Gerdab.IR | گرداب

با هدف تامین پیاده نظام بی بی سی؛

آمریکا دوره‌های آموزشی برای روزنامه‌نگاران ایرانی برگزار می‌کند

تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۰

این دوره آموزشی با هدف آموزش و تربیت نیروهای بی بی سی برای برهه هایی چون انتخابات مجلس در نظر گرفته شده است تا از آنان بتوان به عنوان خبرنگار و مستندساز در تجمعات احتمالی خیابانی استفاده کرد.

معاونت دیپلماسی وزارت خارجه آمریکا اقدام به تشکیل دوره های فیلمسازی و روزنامه نگاری برای خبرنگاران و هنرمندان ایرانی در هند کرده است.

به گزارش گرداب، این معاونت از طریق فردی به نام "فریبرز هاشمی" اقدام به دعوت از روزنامه نگاران و فیلم سازان ایرانی کرده تا در یک دوره 21 روزه آموزشی در کشور هند شرکت کنند.

 بر اساس این گزارش این دعوتنامه ها علاوه بر اشخاص برای برخی موسسات فرهنگی- هنری هم ارسال شده است.
 
در دوره دوم خرداد کلاس های آموزشی خبرنگاری و مستندسازی در کشورهایی چون ایتالیا، هلند، انگلیس، فرانسه، هند و ژاپن برگزار شد که در این میان افرادی چون "هاله اسفندیاری"، "رامین جهانبگلو" و "فاطمه حقیقت جو" نقش فعالی در اعزام این افراد ایفا کردند.

در اين سفرها، عناصري چون "خاوير سولانا"، "اليزابت چني" و "فرح كريمي"، ميزبان روزنامه نگاران ايراني بودند و طي آن كلاس هاي آموزشي با تدريس كتاب هايي چون "از شورشيان آرمان خواه تا مبارزان بي آرمان" تأليف "جين شارپ" كه از سال 1993در تيراژي وسيع در كشورهاي اروپاي شرقي و جمهوري هاي استقلال يافته شوروي چاپ و توزيع شده، همراه بود.

برخي گزارش های منتشر شده نشان مي دهد كنگره آمريكا، وزارت خارجه اين كشور، بنياد صهيونيستي سوروس، بنياد به اصطلاح غير انتفاعي خانه آزادي و شوراي روابط خارجي ايالات متحده از سرمايه گذاران و پشتيبانان مالي حمايت از آموزش و تربیت روزنامه نگاران ايراني هستند.

به اعتقاد برخی تحلیل گران، پس از آنکه تامین هزینه های بی بی سی فارسی را معاونت دیپلماسی وزارت خارجه آمریکا بر عهده گرفت، این دوره آموزشی با هدف آموزش و تربیت نیروهای بی بی سی برای برهه هایی چون انتخابات مجلس در نظر گرفته شده است تا از آنان بتوان به عنوان خبرنگار و مستندساز در تجمعات احتمالی خیابانی استفاده کرد.
 
منبع: مشرق