Gerdab.IR | گرداب

تكنولوژي جديد پنتاگون براي بلعيدن ضدآمريكايي ها

تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۰

آژانس "دارپا" طي پروژه‌اي جديد در پنتاگون با مورد تحقيق قرار دادن داستان هاي خبري، به دنبال راهي سيستماتيك براي رسيدن به هدف پروپاگاندا، فريب، شستشوي مغزي، نفوذ و تاثيرگذاري است.

به گزارش گرداب به نقل از مشرق، كنترل اي‌ميل‌ها، حساب‌هاي بانكى، فعاليت‌هاي كامپيوتري و اينترنتي از سوی نرم افزارهاي جاسوسي، رديابى مسيرهاي حركتي به کمک گوشي موبايل و "جي‌پى‌اس" ها، ضبط مكالمات تلفني، ثبت اثر انگشت و تصویر قرنيه و ديگر ويژگي‌هاي فيزيكى در فرودگاه‌ها و حتي از طريق لپ‌تاپ‌هاي شخصي، كنترل از طريق ماهواره‌هاي جاسوسي، دوربين‌هاي خيابان‌ها و دستگاه‌هاي TSA، دسترسي به فايل‌هاي شخصي درون كامپيوتر و كنترل ذهن با دستگاه‌هاي دروغ سنج؛ آيا چيزى براى پنهان كردن از آمريكا داريد و آيا زندگي خصوصي برايتان باز هم معنا دارد؟

خبرها حاكي از آن است كه آژانس پروژه‌های پیشرفته تحقیقاتی پنتاگون، "دارپا"  (DARPA) به همين‌ها بسنده نكرده و به دنبال رسیدن به غایت علم تبلیغات، فريب، شستشوي مغزي، نفوذ و تاثيرگذاري است.

سايت "وایرد" دراين خصوص مي‌نويسد: آژانس پروژه‌های پیشرفته دفاعی" (Defense Advanced Research Projects Agency) از دانشمندان خود می‌خواهد "با مورد بررسی قرار دادن داستان‌های خبری، آنها را از نظر کمی به صورت دقیق و قابل تکرار، تحلیل‌پذیر کنند.

پنتاگون مدعي است، هدف از این کار شناسایی تروریست‌هایی است که تحت تاثیر تبلیغات قرار گرفته‌اند تا پنتاگون بتواند با پیام خود و به صورت نرم با این گونه افراد برخورد کند.

این برنامه، "شبکه‌های روایی" (Narrative Networks) نام دارد. یکی از محققان علم اعصاب فعال در این پروژه مي‌گويد که پنتاگون امیدوار است بتواند با درک نحوه شکل‌دهی ماجراها به ذهن مخاطبین، کسانی را که طعمه ایده‌های خطرناک (ضدآمريكايي) شده‌اند، شناسایی کند. ارتش آمریکا مدعي است با این دانش می‌تواند گروه‌هایی را که در معرض جذب شدن به سمت تاکتیک‌های تروریست‌ها قرار دارند، با پیام مقابله‌ای خود هدف قرار دهد.

این آژانس در درخواست این تحقیق اعلام کرد: داستان‌ها در زمینه‌های امنیتی از اهمیت بسیاری برخوردارند. داستان‌های خبری مسیر شورش را تغییر می‌دهند، به مذاکرات شکل می‌دهند، در افراط‌گرایی سیاسی نقش ایفا می‌کنند و بر روش‌ها و اهداف جنبش‌های اجتماعی خشونت‌آمیز تاثیر می‌گذارند.

تمایل به مطالعه این روایت‌ها مدت‌هاست که در وزارت دفاع آمریکا نهفته بوده است. کارگروه این آژانس که در ماه آوریل برای بحث و بررسی "نوروبیولوژی داستان‌های خبری" (neurobiology of narratives)برگزار شد، گامی بلند در پیشبرد اجرای این پروژه برداشت.

پنتاگون از محققین خود می‌خواهد در آغاز برنامه این مسئله را مورد مطالعه قرار دهند که چگونه داستان‌های خبری در رسانه‌های اجتماعی نفوذ می‌یابند و جریان ذهنی ما را تغییر می‌دهند. یکی از اهداف آشکار این تحقیق، "بررسی عملکرد داستان‌های خبری در فرایند اقدامات سیاسی و نحوه تاثیرگذاری آن بر انتخاب ابزار فرد یا گروه برای رسیدن به اهداف سیاسی" است.

هنگامی که دانشمندان به این دانش دست یابند که چگونه داستان‌های خبری بر واکنش‌های شیمیایی اعصاب ما (neurochemistry)  تاثیر می‌گذارند، ابزارهایی را برای شناسایی تاثیر این داستان‌ها اختراع خواهند کرد كه امکان "پیشگیری از نتایج رفتاری منفی و تولید نتایج رفتاری مثبت، مانند جلب اعتماد" را به وزارت دفاع آمریکا می‌دهند. به بیان دیگر، از این ابزارها برای شناسایی این امر استفاده خواهد شد که چه کسی تحت کنترل ایدئولوژی‌های ضدآمريكايي قرار گرفته است؛ این امر به ارتش این امکان را می‌دهد پیام ضدآمريكايي را حذف کرده و مردم را به سمت خود جذب کند.

یکی از محققین آشنا با این پروژه با حالتي حق به جانب می‌گوید: «دولت آمریکا هم‌اکنون نیز سعی بر آن دارد که پیامی را که مخاطبین دریافت می‌کنند، کنترل کند، پس چرا کاری نکنیم که علم به شیوه سیستماتیک این کار را انجام دهد؟»

هنگامی که این پروژه وارد دوره 18 ماهه دوم خود شد، از تحقیق‌های صورت گرفته برای ساخت "فناوری‌های نمونه‌ای بهینه‌سازی شده به صورت سند، نرم‌افزار، سخت‌افزار و دستگاه‌های مختلف" استفاده خواهد کرد. این به چه معناست؟ فناوری‌های کنونی می‌توانند تحلیلی از ویژگی‌های صورت اجرا کنند و انبساط رگ‌های خونی و مردمک چشم را اندازه‌گیری کنند.

در واقع، این آژانس به دنبال ساخت دستگاه‌هایی است که تاثیر داستان‌های مختلف را به شیوه‌های بی‌سابقه‌ای شناسایی کنند.

دروغ‌سنج‌ها را فراموش کنید، ردیاب‌های تبلیغاتی نامرئی در آینده نزدیک در راه هستند.