Gerdab.IR | گرداب

انگليس محكوم شد؛

پرداخت غرامت 390 ميليون پوندي به ايران

تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۸۹

حكم دادگاه تجاري بين المللي به تسليم غرامت اين چنيني به ايران در شرايط كنوني يك هديه تبليغاتي به ايران خواهد بود.

به گزارش گرداب، روزنامه انگليسي اينديپندنت نوشت: محكوميت انگليس از سوي دادگاه تجاري بين المللي در هلند پس از 30 سال كش و قوس، به ويژه در شرايط كنوني يك پيروزي بزرگ ديپلماتيك براي ايران محسوب مي شود.

انگليس در سال 1976 با امضاي قراردادي به ارزش 650 ميليون پوند متعهد شد 1500 تانك چيفتن و 250 خودروي زرهي در اختيار ايران قرار دهد اما به دنبال وقوع انقلاب، انگليسي ها ترجيح دادند غير از 185تانك چيفتن واگذار شده، بقيه ادوات را در اختيار ارتش صدام قرار دهند.

متعاقب شكايت ايران و پس از كش و قوس فراوان، دادگاه تجاري بين المللي انگليس را محكوم به پرداخت 390 ميليون پوند به ايران كرد.

در اين ميان انگليس مي گويد اين ميزان غرامت را با توجه به تحريم هاي بانكي و مالي اتحاديه اروپا به ايران به حساب 976 ميليون پوندي ايران كه در بانك هاي انگليسي توقيف شده است اضافه خواهد كرد.
 
بر اساس تحريم هاي مالي و بانكي اتحاديه اروپا ايران از دسترسي به حساب هاي بانكي خود در كشورهاي اين اتحاديه محروم شده است.

در عين حال يك مقام دولتي انگليس به روزنامه اينديپندنت مي گويد حكم دادگاه تجاري بين المللي به تسليم غرامت اين چنيني به ايران در شرايط كنوني يك هديه تبليغاتي به ايران و احمدي نژاد خواهد بود.

منبع: كيهان