Gerdab.IR | گرداب

بازتاب گسترده سخنان امام خامنه‌ای در رسانه‌های جهان

تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۰

رسانه هاي جهان در سطح گسترده اي به انعكاس سخنان ولی امر مسلمین جهان در اجلاس بين المللي حمايت از انتفاضه فلسطين پرداختند.

به گزارش گرداب، مخالفت رهبر معظم انقلاب با طرح تشكيل دولت مستقل فلسطيني برجسته ترين محور بازتاب سخنان ايشان در رسانه هاي جهان بود.

"آسوشيتدپرس"، خبرگزاري معروف آمريكايي در انعكاس سخنان رهبر انقلاب نوشت: رهبر عالي ايران با محكوم به شكست دانستن طرح تشكيلات خودگردان براي اعلام كشور فلسطيني از طريق سازمان ملل متحد، از طرح دو كشور فلسطيني و اسرائيلي انتقاد كرد.

به نوشته اين خبرگزاري، آيت الله خامنه اي تاكيد كرد كه فلسطينيان نبايد خود را محدود به مرزهاي 1967 كنند كه مستلزم به رسميت شناختن اسرائيل است، چرا كه تمام اين سرزمين به فلسطينيان تعلق دارد.

آسوشيتدپرس افزود: [آيت الله] خامنه اي، بار ديگر اسرائيل را يك "غده سرطاني" دانست كه بايد برچيده شود. وي تصريح كرد: «ادعاي ما آزادي تمام فلسطين است و نه تنها بخشي از آن. فلسطين سرزميني است كه از رودخانه اردن تا درياي مديترانه گسترده شده است.»

اين خبرگزاري همچنين به نقل از مقام معظم رهبري نوشت كه مقاومت تنها گزينه باقي مانده پيش روي فلسطينيان است و فلسطينيان بايد با هر هزينه اي اين مقاومت را تا آزادي فلسطين و نابودي اسرائيل ادامه دهند.

شبكه خبري "سي بي اس" آمريكا نيز عينا خبر آسوشيتدپرس را نقل كرده است و روزنامه صهيونيستي هاآرتص در بازتاب سخنان مقام معظم رهبري نوشته است: رهبر عالي ايران تصريح كرد كه ما نمي گوييم مهاجران يهود بايد به دريا ريخته شوند يا حكمّيت سازمان ملل متحد پذيرفته شود، بلكه راهكار ما مبتني بر يك همه پرسي است كه همه فلسطينيان در آن حضور به هم رسانند.

"هاآرتص" در گزارش خود به سخنان سال گذشته مقام معظم رهبري در ديدار با يكي از رهبران حماس نيز اشاره كرد و به نقل از ايشان نوشت كه حمايت غرب از اسرائيل بي فايده است چرا كه به خواست خداوند، نابودي اسرائيل نزديك است.

روزنامه صهيونيستي "جروزالم پست" نيز با اين تيتر سخنان مقام معظم رهبري را بازتاب داده است: «[آيت الله] خامنه اي در كنفرانس انتفاضه راه حل دو كشور [فلسطين و اسرائيل] را رد كرد.»

اين روزنامه به حضور نمايندگاني از 50 كشور در اجلاس مزبور اشاره كرده است.

"خبرگزاري فرانسه" نيز در گزارشي از بيانات مقام معظم رهبري چنين نوشت: آيت الله علي خامنه اي، رهبر عالي ايران روز شنبه هرگونه طرحي را كه منجر به تقسيم سرزمين فلسطين شود، رد كرد.

اين خبرگزاري به نقل از مقام معظم رهبري نوشت: «هر طرحي كه دو كشور را در سرزمين فلسطين به رسميت بشناسد مستلزم به رسميت شناختن موجوديت رژيم صهيونيستي در سرزمين فلسطين است. مردم فلسطين همان گونه كه در غزه نشان دادند، تنها در سرزميني حكومت خود را تشكيل خواهند داد كه از اشغال اسرائيل آزاد شده باشد.»

خبرگزاري فرانسه نيز بر پيشنهاد ايران مبني بر برگزاري رفراندوم با حضور تمامي مردم فلسطين تاكيد كرده است.

روزنامه صهيونيستي "يديعوت آحارونوت" در گزارش خود از سخنان رهبر انقلاب اسلامي، بر مواضع ايشان درخصوص لزوم برگزاري رفراندوم در منطقه و همچنين بر لزوم مقاومت فلسطينيان در برابر اسرائيل تاكيد كرده است. اين روزنامه به سخنراني خالد مشعل نيز در اين كنفرانس اشاره كرده است.

علاوه بر نشريات فوق، بسياري از نشريات و رسانه هاي جهان سخنان رهبر انقلاب اسلامي را به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس منعكس كرده اند. برخي از اين رسانه ها و نشريات عبارتند از: "اي بي سي نيوز"، "گاردين"، "ام ا س ان بي سي"، "سياتل تايمز"، "بوستون"، "ديلي بولتن"، "اوماها"، "هندو" و...

روز گذشته همچنين شبكه هاي "الجزيره مباشر"، "اي پي تي ان دايركت"، "العالم"، "پرس تي وي"، "المنار" و "القدس" در حال پخش مستقيم اين كنفرانس و سخنان مقام معظم رهبري بودند.

روزنامه "السفير" چاپ لبنان در نسخه اينترنتي خود در گزارشي به قلم "ابراهيم حرشي" نوشت: پنجمين نشست بين المللي حمايت از انتفاضه فلسطين با شعار "فلسطيني ها دنبال وطن نمي گردند؛ وطن آنها فلسطين است" كار خود را در تهران آغاز كرد. لبنان نيز با يك هيئت نود نفره به رياست "نبيه بري"، رئيس مجلس اين كشور در كنفرانس مذكور شركت مي كند.

