Gerdab.IR | گرداب

برنامه تازه سايت‌هاي مبتذل را جدي بگيريد

زيرآب‌زنی اينترنتی عليه ازدواج

تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۰

با نگاهي به محتواي اين سايت‌ها به اين موضوع پي مي‌بريم که اکثر آنها تلاش مي‌کنند با محتوای مستهجن و مبتذل، مسائل غريزي را در جوانان تحريک کنند تا جوانان راهکارهاي انحراف‌آميز اين سايت‌ها را بهتر بپذيرند.

گرداب- "جواني و اينترنت"؛ اين دو کلمه اين روزها آنقدر با هم عجين شده است که با آوردن نام يکي از آنها به ياد ديگري مي‌افتيم، به ويژه که در چند سال اخير استفاده از اينترنت پرسرعت با توجه به افزايش امکانات در اين زمينه گسترش پيدا کرده است و تعداد قابل توجهي از جوانان به استفاده از آن رو آورده‌اند.

 بدون ترديد با گسترش استفاده از اينترنت در کنار افزايش آگاهي جوانان، تبعات منفي آن هم افزايش پيدا کرده است. به این ترتيب که فضاي مجازي هميشه فضاي بدون قانون بوده و به همين علت، خيلي‌ها با مقاصد گوناگون مي‌توانند دست به کارهايي بزنند که تأثيرات گسترده‌ای داشته باشد.

اگر سري به برخي سايت‌ها و وبلاگ‌هايي که به دنبال جذب جوانان هستند بزنيم، متوجه مسائل قابل توجهي مي‌شويم؛ مسائلي که به هر ترتيب مي‌تواند هم براي جوانان و هم براي خانواده‌ها از اهميت ويژه‌اي برخوردار باشند.

به ويژه آن دست وبلاگ‌ها و سايت‌هايي که تلاش مي‌کنند نظر جوانان را براي مشارکت در بحث‌ها جلب کنند و آنها را در بحث‌هاي غیر اخلاقی خود دخالت دهند.
به طور مثال در برخي از اين سايت‌ها سؤالاتي مطرح مي‌شود با اين عنوان که: من يک جوان ... ساله هستم، به دلايلي نمي‌توانم ازدواج کنم لطفاً من را راهنمايي کنيد؟

کامنت‌هاي هدفمند براي رساندن پيام
جالب اينجاست که به محض مطرح شدن اين پرسش سيل کامنت‌ها در زير آن سرازير مي‌شود؛ کامنت‌هايي که از سوی گردانندگان اين سايت‌ها به سمت خاصي هدايت مي‌شوند. صحبتي که در اين کامنت‌ها به عنوان راه حل به جوانان ارائه مي‌شود در اکثر مواقع در تناقض با اصول و اعتقادات اجتماعي جوانان در جامعه ماست.

به عنوان نمونه در خيلي از اين کامنت‌ها ازدواج نکردن و گرايش به سمت رابطه آزاد به عنوان راه حل به جوانان پيشنهاد مي‌شود. البته اين سايت‌ها از قبل طوري رفتار مي‌کنند که اعتماد جوانان را به خود جلب کنند تا اگر راهکاري هم ارائه دادند از سوي جوانان مورد پذيرش قرار بگيرد. در واقع اين اعتماد‌سازي به آنها کمک مي‌کند تا بتوانند بهتر راهکارهاي متناقض خود را به جوانان تلقين کنند.

موج‌سواري روي غريزه‌
در کنار اين موضوع با نگاهي به محتواي اين سايت‌ها به اين موضوع پي مي‌بريم که اکثر آنها در ابتدا تلاش مي‌کنند با محتوای مستهجن و مبتذل، مسائل غريزي را در جوانان تحريک کنند تا جوانان راهکارهاي انحراف‌آميز اين سايت‌ها را بهتر بپذيرند.

از طرف ديگر زدن زيرآب ازدواج در اين سايت‌ها تنها به اين مسئله منحصر نمي‌شود بلکه اين سايت‌ها با سياه‌نمايي عليه ازدواج و به نوعي بزرگ کردن مشکلات آن، سعي مي‌کنند جوانان را نسبت به ازدواج بدبين و از انجام آن منصرف کنند. در کنار همين مسئله آنها به جوانان راه حل جايگزين ارائه مي‌دهند که اين راه‌حل چيزي جز گرايش به انحرافات جنسي نيست.

در تمامي کامنت‌هايي که در پاسخ به اين نوع سؤالات مطرح مي‌شود علاوه بر اينکه زيرآب ازدواج زده شده است، علیه مسائل مذهبي هم به شدت تبليغات صورت مي‌گيرد. اين تبليغات آن‌چنان جهت‌دار است که به جوانان اين موضوع را القا می‌کند که مذهب در مقابل نيازهاي آنان ايستاده ‌است.

