Gerdab.IR | گرداب

ایران از جمع میهمانان کنفرانس سایبری لندن حذف شد؛

کارشناسان: غربی‌ها از پیگیری موضوع استاکس‌نت می‌ترسند

تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۰

منابع غربی می‌گویند ایران به کنفرانس امنیت سایبری که در لندن برگزار می‌شود دعوت نشده، زیرا آنها نگرانند ایران در این کنفرانس موضوع استاکس‌نت را مطرح و خواستار پیگیری رسمی آن شود.

به گزارش گرداب، منابع غربی می‌گویند ایران به کنفرانس امنیت سایبری که در لندن برگزار می‌شود دعوت نشده، زیرا آنها نگرانند ایران در این کنفرانس موضوع استاکس‌نت را مطرح و خواستار پیگیری رسمی آن شود.

این کنفرانس روز سه شنبه 10 آبان 1390 (اول نوامبر 2011) و با حضور 900 نفر از 60 کشور جهان در لندن برگزار شد.

منابع غربی گزارش داده اند که "ویلیام هیگ"، وزیر خارجه انگلیس، رئیس این کنفرانس خواهد بود و "هیلاری کلینتون"، وزیر خارجه آمریکا هم در آن شرکت می کنند.

مطابق گزارش خبرگزاری فرانسه از لندن، دسترسی به اینترنت، تاثیر اقتصادی فضای سایبری، مزایای اجتماعی آن از جمله سرعت دادن به جنبش های هوادار دموکراسی مانند بهار عربی و جرائم و امنیت سایبری در دستور کار مذاکرات این کنفرانس قرار دارد.

تحلیگران پیش بینی کرده اند که به دلیل تفاوت مبنایی رویکرد غرب با رویکرد کشورهایی مانند چین در فضای سایبر، احتمالا هیچ توافقی در این نشست شکل نخواهد گرفت.

"آدام سیگال" و "متیو واکسمن" از شورای روابط خارجی آمریکا به تازگی در مقاله ای با تاکید بر لزوم توجه به حملات سایبری و مسائلی از این قبیل نوشتند: «در نشست لندن احتمالا درباره مهمترین مسائل و مشکلات توافق نخواهد شد.  امنیتی که کشورهای غربی در اولویت قرار می دهند حفاظت از شبکه هایشان در برابر حملات است. در حالی که چین و روسیه بر امنیت اطلاعات تاکید دارند که مستلزم کنترل و نظارت بر محتواست.»

مقامات انگلیس هم تاکید کردند قصد ندارد پیمان یا قوانین جدیدی به ویژه در زمینه مسئله امنیت بین المللی برقرار کنند.

با این حال برخی کارشناسان این پرسش را مطرح کرده اند که چرا ایران که هدف تنها سلاح سایبری جهان قرار گرفته به این نشست دعوت نشده است؟ یکی از فوری ترین پاسخ ها به این سوال این است که ممکن بود ایران با استناد به انبوه گزارش های منتشر شده در منابع غربی که همه آنها تاکید کرده اند منشاء استاکس نت در آمریکا و اسرئیل بوده، خواستار محکوم کردن این موضوع، تعقیب و مجازات عوامل طراحی و انتشار استاکس‌نت، جبران خسارت ها و ممنوع شدن اقداماتی از این قبیل در آینده، بشود و این امری است که غربی ها به شدت نگران آن هستند.

گروه 1+5 پیش از این از حضور در نشست فنی با کارشناسان ایرانی درباره استاکس نت خودداری کرده بود.

دانشمندان ایرانی در اقدامی که هنوز هم برای سرویس های اطلاعاتی غربی قابل هضم نیست در زمانی کوتاه کد اصلی استاکس نت را کشف و آن را به طور کامل پاکسازی کردند.

بنابر گزارش رسمی آژانس بین المللی انرژی اتمی استاکس نت هیچ تاثیری بر سرعت غنی سازی در ایران نداشته است.

منبع: ایران ‌هسته‌ای