شبكه "العالم" هم در خبري فوري از آغاز پنجمين كنفرانس حمايت از انتفاضه فلسطين با شعار "فلسطين سرزمين فلسطينيان" با مشاركت بيش از صد كشور در تهران خبر داد.

"المنار" هم گزارش داد: در اين كنفرانس بيش از هفتاد هيئت پارلماني به همراه شخصيت ها و احزاب سياسي از صد كشور جهان شركت كردند.

"خبرگزاري آلمان" نيز در گزارشي، آن بخش از سخنان رهبري درباره يهوديان را به عنوان تيتر مطلب خود انتخاب كرد و نوشت : آيت الله خامنه اي تاكيد كرد كه ايران نمي خواهد يهوديان را به دريا بياندازد.

خاطرنشان مي شود رهبر معظم انقلاب تاكيد كرده بودند: «طرح جمهوري اسلامي براي حل قضيه فلسطين و التيام اين زخم كهنه، طرحي روشن، منطقي و منطبق بر معارف سياسي پذيرفته شده افكار عمومي جهاني است كه قبلا به تفصيل ارائه شده است. ما نه جنگ كلاسيك ارتشهاي كشورهاي اسلامي را پيشنهاد مي كنيم و نه به دريا ريختن يهوديان مهاجر را و نه البته حكميت سازمان ملل و ديگر سازمانهاي بين المللي را. ما همه پرسي از ملت فلسطين را پيشنهاد مي كنيم. ملت فلسطين نيز مانند هر ملت ديگر حق دارد سرنوشت خود را تعيين كند و نظام حاكم بر كشورش را برگزيند.»

خبرگزاري آلمان در ادامه به ديگر بخشهاي بيانات مهم رهبري اشاره كرد و نوشت: رهبر انقلاب اسلامي ايران خواستار آزادي كل فلسطين و نه جزئي از آن شد و تاكيد كرد طرحي كه تقسيم فلسطين را دنبال كند كاملا مردود است.

"الجزيره" نيز در گزارشي كه از اين شبكه ماهواره اي پخش شد به پوشش مراسم آغازين پنجمين كنفرانس حمايت از انتفاضه فلسطين در تهران پرداخت و از حضور جمع كثيري از شخصيتها و مقامات بلندپايه منطقه اي در آن خبر داد.

اين شبكه همچنين به پوشش بخشي از بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي ايران درباره فلسطين پرداخت و تاكيد كرد: رهبري ايران هرگونه طرحي در زمينه تقسيم فلسطين را به شدت رد كرد.

خاطرنشان مي شود شبكه هاي الجزيره مباشر، اي پي تي ان دايركت، العالم، پرس تي وي، المنار و القدس بيانات مهم حضرت آيت الله العظمي خامنه اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي در اين كنفرانس را به صورت مستقيم پخش كردند.

"سي ان ان" نيز در بخش اخبار خود اگرچه به برگزاري پنجمين دور از كنفرانس حمايت از انتفاضه فلسطين با حضور رهبر معظم انقلاب اشاره كرد، اما در ادامه تلاشهاي بيهوده ابومازن براي تاييد عضويت كشور ناقص فلسطين در سازمان ملل در بخش بسيار كوچكي از سرزمين فلسطين و رويكرد سازشكارانه وي را منعكس كرد.

از سوي ديگر، نسخه الكترونيكي روزنامه فرامنطقه اي "القدس العربي" نيز به پوشش فرمايشات مهم مقام معظم رهبري در اين كنفرانس پرداخت و اين سخنان را در بخش تيتر يك قرار داد. اين روزنامه با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري در پنجمين كنفرانس حمايت از انتفاضه فلسطين تاكيد كرد كه در اين كنفرانس جمع گسترده اي از رهبران فلسطيني و مقامات و شخصيتهاي منطقه اي حضور دارند كه مقرر است در آن درباره آخرين تحولات منطقه، آينده فلسطين و پايان محاصره صهيونيستي نوار غزه بحث و تبادل نظر شود.

پايگاه خبري "نهرين نت" عراق نيز بيانات رهبر انقلاب در اين كنفرانس را به عنوان خبر نخست خود قرار داد و اين بخش از اين سخنان را تيتر كرد كه رهبر انقلاب تاكيد كرده بودند: فلسطين در كل سرزمين فلسطين از دريا تا رودخانه برپا مي شود.

اين پايگاه خبري همچنين به اين بخش از فرمايشات رهبري اشاره كرد و نوشت: ملتهاي اسلامي خط قرمزي كه آمريكا درباره امنيت اسرائيل مطرح كرده است، مي شكنند.

آيت الله خامنه اي در بيانات خود تاكيد كرده بودند: رئيس جمهور آمريكا مي گويد كه امنيت اسرائيل خط قرمز اوست. اين خط قرمز را چه عاملي ترسيم كرده است؟ منافع ملت آمريكا يا نياز شخص اوباما به پول و پشتيباني كمپانيهاي صهيونيستي براي به دست آوردن كرسي دومين دوره رياست جمهوري؟ تا كي شماها خواهيد توانست ملت خود را فريب دهيد؟ آن روزي كه ملت آمريكا به درستي دريابد كه شماها براي چند صباح بيشتر باقي ماندن در قدرت، تن به ذلت و تبعيت و خاكساري در برابر زر سالاران صهيونيست داده ايد و مصالح ملت بزرگي را در پاي آنان قربان كرده ايد با شما چه خواهد كرد؟
 
منبع: کیهان