Gerdab.IR | گرداب

چرایی دور تازه عمليات سپاه براي پاكسازي كامل پژاک

تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۰

پژاک بدون اعتنا به ميانجيگري دولت اقليم كردي عراق با پرتاب خمپاره دو نفر از نيروهاي كرد بومي را به شهادت رساند و با اين كار عملا براي دولت اقليم ثابت شد كه تروريست ها هيچ توجهي به درخواست آنها نكرده اند.

گرداب- پس از اتمام مهلت يك ماهه سپاه پاسداران به گروهك تروريستي پژاك براي عقب نشيني از مرزهاي شمال غربي جمهوري اسلامي ايران و پايان دادن كامل به عمليات هاي تروريستي در اين مناطق و عدم پايبندي اشرار و تروريست ها به اين موارد، نيروي زميني سپاه از روز جمعه (11شهريور) دور جديدي از عمليات گسترده با شدت و قاطعيت بيشتر عليه مواضع پژاك آغاز كرده است.

سرهنگ پاسدار "حميد احمدي" يكي از فرماندهان عملياتي نيروي زميني سپاه و مستقر در منطقه عمليات پيرامون اين عمليات گفت: «با درخواست دولت اقليم كردي عراق و به خاطر ماه مبارك رمضان وقفه اي در عمليات قبلي نيروي زميني سپاه عليه مواضع گروهك تروريستي پژاك به وجود آمد.»

وي افزود: «نيروي زميني سپاه با تعيين شروطي از جمله خروج كامل تروريست ها از مناطق مرزي غرب كشور و پرهيز آنها از ارتكاب هرگونه عمليات تروريستي در اين مناطق با وساطت دولت اقليم كردي عراق مهلتي يك ماهه به تروريست ها داد.»

سرهنگ احمدي تصريح كرد: «روز جمعه (11 شهريور ماه) همزمان با پايان مهلت مقرر، دستگاه هاي مهندسي نيروي زميني سپاه شروع به احداث جاده در حاشيه مرزها به خصوص در اطراف روستاي "دولتو" از توابع بخش وزينه شهرستان سردشت در داخل خاك جمهوري اسلامي ايران کردند.

هدف اين بود كه اگر تروريست ها اقدامي نكردند مشخص مي شود كه آنها به شروط ايران پايبند هستند اما متاسفانه گروهك تروريستي پژاك بدون اعتنا به درخواست و ميانجيگري دولت اقليم كردي عراق با تيراندازي و پرتاب خمپاره دو نفر از نيروهاي كرد بومي را به شهادت رساند و با اين كار عملا براي دولت اقليم ثابت شد كه تروريست ها هيچ توجهي به درخواست آنها نكرده اند»

سرهنگ احمدي در ادامه افزود: «با اين اقدام تروريست ها، نيروي زميني سپاه ساعت 16 روز جمعه عمليات سنگين خود را عليه مواضع پژاك در مناطق "كاني گله"، "سرگله" و "قله جاسوسان" آغاز كرد كه تا ظهر ديروز مناطق سرگله و كاني گله به تصرف كامل نيروي زميني سپاه درآمد و حدود 30 نفر از تروريست ها كشته و زخمي شدند.»

وي با بيان اين كه محدوده عمليات مرزهاي مقابل سردشت و ارتفاعات جاسوسان است، تصريح كرد: «برخلاف جوسازي رسانه هاي غربي و ضدانقلاب تاكنون دولت اقليم كردي و دولت مركزي عراق هيچ واكنشي به دور جديد عمليات سپاه عليه پژاك نشان نداده اند چرا كه يكي از كارهاي خوبي كه طي هفته هاي گذشته انجام شد، فراهم کردن امكان بازديد خبرنگاران داخلي و خارجي از مناطقي از خاك جمهوري اسلامي ايران كه در اشغال تروريست ها قرار دارد بود و عملا براي آنها ثابت شد كه گروهك پژاك بدون اعتنا به مصالح كشور عراق اقدام به عمليات تروريستي در خاك ايران مي کند.»

سرهنگ احمدي در پايان تاكيد كرد كه تا اخراج كامل تروريست ها و ايجاد امنيت پايدار براي مردم منطقه غرب و شمال غرب كشور عمليات نيروي زميني سپاه عليه پژاك ادامه خواهد داشت.

