Gerdab.IR | گرداب

مأمور سابق سيا:

مرگ وليعهد عربستان در زمان اوج قدرت ايران

تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۰

مرگ سلطان بن عبدالعزيز، وليعهد عربستان سعودي در زمان اوج قدرت ايران رخ داد، درحالي‌كه آمريكا هر روز در منطقه منفورتر مي‌شود.

به گزارش گرداب، درحالي‌که "ملک عبدالله"، پادشاه عربستان نزديک به 90 سال سن دارد و هنوز هم جانشين جديدي براي وي انتخاب نشده است اکنون اين سوال مطرح مي‌شود که آينده پادشاهي در عربستان سعودي چه مي‌شود؟

در اين‌باره "رابرت بائر" مامور سابق سازمان اطلاعات مرکزي آمريکا (سيا) گفت: «مرگ وليعهد عربستان عاملي براي ايجاد تزلزل در عربستان سعودي است؛ اين درحالي ‌است كه قدرت آمريكا در منطقه هر روز كمتر مي‌شود.»

بائر گفت: «احتمالا شاهزاده "نايف" به عنوان وليعهد انتخاب خواهد شد. شاهزاده نايف رابطه نزديکي با "اخوان المسلمين" در خاورميانه دارد و اين تهديدي ديگر براي آمريكا و امتيازي مثبت براي ايران است.»

وي افزود: «ترديدي نيست که انتخاب جانشين، کشمکشي براي قدرت در پادشاهي عربستان خواهد بود. اين مرگ در زمان بدي رخ داده است چون ما در حال مشاهده تقويت مجدد ايران هستيم. از سوي ديگر ما در چند ماه آينده در حال خروج از عراق هستيم، جنگ داخلي در آنجا هنوز به پايان نرسيده است.»

بائر در ادامه گفت: «درگذشت سلطان در زمان بسيار نامناسبي رخ داد. نوه‌هاي عبدالعزيز زياد هستند و معتقدند که آنها باید بعد از نايف جانشين شوند اما هيچ رويه آساني براي تضمين جانشيني آنها وجود ندارد. ناظران عربستان سعودي مدت‌هاي طولاني است که از رسيدن روزي مي‌ترسند که کشمکش بر سرقدرت در عربستان سعودي شروع شود.»

اين مامور سابق سیا در پاسخ به اين سوال که آيا مردم عربستان سعودي منفعلانه مي‌نشينند تا خانواده سلطنتي خيلي آرام و بي صدا حاکم بعدي آنها را تعيين کند، گفت: «فکر نمي‌کنم آنها بتوانند پشت پرده، حاکم را مشخص کنند. به ليبي نگاه کنيد، ليبي به نوعي موفق بود. به نظر من در ليبي يک جمهوري اسلامي ميانه‌رو تشکيل خواهد شد. اگر بتوان از جنگ داخلي در اين کشور جلوگيري کرد قدرت در ليبي به شيوه‌اي موفق از يک مستبد به مردم منتقل خواهد شد؛ اين امر شهروندان عربستان سعودي را تشويق خواهد کرد که مثل مردم ليبي فکر کنند. من راهي را نمي‌بينم که ما بتوانيم از اين امر اجتناب کنيم.»

پس از مرگ ولیعهد عربستان "اوباما" هم به بغرنج بودن شرايط پس از این اتفاق اذعان و اعلام کرد کشورش با مرگ "سلطان بن عبدالعزيز"، ولعيهد عربستان، يک "دوست ارزشمند" را از دست داد.

اوباما با صدور بيانيه‌اي با ابراز همدردي صميمانه با پادشاه عربستان و خاندان سلطنتي و مردم عربستان، اعلام کرد سلطان بن عبدالعزيز، از مشارکت عميق و پايدار بين دو کشور به شدت حمايت مي‌کرد.

رئيس جمهور آمريکا به این نکته اشاره کرد که وليعهد سلطان در حدود پنج دهه به عنوان وزير دفاع و هواپيمايي خود را وقف رفاه و امنيت مردم عربستان کرد. او يک دوست گرانبها براي آمريکا بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران