Gerdab.IR | گرداب

بیانیه وزارت خارجه ایران درباره سناریوسازی آمریکا:

آمریکا مسئول ایجاد تنش و مخدوش کردن امنیت بین‌المللی است

تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۰

اعلام یکجانبه اتهامات به شهروند ساکن آمریکا بدون ارائه مستندات و ایجاد موج رسانه ای علیه جمهوری اسلامی ایران، با هیچ منطق حقوقی سازگار نیست و صرفا می تواند یک نمایش سیاسی و رسانه ای باشد.

وزارت خارجه کشورمان با صدور بیانیه ای ضمن تکذیب ادعای اخیر مقامات آمریکایی علیه ایران، مسئولیت ایجاد تنش و مخدوش کردن امنیت بین المللی را از ناحیه این سناریوهای تبلیغاتی بی پایه، متوجه آمریکا دانست.

به گزارش گرداب، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به ادعای مقامات آمریکایی در خصوص توطئه عملیات تروریستی در واشنگتن بیانیه ای به شرح زیر صادر کرد:
 
دادستانی کل آمریکا در تاریخ 19 مهرماه برابر با 11 اکتبر 2011 طی مصاحبه ای ادعا کرد توطئه ترور سفیر دولت پادشاهی عربستان سعودی در واشنگتن از سوی نیروهای امنیتی آمریکا خنثی شده و در این رابطه فردی به نام منصور ارباب سیر بازداشت شده است.
 
فرد بازداشت شده حداقل از حدود 16 سال قبل در آمریکا اقامت داشته است. چنین فردی هیچ ارتباطی با نهادهای دولت جمهوری اسلامی ایران نداشته است.  اعلام یکجانبه اتهامات به شهروند ساکن آمریکا بدون ارائه مستندات و ایجاد موج رسانه ای علیه جمهوری اسلامی ایران، با هیچ منطق حقوقی سازگار نیست و صرفا می تواند یک نمایش سیاسی و رسانه ای باشد.

بر اساس بدیهیات حقوقی، در صورت وجود هرگونه ادعا نسبت به دولت دیگر، دولت آمریکا باید حداقل اطلاعات فردی متهم یا متهمین را جهت بررسی، اعلام نظر و درخواست همکاری به کشور مورد نظر تسلیم می کرد. دولت آمریکا علی رغم درخواست صریح جمهوری اسلامی ایران و برخلاف کنوانسیون های شناخته شده بین المللی، تاکنون هیچگونه اقدامی در این زمینه انجام نداده است.
 
بدیهیات فوق الذکر در کنار سایر ادله روشن موجب شده است کارشناسان و شخصیت های مجرب سیاسی در سطح بین المللی و حتی خود آمریکا نیز ادعای مقامات دولت آمریکا در خصوص اصل توطئه - صرفنظر از انتساب آن به دولت دیگر - را رد کرده و بعضا از آن به تمسخر یاد می کنند.

ادعایی غیر حرفه ای که در هیچ دادگاه صالح و بی طرفی قابل تأیید نیست
پایه ادعای مقامات آمریکایی صرفا گزارش یک مامور مخفی بی نام و نشان است که بر اساس اظهارات توام با حدس و گمان افراد دخیل در قاچاق مواد مخدر تهیه شده است! در این گزارش، هیچ سند و مدرک محکمه پسندی ارائه نشده است.بر اساس معیارهای شناخته شده حقوقی، چنین ادعای غیر حرفه ای در هیچ دادگاه صالح و بی طرفی قابل تائید نیست.

در سه دهه گذشته بیش از 16000 نفر شهروند ایرانی از جمله دانشمندان و مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران و شماری از دیپلمات های جمهوری اسلامی ایران در افغانستان و عراق قربانی عملیات های تروریستی شده اند.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از قربانیان اصلی تروریسم و مخالف ریخته شدن خون انسان های بی‌گناه بر اساس ارزش های اسلامی، همواره از پیشگامان مبارزه بین المللی با این پدیده شوم بوده است. این در حالی است که حمایت مستمر دولت آمریکا از برخی گروه های تروریستی علیه جمهوری اسلامی ایران امری آشکار بوده و می باشد.

بیش از سه دهه حاکمیت جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان دولتی مسئول و بر اساس اصول ثابت در سیاست خارجی خود، کمک به صلح و ثبات بین المللی و منطقه ای را همواره در صدر اولویت های خود قرار داده است.  
 
بر اساس مبانی ثابت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، راهبرد جمهوری اسلامی ایران در قبال جهان اسلام و کشورهای عربی، به ویژه کشورهای همسایه از جمله دولت پادشاهی عربستان سعودی بر مبنای صلح، برادری، همکاری همه جانبه با هدف توسعه و تعمیق ثبات و امنیت دسته جمعی و سعادت شهروندان در منطقه حساس خاورمیانه و خلیج فارس استوار بوده است.
 
ضمن تکذیب قاطع و شدید هرگونه ارتباط جمهوری اسلامی ایران با این ادعای مقامات آمریکایی، یادآوری می کند رفتار غیر منطقی دولت آمریکا در طراحی انتساب سخیف این سناریو و نمایش سیاسی - رسانه ای آن صرفا در چارچوب شکست همه جانبه سیاست خارجی آمریکا در پرتو بیداری اسلامی، ناکامی همه اقدامات غیرقانونی آن کشور علیه جمهوری اسلامی ایران و مشکلات فزاینده داخلی آن کشور قابل توجیه است.

بدیهی است مسئولیت ایجاد تنش و مخدوش کردن امنیت بین المللی از ناحیه اینگونه سناریوهای تبلیغاتی بی پایه متوجه دولت آمریکاست.