روابط عمومي نيروي زميني سپاه پاسداران نیز در اين باره اعلام كرد: پس از يك مهلت يك ماهه در ماه مبارك رمضان به گروهك تروريستي پژاك براي عقب نشيني اشرار و تروريست هاي اين گروهك از مناطق مرزي شمال غرب كشور، به دليل عدم رعايت اين مهلت، رزمندگان قرارگاه حمزه سيدالشهداعلیه‌السلام نيروي زميني سپاه عمليات جديدي را آغاز كردند.

اين گزارش مي افزايد: اين عمليات با هدف پاكسازي مناطق آلوده مرزي شمال غرب كشور و عقب راندن گروهك تروريستي پژاك از ارتفاعات منطقه عمومي سردشت آغاز و تاكنون ضربات سنگيني به اين گروهك وارد شده است.

در اين گزارش تاكيد شده است: عمليات تا پاكسازي كامل مناطق مرزي از لوث وجود ضد انقلاب، اشرار و تروريست ها و تامين امنيت پايدار و كامل و رفع موانع توسعه و پيشرفت منطقه ادامه خواهد داشت.
 
بازتاب در خبرگزاری های خارجی
خبرگزاري فرانسه بلافاصله پس از آغاز دور جديدي از عمليات سپاه عليه گروهك تروريستي پژاك در گزارشي اعلام كرد كه نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران در نظر دارند اين عمليات را تا زماني كه عراق در مرز مشترك دو كشور نيرو مستقر نكند، ادامه دهند.
 
در گزارش خبرگزاري فرانسه آمده است: سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران روز شنبه در بيانيه اي اعلام کرد حملات خود را عليه مواضع شورشيان کرد مستقر در مناطق مرزي ايران با کردستان عراق آغاز و ضربات مهلکي به آنها وارد کرده است.
 
اين خبرگزاري افزود: اين عمليات با هدف پاکسازي مناطق مرزي شمال غرب ايران از حضور شورشيان کرد، در منطقه سردشت آغاز شده است.
 
بي بي سي هم گزارش داد: روابط عمومی نیروی زمینی سپاه پاسداران از آغاز عملیات جدیدی علیه گروه پژاک خبر داد. به گروه پژاک فرصتی یک ماهه در ماه رمضان داده شده  بود تا از مناطق مرزی شمال‌غرب کشور عقب نشینی کنند ولي اين خواسته محقق نشد.
 
خبرگزاري ترند آذربايجان نیز از عمليات جديد عليه گروه پژاک در شمال غرب ایران خبر داد.
 
خبرگزاري شينهواي چين هم در گزارشی اعلام کرد: ايران عمليات گسترده اي را عليه گروهك پژاك ازسر گرفت كه هدف آن، بيرون راندن اين گروهك از منطقه سردشت است. ايران 5 هزار نيرو در مناطق مرزي خود با عراق مستقر كرده است.
 
حاميان گروهك تروريستي پژاك
گروهك تروريستي پژاك يك گروه شبه نظامي تروريستي شديدا چپ گرا در مناطق مرزي غرب و شمال غرب ايران است كه تحت حمايت سرويس هاي جاسوسي غرب به ويژه آمريكا به فعاليت هاي تروريستي عليه مرزداران و ساكنان منطقه مي پردازد.

فعاليت اين گروهك تروريستي بيشتر در مرز بين ايران، عراق، تركيه و منطقه قلعه رش در استان آذربايجان غربي و منطقه اورامانات از توابع استان كرمانشاه و ايوان از توابع ايلام و مريوان و منطقه چهل چشمه از توابع استان كردستان و بخش شرقي كوهستان قنديل در كردستان عراق است.

گروهك تروريستي پژاك در 4 آوريل 2003 روز تولد "عبدالله اوجلان" رهبر فرقه تروريستي پ.ك.ك تاسيس شد.
 
موسسه واشنگتن در سايت خود مقاله اي به قلم "سونور كاگاپتاي" منتشر كرده است كه نويسنده آن درباره پيدايش پژاك مي آورد: «پس از حملات يازده سپتامبر، پ.ك.ك براي اين كه شامل ليست تروريستي آمريكا نشود، اسم خود را به كنگره دموكراسي كردستان (كادك) تغيير داد.»
 
پ.ك.ك گروه هاي كوچكي از خود ايجاد كرد تا از حملات تركيه مصون بماند. اين تقسيم اعضا به صورت گروه هاي كوچك در عراق، سوريه و ايران انجام شد. در كردستان عراق به نام "حزب راه حل دموكراتيك كردستان" و در ايران "حزب حيات آزاد كردستان" (پژاك) تشكيل شد و از همان آغاز فعاليت با انجام عمليات تروريستي عليه ايران تاكنون غيرنظاميان زيادي را ترور كرده است.

