرائيل است قوام داده شود، ايران در اين شرايط تقويت مي شود.
 
منبع: کیهان