واکنش برخي از جوانان هم در اين باره جالب است، عده‌اي از آنان بر اين باورند که کساني در حال سوء‌استفاده از جوانان هستند و عده‌اي ديگر معتقدند که نبايد فرصت را در اختيار سودجويان وابسته قرار داد بلکه بايد فکري کرد و چاره‌اي انديشيد. البته در اين ميان همه جوانان بر اين موضوع متفق‌القولند که قانون حاکم بر اينترنت قانون جنگل است و بايد به جامعه علي‌الخصوص جامعه جوان آموزش داد که چگونه در اين جنگل بچرخد بدون اينکه آسيب ببيند.

داروي عمل تنها راه واکسينه شدن
"محمد احمدي"، روانشناس، در اين باره به اين موضوع اشاره مي‌کند که اکثر اين سايت‌ها فعاليت خود را روي سوء‌استفاده از غريزه جامعه جوان ايران متمرکز کرده‌اند و تلاش دارند با ايجاد موج روي احساسات جوانان راه‌حل‌هاي خود را به خورد آنان دهند. اين استاد دانشگاه بر اين باور است که بايد با راه‌حل درست و منطقي در مقابل حرکت‌هاي ضداجتماعي و ضدديني اين سايت‌ها ايستاد. براي اينکه جوانان آگاه شوند و تا جایی که امکان دارد از اين آسيب‌ها مصون بمانند، بايد جامعه جوان را واکسينه کرد؛ واکسينه‌اي که به وسيله داروي عمل انجام مي‌شود.

 احمدي تأکيد مي‌کند که جامعه جوان را بايد به سمت چيزي که در مقابل محتويات اين سايت‌هاست سوق داد و آن چيزي نيست جز ازدواج موفق و آگاهانه! چرا که تمام اين گونه سايت‌ها به دنبال کشاندن جوانان به ورطه روابط نامشروع هستند که اين مسئله در صورت بي‌توجهي مديران و خانواده مي‌تواند براي جامعه جوان ايراني مشکل‌آفرين باشد. اين سايت‌ها با تحريک غريزه جوانان تلاش مي‌کنند که ذهن جوان را اسير خواسته‌هاي غريزي کنند تا از اين طريق جوان راهکار آنان را بپذيرد که در صورت تحقق اين توطئه بايد منتظر مشکلات زيادي در جامعه جوان بود.

به دنبال تغيير فکر جوانان
جوان به دليل تاثیرپذیری بالا ممکن است مقابل این نوع القائات واکنش ‌دهد که نمونه اين موضوع را مي‌توان در سياه‌نمايي‌هاي اين سايت‌ها درباره ازدواج ديد. وقتی علیه این موضوع به طور گسترده‌ای تبلیغ شد روی ذهنیت افراد تاثیر خواهد گذاشت و نتيجه اين تغيير ذهنيت درباره ازدواج همان ازدواج نکردن يا ازدواج در سنين بالاست.

با وجود اینکه پاره‌ای از مشکلات مانند مشکلات اقتصادی وجود دارد اما اين سايت‌ها با دامن زدن به چنين بحث‌هايي در بين جوانان موج‌هاي قوي ازدواج‌هراسي ايجاد مي‌کنند. هدف اين موج‌ها به انحراف کشيدن جامعه جوان است. جامعه‌اي که مي‌تواند شاکله يک جامعه مذهبي را در آينده شکل دهد و اين موضوع باعث نگراني آنهاست و براي همين از همين حالا به دنبال شکستن خط قرمزها در بين جوانان هستند.

در این میان بايد به موضوع ازدواج آسان و تلاش براي ترويج آن اشاره کرد، راه حل ايستادن در مقابل اين موج‌هاي مخرب همان چيزي است که دين مبين اسلام بيان کرده است.

احمدی در اين باره به اين موضوع اشاره مي‌کند که بحث ايجاد علاقه به ازدواج را بايد در جوانان در همان دوران جواني جدي گرفت تا بتوان راه چنين توطئه‌هايي را عليه جامعه بست. از طرف ديگر بايد گفت که به هر حال موج‌هاي اين چنيني هر روز در اينترنت با قدرت بيشتري به کار خود ادامه مي‌دهند، به ويژه که اين موج‌ها ذهن ما جوانان را مورد هدف قرار داده‌اند تا پيام‌هاي خود را به جوانان القا کنند.

منبع: روزنامه جوان