درباره عقبه حمايتي اين گروه تروريستي، مطلب قابل توجه اينكه، در پس فعاليت هاي پژاك چه كسي قرار دارد؟ و اينكه چگونه گروه پژاك كه سال ها از زمان تشكيل آن مي گذرد تاكنون به فعاليت هاي خود ادامه مي دهد؟ چگونه امكاناتي به دست آورده است و مي تواند به رويارويي با نيروهاي نظامي ايران اقدام كند؟

درباره روابط فرقه تروريستي پژاك با آمريكا مستندات زيادي وجود دارد از جمله:
1- "سيمور هرش" خبرنگار آمريكايي طي گزارشي به صراحت اعلام كرد: «رژيم صهيونيستي و آمريكا كمك هاي مالي و ديگر كمك ها را در اختيار گروه پژاك كه كردهاي مسلح مخالف نظام جمهوري اسلامي هستند، قرار مي دهند.» همچنين اين نويسنده در مجله "نيويوركر" با اشاره به كمك 400 ميليون دلاري آمريكا به گروه هاي مخالف جمهوري اسلامي ايران نوشت: «گروه پژاك يكي از اين گروه هاست كه هم از آمريكا و هم از رژيم صهيونيستي كمك مي گيرد و اين بخشي از تلاش براي يافتن راه هاي جايگزين اعمال فشار به ايران است

2- نشريه "كومي نت" در گزارشي درباره فرقه هاي تروريستي مي نويسد: برخورد آمريكا در قبال اين گروه ها دوگانه است. سازمان جاسوسي آمريكا (سيا)، هم از پژاك، جندالله و مجاهدين (منافقين) حمايت مستقيم مالي مي كند و از سوي ديگر آنها را در فهرست تروريستي خود قرار مي دهد.

3- "عبدالرحمان حاجي احمدي" سر كرده پژاك در مصاحبه اي با سيروان رشيد روزنامه نگار كرد عراق صراحتا گفت: «همكاري با آمريكا را قبول مي كنيم.»

4- "ارليش" روزنامه نگار مستقل آمريكايي نيز در ديدار از پايگاه هاي فرقه پژاك در كوهستان قنديل و پس از انجام مصاحبه با سركرده هاي اين فرقه صراحتا اعلام مي كند: «عمليات تروريستي فرقه پژاك در راستاي استراتژي آمريكا در منطقه است.»

5- سايت خبري آمريكايي "نيوزمكس" در آگوست 2007 مصاحبه اي با رحمان حاج احمدي (رئيس پژاك) انجام مي دهد. حاج احمدي كه به واشنگتن سفر كرده بود در اين مصاحبه مي گويد: «اميدوارم در ديدار با مقامات ارشد دولت آمريكا درباره وضعيت جاري در ايران و كمك واشنگتن به حزب پژاك گفت وگو و رايزني كنم.»
 
وي در اين مصاحبه ادامه مي دهد: «با كمك آمريكا اقوام كرد را در شورشي كه مي تواند به كل ايران گسترش يابد هدايت مي كنيم.»

6- در سال 2004 و درست يك سال پس از اشغال نظامي عراق از سوی آمريكا، روزنامه واشنگتن پست و خبرگزاري آمريكايي رويترز گزارش هايي منتشر كردند كه بر طبق آن نيروهاي سازمان تازه تاسيس پژاك را در حالي كه سلاح هاي آمريكايي در دست داشتند، در اطراف پايگاه نظامي ايالات متحده در سليمانيه عراق رويت كردند.

تحليلگران سياسي معتقدند كه شروع خيزش هاي اسلامي در منطقه و شمال آفريقا و سردرگمي مقامات غربي به ويژه آمريكايي ها از اين تحولات، سران كاخ سفيد را بر آن داشته است كه با درگير كردن كشورهاي محور در تحولات منطقه و در رأس آنها جمهوري اسلامي ايران كه كانون اصلي بيداري اسلامي در منطقه و شمال آفريقاست، تا حدودي بتوانند هم خود را از انزوا و شكست كامل برهانند و هم اينكه بهره برداري و استفاده جريان مقاومت در منطقه را از اين تحولات به حداقل برسانند؛ بنابراين حمايت از تروريست ها و ناامن كردن مناطق مرزي جمهوري اسلامي ايران بخشي از اين پازل آمريكايي هاست.
 
منبع: کیهان