Gerdab.IR | گرداب

بازی‌ جنگی که در آن سلاح کاربر یک دوربین است

تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۰

یک شرکت استرالیایی در حال ساخت بازی‌ای است که در آن کاربر بازی نقش یک خبرنگار جنگی را در مناطق جنگی آفریقای شمالی و خاورمیانه دارد.

به گزارش گرداب، یک شرکت استرالیایی در حال ساخت یک بازی‌ رایانه‌ای است که در آن کاربر بازی نقش یک خبرنگار جنگی را در مناطق جنگی آفریقای شمالی و خاورمیانه دارد.

در بازی "وارکو" (Warco) کاربر بازی عضو گروهی از سربازان غربی است که برای برقراری صلح و ثبات در کشورهای آفریقای شمالی و خاورمیانه به آنها حمله کرده‌اند با این تفاوت که ابزار جنگی کاربر نه یک تفنگ بلکه یک دوربین فیلم‌برداری است.

این بازی نخستین بازی اول شخصی است که در آن کاربر بازی به جای تفنگ از دوربین فیلم‌برداری به عنوان سلاح استفاده می‌کند. این بازی که از سوی استودیوی "دیفیانت دیویلپمنت" واقع در شهر "بریزبن" استرالیا تهیه می‌شود، نوعی کار تلفیقی است. دیفیانت در حال همکاری با یک روزنامه‌نگار و یک فیلم‌ساز است تا بتواند دست به تولید بازی‌ای بزند که در آن کاربر بازی در نقش یک روزنامه‌نگار در منطقه جنگی حضور پیدا کند.

"تونی منیاتی"، یک روزنامه‌نگار استرالیایی که از مناطقی چون تیمور شرقی و کشورهای اروپای شرقی شوروی سابق گزارش تهیه کرده است، این بازی را ابتدا در قالب نوعی شبیه‌سازی آموزشی برای تربیت خبرنگاران جنگی طراحی کرد. وی سپس کار بر روی این پروژه را با فیلم‌سازی به نام "رابرت کنولی" آغاز نمود، کسی که فیلم "بالیبو" ــ یک فیلم سیاسی در مورد مرگ روزنامه‌نگاران استرالیایی در طی نزاع تیمور شرقی در سال 1975 ــ را کارگردانی کرده است. در نهایت هم شرکت دیفیانت نیز وارد این پروژه شد.

خود بازی ـ که عنوان آن مخفف معادل انگلیسی "خبرنگار جنگی" است ـ داستان روزنامه‌نگاری به نام "جسی دی‌مارکو" است. کاربران بازی‌ فرآیند فیلم گرفتن از درگیری‌ها را در آن تجربه کرده و در حالی وارد شرایط خطرناک می‌شوند که سلاح آنها چیزی جز یک دوربین نیست. آنها سپس تصاویر به دست‌آمده را ویرایش و تبدیل به یک داستان خبری قانع‌کننده می‌کنند. سناریوهای این بازی از اقدامات سریع گرفته تا لحظات آرام‌تر متغیر است. همچنین در طول بازی شما رویدادهای روزانه خود را با همکاران روزنامه‌نگار خود در هتلی به بحث و گفتگو می‌گذارید.

مورگان جفیت یکی از سازندگان این بازی می‌گوید: «این بازی در خصوص مدیریت یک دنیای به لحاظ اخلاقی خاکستری و اتخاذ تصمیماتی در مورد آن است که می‌تواند تأثیرات انسانی در پی داشته باشد. این بازی همچنین در مورد یافتن داستانی است که شما قصد ارائه آن را دارید. چرا که هر یک از محیط‌های پیرامون شما پر از عناصر داستانی مختلفی است که می‌توانید از آنها فیلم بگیرید و به روش خود آنها را مونتاژ کنید. وارکو هم یک موتور داستان‌سرایی و هم یک بازی اکشن ماجرایی است که دارای بعد جدیدی است.»

سناریوهای این بازی به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا تازه‌ترین رویدادهای خاورمیانه و آفریقای شمالی را به نمایش در آورند.‌ شرایطی که سازندگان بازی آن را برگرفته از تجربیات حقیقی خود تونی منیاتی اعلام کرده‌اند. یکی از نکات جالب این بازی اینجاست که هرچند شرکت سازنده آن یک شرکت استرالیایی است، ولی هیچ یک از شخصیت‌های بازی استرالیایی نیستند.

این بازی که هنوز زمان ورود آن به بازار معلوم نیست با وجود اینکه سلاح جنگی در اختیار کاربر بازی نمی گذارد اما همچنان موضوع جنگ و صلح‌طلبی غرب در لشکرکشی‌هایش را یدک می‌کشد. از سوی دیگر داستان این بازی در حالی در منطقه‌ خاورمیانه و آفریقای شمالی روی می‌دهد که مدتی‌ است این مناطق تحول بزرگی به نام بیداری اسلامی را تجربه می‌کنند.

منبع: مشرق