Gerdab.IR | گرداب

تحلیلی از استاد دانشگاه هاروارد:

آیا در دوران "آخرالزمان اطلاعاتی" هستیم؟

تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۰

تکنولوژی در حال دامن زدن به تغییرات ناگهانی در همه جاست. از منظر بی‌ثباتی‌های چندماهه‌ اخیر، باید بپرسیم که آیا شهسوارانِ اینترنت در حال شکل دادن به نوع جدیدی از آخر‌الزمان اطلاعاتی هستند؟

به گزارش گرداب، یکی از اساتید دانشگاه هاروارد، در مقاله‌ اخير خود با نام "جهان در آتش اطلاعات" به جهان تكنولوژيك و اقتضائات آن پرداخته و تحليلي از سرعت رشد تكنولوژي و تبعات آن با عنوان "آخرالزمان اطلاعاتي" ارائه داده است.

پروفسور "نیل فرگوسن"، استاد دانشگاه هاروارد در مقاله خود با نام "جهان در آتش اطلاعات" آورده است: تکنولوژی در حال دامن زدن به تغییرات ناگهانی در همه جاست. نسل بشر هیچ‌گاه تا این‌قدر به هم متصل نبوده است. اگر نظر اربابان اینترنت را بپرسید به طور واضحی با آن موافقند. از منظر بی‌ثباتی‌های اقتصادی و سیاسیِ چندماهه‌ اخیر، باید بپرسیم که آیا شهسوارانِ اینترنت در حال شکل دادن به نوع جدیدی از آخر‌الزمان اطلاعاتی هستند؟

وي در آسيب شناسي شبکه‌ شگفت‌انگیز اينترنتي مي نويسد: شبکه‌ کامپیوترهای جهانی که به واسطه‌ یک ذهن انسانیِ متحد و تکنولوژیک ایجاد شده، ذاتاً بی‌ثبات‌اند. در سال 2006 مردم 50 میلیارد ای‌میل فرستادند، سال گذشته این رقم 300 میلیارد بود. وقتی اینترنت در سال 1982 متولد شد، تا سال 1993، تنها 1 درصد از ارتباطات تلفنی 2 نفره از طریق آن انجام می‌شد. در سال 2000 این رقم به 51 درصد رسید. امروز به 97 درصد رسیده است. فیس‌بوک امروز 800 میلیون کاربر فعال دارد که 8 برابر تعداد کاربرانش در سه سال گذشته است.

همچنان که در 10 سال آینده تعداد افراد آنلاین از 2 میلیارد نفر به 4 میلیارد نفر می‌رسد، و تعداد ابزارهای متصل به اینترنت چهار برابر شده و از 5 میلیارد به 20 میلیارد می‌رسد، بشریت به صورت جمعی، دانشمند‌تر و هوشمند‌تر می‌شود.

اين استاد دانشگاه هاروارد، تاثير يكپارچه شدن جهان را در بحران اقتصادي اين‌چنين بيان مي كند كه بي ثباتي ذاتي شبكه كامپيوترى جهانى به انسان نيز سرايت كرده و اين انسان بى ثبات، اقتصاد بى ثبات جهان و بحران مالي جهاني را هم رقم زده و اين گونه ادامه مي دهد: آیا نوسانات مشابه امکان گسترش در سایر بازارهایی که مانند یک سیاره‌ مالی (Planet Finance) یکپارچه و کابلی شده‌اند را دارد؟ بله! کافی است به بی‌ثباتی مسری حاکم در سرتاسر اروپا که برآمده از مشکلات مالی اقتصاد یونان است نگاه کنید.

وي ذهن جهانی یکپارچه را حاصل اتصال توأمان انسان‌ها و ماشین‌ها به یکدیگر که به شکل منحصر به فرد و عمیقی با هم در حال تعامل‌اند، دانسته و مي گويد: این ذهنیت یکپارچه اطلاعات هوشمند (Intelligence) را ایجاد می‌کند که متعلق به هیچ‌کس نیست. اگر کل اطلاعات تولید شده از آغاز تمدن‌های بشری را تا سال 2003 به صورت مجلد در آوریم، این تعداد مجلد، امروز ظرف 2 سال باز تولید می‌شود. این یعنی اضافه‌بار اطلاعاتی. "Information Overload".

بخشی از نوسانات مالی فعلی، حاصل بحران مالی اخیر است، همانطور که بحران‌های مالی گذشته هم نوساناتی را ایجاد می‌کردند، اما بعضی از نوسانات سریع چهار سال گذشته به طور قطع به تکنولوژی و این الگوریتم‌های غیربشری باز می‌گردد.

در بازار خرده‌فروشی،‌ سرعت انطباق خانوارهای آمریکایی با تکنولوژی‌های جدید نسبت به 100 سال گذشته 8 برابر شده است. مصرف‌کنندگان مُلون و تنوع‌طلب شده‌اند. امروز میلیون‌ها نفر گوشی‌های خود را کنار می‌گذارند و گوشی آی‌فون بر می‌دارند.

در سیاست هم وضع به همین منوال است، رای دهندگان آنلاین (Online Electorates) به شدت متغیر و فرار‌‌اند. رقابت بین نامزدهای جمهوری‌خواه در آمریکا برای انتخاب نامزد نهایی، نمونه‌ای برای این ادعاست.

قدرت پردازش و محاسبه به شدت افزایش و شبکه‌ انسانی نیز به شدت گسترش یافته است، اما ذهن انسان نسبت به قبل هیچ تفاوتی نکرده و مثل ذهن انسان‌های 200‌هزار سال‌ قبل است.

انسان‌ها همچنان مایلند تا میان حالت‌های مختلف تاب بخورند؛ از طمع به ترس و از عشق به نفرت. ما به هم متصل، اما در عین حال، احساساتی‌تر و عصبی‌تر شده‌ایم. ابر اطلاعات قابل دانلودی که هر روز بزرگتر می‌شود، ممکن است ابری توفانی از آب درآید.

منبع: مشرق