Gerdab.IR | گرداب

جزئیاتی از دستگیری همکاران BBC در ایران

تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۰

رئيس بخش فارسي بی بی سی در گفت‌وگو با ارگان رسانه‌اي سازمان سيا، به بازداشت 6 نفر از همكارانش در تهران واكنش نشان داد.

به گزارش گرداب، "صادق صبا"، رئيس بخش فارسي BBC پس از انتشار خبر بازداشت تعدادي از همكاران BBC در تهران، ابتدا رسانه‌های ایران را به جرم اطلاع‌رساني درباره اين خبر مورد حمله قرار داد اما در بخشي از گفت‌وگوي خود كه با راديو فردا (ارگان رسانه‌اي سازمان سيا) انجام داد، در تناقضي آشكار به نوعي همكاري برخي افراد در تهران با بنگاه سخن‌پراكني BBC فارسي را تاييد كرد.
 
اين مدير BBC فارسي در اين گفت‌وگو از اين نكته پرده برداشت كه برخي تصاويري كه از سوي فعالان ايراني به فستيوال‌هاي بين‌المللي فرستاده مي‌شوند نيز در اختيار BBC قرار گرفته است.
 
صادق صبا در اين گفت‌وگو كوشيد اينگونه وانمود كند كه BBC فارسي هيچ همكار يا كارمندي در تهران نداشته كه حالا بازداشت شده باشد، اما در عين حال در بخشي از اظهارات خود، نشان داد دقيقا مي‌داند چه كساني بازداشت شده‌اند و اين افراد چه همكاري‌هايي با BBC داشته‌اند.
 
وي در عين حال از پاسخ دادن به سوالی درباره هويت و نوع همكاري افراد بازداشت شده BBC طفره رفت.
 
یک مقام آگاه نیز درباره خبر دستگیری عناصر شبکه BBC گفت: «پس از انتشار خبر شناسايي شبکه گسترده‌ای از عناصر همكار BBC فارسي در تهران، 6 نفر از عناصر شبکه مخفي BBC در مكان‌هاي مختلف دستگير شدند و اقدام قضايي و امنيتي درباره آنها صورت گرفت.»
 
بر اساس این گزارش اسامي اين تعداد از اعضاي شبكه مخفي تامين منافع BBC در تهران بدين شرح است: مجتبی میرطهماسب، هادی آفریده، ناصر صفاریان، محسن شهرناردار و کتایون شهابی که نام یک فرد نیز اعلام نشده است.
 
افراد شناسايي شده تامین‌کننده اطلاعات، فیلم، خبر و گزارش پنهاني با محوريت سياهنمايي درباره ايران و ملت ايران از محیط‌های مختلف برای BBC فارسی بودند.
 
اين منبع آگاه همچنين تاکيد کرد: «اعضاي شبکه مخفي BBC فارسي در تهران براي تهيه هر برنامه خود پول‌هاي چندده هزار دلاري دريافت و بين اعضاي ديگر توزيع مي‌کردند.»
 
BBC فارسی در طول حوادث پس از انتخابات 88 رياست ‌جمهوري در ايران به پوشش گسترده و تحريك‌آميز فتنه اقدام كرد. این شبکه که متعلق به وزارت خارجه انگلیس است پیش از انتخابات نیز در اخبار و تحلیل‌های به اصطلاح کارشناسان سیاسی مسائل ایران، بحث تقلب را تئوریزه و قاطعانه تاکید می‌کرد که چنانچه احمدی‌نژاد رای بیاورد شکی در تقلب وجود ندارد!
 
منبع: وطن امروز