Gerdab.IR | گرداب

تصمیم‌گیری برای "امنیت سایبری" در همایش امنیت جهانی

تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۰

مقامات دولتی، کارشناسان فنی و رهبران تجاری برخی کشورها با شرکت در همایش "امنیت جهانی" تلاش کردند با بحث پیرامون "امنیت سایبری" به توافقی بین المللی در این زمینه دست یابند.

به گزارش گرداب، هشتمین همایش "امنیت جهانی" در بروکسل به مدت سه روز برگزار ‌شد.

شرکت‌کنندگان "موسسه همایش امنیت جهانی ایست‌وست" (EastWest Institute's Worldwide Security Conference) اعلام کردند که توافق‌های بین‌المللی درباره امنیت سایبری نیازمند شرایط مناقشه مشترک است.

کارشناسانی از آمریکا، روسیه، چین و سایر کشورها تلاش‌های کنونی را برای گسترش توصیه‌هایی در زمینه‌های همکاری بالقوه برای محافظت از زیرساخت‌های حیاتی به بحث و گفتگو پرداختند.

"آندره کروتکوف"، رئیس بخش "فرایندهای جهانی اطلاعات" در "موسسه روابط بین‌الملل ایالت مسکو" درباره این همایش چنین می‌گوید: «تلاش‌های موسسه ایست‌وست بسیار سازنده است. ما اکنون با شرکای آمریکایی خود تماس مستقیم داریم و آنها نه تنها نماینده موضع رسمی دولت آمریکا هستند، بلکه نقطه‌نظر کارشناسان آمریکایی را هم به ما ارائه می‌کنند.»

در اولین روز هشتمین همایش امنیت جهانی، "ژنرال ولادیسلاو شرستیوک"، "مشاور رئیس شورای امنیت روسیه"، "پیش‌نویس میثاق امنیت اطلاعاتی بین‌المللی" را تقدیم کرد. دولت روسیه ماه گذشته این پیش‌نویس را اولین بار در جلسه بین‌المللی مقامات رده‌بالای امنیتی در "اگاترینبورگ" روسیه ارائه کرد. این پیش‌نویس برای طرح مفاهیمی برای گفتگو و همکاری دولت‌ها، کارشناسان و اعضای بخش خصوصی و جامعه مدنی طراحی شده است.

در ماه فوریه، موسسه ایست‌وست اولین گزارش مشترک آمریکا و روسیه درباره مناقشه سایبری را منتشر کرد.

گفتگوهای صورت گرفته در هشتمین همایش امنیت جهانی، ادامه‌ای بر فعالیت‌های کنونی موسسه ایست‌وست بود که مقامات دولتی، کارشناسان فنی و رهبران تجاری را گرد هم می‌آورد.

"پل نیکولاس"، مدیر ارشد "استراتژی امنیت جهانی" در شرکت مایکروسافت در این همایش گفت که توافق بین‌المللی درباره امنیت اطلاعاتی و رایانه‌ای روز به روز اهمیت بیشتری می‌یابد.

نیکولاس گفت: «انتظار می‌رود تا چهار سال آینده یک میلیارد نفر کاربر اینترنتی دیگر به تعداد کنونی افزوده شود و در این شرایط، بسیار مهم است که ما در زمینه همکاری‌های امنیت سایبری به توافق برسیم.»

"کارل روشر"، مقام ارشد در زمینه فناوری و عضو برجسته موسسه ایست‌وست گفت: «قوانین بین‌المللی جاری، از جمله "پیمان‌های ژنو و لاهه" می‌توانند نقطه آغازی برای رسیدن به توافق در عصر ارتباطات آنلاین و فناوری دیجیتال باشند.»

وی افزود: «ما در جهان فیزیکی به اساسی از اعتماد رسیده‌ایم و اکنون آن را به جهان سایبری گسترش می‌دهیم.»

فعالیت‌های گسترده‌تر این موسسه در زمینه امنیت سایبری عبارتند از تماس با کارشناسان و رهبران چین، هند و گروه "سایبر 40" (Cyber40) که گروهی متنوع متشکل از چهل کشور دارای فناوری‌های پیشرفته است.

منبع: اشراف