Gerdab.IR | گرداب

همکاری اطلاعاتی انگلیس و آمریکا با رژیم قذافی

تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۰

ایندیپندنت فاش کرد، دستگاههای اطلاعاتی انگلیس و امریکا به رژیم سابق معمر قذافی در لیبی کمک می‌کرده اند.

به گزارش گرداب، نامه های محرمانه ای که روزنامه ایندیپندنت در طرابلس به آن دست یافته است، از روابط دوستانه و نزدیک میان دولت های انگلیس، امریکا و معمر قذافی پرده بر می‌دارد.

این اسناد نشان می دهد که چگونه زندانیان و مظنونان ترور لیبیایی در پوشش برنامه ای موسوم به "رندیشن" به دولت قذافی تحویل داده می شدند تا تحت بازجویی های خشن قرار گیرند و اینکه چگونه MI6، سرویس اطلاعاتی انگلیس، اطلاعات مربوط به مخالفان تبعیدی لیبی را به دیکتاتور تحویل می داده است.

همچنین طبق این اسناد، مقامات انگلیسی در نوشتن متن سخنرانی قذافی زمانی که او تلاش می کرد رژیمش را از جایگاه یاغی‌گری بین المللی بیرون آورد،کمک کرده اند.آن زمان دولت های انگلیس و امریکا به نمایندگی از لیبی با آژانس بین المللی انرژی اتمی مذاکره می کردند.

این روزنامه می افزاید، انگلیسی ها آن زمان تمایل نداشتند روابط نزدیک خود را با لیبی با نزدیک ترین متحدشان یعنی امریکا سهیم شوند. یک افسر MI6 در نامه ای به همتای اطلاعاتی خود در لیبی توضیح داده است که چگونه از فاش کردن هویت یک مامور نزد امریکایی ها خودداری کرده است.

به نوشته ایندیپندنت، این اسناد در یکی از دفاتر خصوصی "موسی کوسا"، مرد دست راست قذافی و رئیس تشکیلات امنیتی او کشف شده است.کوسا چند روز بعد از شروع انقلاب در لیبی به انگلیس پناهنده شد.

با کشف این اسناد، سوالات زیادی درباره رابطه میان کوسا و دولت انگلیس شکل گرفته است. ورود غیرمنتظره کوسا به انگلیس باعث شد بسیاری خواستار بازجویی از او در خصوص دخالتش در جنایت های بین المللی قذافی شوند.

حالا با کشف شدن این اسناد این سوال پیش می آید که آیا کوسا به این علت که اطلاعات محرمانه داشته، اجازه فرار یافته است؟ گفته می شود که کوسا هنگام ترک لیبی هزاران سند را با خود برده است.

 منبع: واحد مرکزی خبر